Toyota Setsuna podważa przekonanie, że samochody powinny być przede wszystkim produktami przemysłowymi wyposażonymi w nowoczesne technologie. Unikalny drewniany roadster daje wyraz emocjom, jakie kierowcy wiążą ze swoimi samochodami. Z czasem samochody zyskują nową wartość, kiedy ich właściciele opiekują się nimi z miłością. Stąd biorą się niebotyczne ceny dobrze utrzymanych oldtimerów.
Setsuna powstała dzięki temu samemu uczuciu. Jej każdy detal został wypracowany z niezwykłą pieczołowitością zgodnie z japońską tradycyjną obróbką drewna. Dlatego ten samochód nie ma nic wspólnego z przemysłową masówką. Mimo że to pojazd koncepcyjny, napędzana silnikiem elektrycznym Setsuna nadaje się do jazdy.
14 kwietnia auto zadebiutuje podczas Tygodnia Designu w Mediolanie. Zaprojektował ją inżynier Toyoty, Kenji Tsuji.
Życie drewna
Do konstrukcji samochodu użyto drewna, które ma symbolizować rozwijającą się miłość i upływ czasu. Kolor i odczucie w dotyku zmienia się, w zależności od tego, jak się o nie dba. Kiedy Setsuna będzie przekazywana z pokolenia na pokolenie, nabierze indywidualnego charakteru, stanie się jedynym w swoim rodzaju samochodem należącym tylko do tej rodziny. Fizyczne zmiany w wyglądzie nadwozia będą odzwierciedlały zmieniającą się naturę więzi między autem i jego właścicielami, przywołując wspomnienia wspólnie przeżytych chwil.
Tradycyjne japońskie techniki łączenia: okuriari i kusabi
Tradycyjne japońskie techniki, okuriari i kusabi, posłużyły do łączenia drewna bez gwoździ czy śrub. Okuriari wykorzystana do dopasowania zewnętrznych paneli, nie tylko wzmacnia połączenia, ale umożliwia częściowe zmienianie zazębień i gniazdowań, jeśli miejsca łączeń się zużyją. Dzięki temu można używać samochodu dłużej bez wymiany elementów karoserii.
Żywe piękno krzywizn
W miarę jak drewniane części będą się odkształcały, linia boczna uzyska nowe, piękne krzywizny. Patrząc od przodu, samochód ma kształt ośmiokąta. Od boku lub od góry linie układają się w elipsę. Z wyglądu Setsuna przypomina nieco łódź.
Nadwozie wykonane z łatwych do zastąpienia paneli
Nadwozie Setsuny zostało złożone z 86 ręcznie wykonanych paneli. Każdy z nich będzie się zmieniał inaczej z upływem lat. Kiedy naprawy staną się konieczne, będzie można wymienić pojedyncze elementy. Trzymając w ręku panel wyjęty z karoserii, właściciel będzie mógł zobaczyć, jaką pracę wykonano ręcznie przy ich obróbce.
100-letni zegar
Wbrew nazwie, ten zegar nie ma stu lat. Sposób jego działania odzwierciedla długowieczność właściwie konserwowanego drewna. Krótka wskazówka pokazuje porę dnia (jedno okrążenie to 24 godziny). Długa wskazówka odzwierciedla mijające dni (jeden obrót to 365 dni). Licznik cyfrowy odmierza lata. Ten zegar mierzy czas życia rodziny właścicieli, a Setsuna niezmiennie im towarzyszy. Auto może być przekazywane z pokolenia na pokolenie, a zegar będzie wciąż przypominał o jego początkach i upływie czasu, przywołując wspomnienia. Dzięki temu samochód stanie się jeszcze ważniejszym członkiem rodziny niż wiele współczesnych samochodów.
Znak Setsuny
Setsuna to po japońsku chwila. Idea akumulacji chwil i wspomnień została wyrażona w okrągłym znaku pojazdu. Projekt przypomina zegar, który równolegle pokazuje wszystkie pojedyncze momenty. Jednocześnie czas zaklęty w aluminium wygląda trochę jak kwiat. Rodzina właścicieli i samochód mają wspólnie wzrastać, rozwijać się, nabierać nowych kolorów i nowego wyrazu.
Ręczne lakierowanie
Lakier użyty do wykończenia drewnianych części został nałożony ręcznie. Aby wydobyć słoje drewna, na niektórych elementach lakier był polerowany. Metoda polega na powtarzalnym nakładaniu lakieru i wcieraniu go, aby właściwie przylgnął do słojów, co tworzy unikalną teksturę. Intensywność koloru będzie się zmieniała z biegiem lat, zyskując jeszcze więcej piękna i tworząc unikalne kompozycje. Tą metodą zabezpieczono drewno na lusterkach bocznych, kierownicy i fotelach.
Fotele jak kołyska
Wygodne drewniane siedzenia delikatnie otulają sylwetkę. Unikalne japońskie drewno gatunku castor aralia zostało polakierowane i częściowo pokryte skórą.
Aluminium dla kontrastu
W konstrukcji samochodu użyto aluminium. Wykonano z niego dekle, wykończenia foteli i kierownicy. Podobnie jak drewno i skóra, metal także zmienia z czasem charakter. Konstruktorzy chcieli, aby ludzie nie tylko zachwycali się pięknem materiałów i ich połączeń, ale także tym, w jaki sposób te materiały się zmieniają, tworząc nowe kompozycje.
Źródło:http://newsroom.toyota.co.jp