Toyota Prius otrzymała najwyższe noty w testach zderzeniowych dwóch najważniejszych amerykańskich instytucji badających bezpieczeństwo pojazdów.
W ostatni weekend w polskich salonach zadebiutował Prius czwartej generacji, a wraz z nim najbardziej wydajny napęd hybrydowy na rynku. Nowy model wprowadził także do sprzedaży następną generację systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, w których czujnik laserowy został zastąpiony radarem, o znacznie większym zasięgu i precyzji. Na poprawę bezpieczeństwa Priusa wpłynęło także o 60% sztywniejsze nadwozie, zbudowane na nowej platformie TNGA.
Bezpieczeństwo nowego Priusa zostało niedawno sprawdzone przez dwa wiodące amerykańskie ośrodki badawcze – National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). IIHS przyznał Priusowi najwyższy tytuł Top Safety Pick+, zaś od rządowej agencji NHTSA samochód otrzymał maksymalne pięć gwiazdek.
W badaniach IIHS Prius 2016 uzyskał najwyższe noty „good” we wszystkich pięciu testach, w tym w najbardziej wymagającym zderzeniu jedną czwartą przodu auta. Jest to stosunkowo nowy test, opracowany przez IIHS na podstawie analizy przebiegu wypadków zgłoszonych amerykańskim ubezpieczycielom. Symuluje on zderzenie z drzewem lub zahaczenie o nadjeżdżający z naprzeciwka samochód częścią maski. W wielu modelach taka kolizja doprowadziła do znacznie groźniejszych dla życia i zdrowia odkształceń przedziału pasażerskiego niż zderzenie czołowe pełną szerokością maski. Nowy Prius uzyskał w tym sprawdzianie maksymalną ocenę.
Specjaliści IIHS sprawdzili ponadto działanie aktywnego systemu zapobiegającego kolizjom, dostępnego w pakiecie Toyota Safety Sense. Automatyczne hamowanie awaryjne zadziałało prawidłowo w standardowych testach IIHS przy prędkościach 20 i 40 km/h. System ostrzegania o niebezpieczeństwie zderzenia także spełnił kryteria agencji. Bardzo dobre wyniki wszystkich badań były podstawą przyznania Priusowi tytułu Top Safety Pick+.
Prius 2016 jest wyposażony w nową generację pakietu Toyota Safety Sense, w którym czujnik laserowy został zastąpiony bardziej precyzyjnym radarem. Systemy bezpieczeństwa o zwiększonym zasięgu i większej precyzji działania niż w pakiecie TSS pierwszej generacji, są dostępne we wszystkich wersjach wyposażenia.
Podstawowa wersja Active zawiera układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne światła drogowe (AHB), adaptacyjny tempomat (ACC) i system monitorujący zmęczenie kierowcy (SWS). Na standardowe wyposażenie Priusa składają się także pełne światła Bi-LED, system wspomagający pokonywanie podjazdu (HAC) i 7 poduszek powietrznych.
W wersji Premium pakiet bezpieczeństwa został rozszerzony o system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) i kolorowy wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), który ułatwia sprawdzanie podstawowych danych, np. prędkości pojazdu, bez odrywania wzroku od drogi. Wersja Prestige otrzymała system automatycznego parkowania SIPA.
Źródło:
https://www.youtube.com/watch?v=2BkXCSsKQJw http://www.greencarreports.com