Toyota
23-03-2016
Pobierz DOC
Podczas targów New York International Motor Show 2016 Toyota pokazała Priusa Plug-in Hybrid drugiej generacji. Innowacyjny napęd hybrydowy z możliwością doładowywania akumulatora z zewnętrznego źródła wykorzystuje przełomowe rozwiązania najnowszej generacji tego systemu, który w 2016 roku zadebiutował wraz z nowym Priusem.
- Zasięg zwiększony do 50 km;
- Jazda w trybie elektrycznym przy prędkości do 135 km/h;
- Średnie zużycie paliwa tylko 1,4 l/100 km – to najlepszy wynik wśród wszystkich obecnych na rynku hybryd plug-in;
- Emisja CO2 tylko 32 g/km;
- Nowa platforma TNGA (Toyota New Global Architecture) zapewnia wygodniejszą pozycję za kierownicą, bardziej precyzyjne prowadzenie;
- Pierwszy wykorzystany w seryjnym samochodzie system ładowania baterii poprzez panele słoneczne umieszczone na dachu pojazdu;
- Innowacyjna klimatyzacja z pompą ciepła wyposażoną we wtrysk gazu; jej działanie nie wymaga uruchomienia silnika spalinowego.
Podczas Salonu Samochodowego w Nowym Jorku została zaprezentowana druga generacja przełomowej Toyoty Prius Plug-in Hybrid. Samochód wyróżnia się znacząco zwiększonym zasięgiem, wyższą maksymalną prędkością jazdy na silniku elektrycznym oraz bardziej dynamiczną jazdą.
W 2012 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła technologię plug-in hybrid do Europy. Nowy model łączą z Priusem czwartej generacji te same atuty: nowa platforma TNGA, niepowtarzalna stylistyka i pełny napęd hybrydowy nowej generacji.
Napęd hybrydowy o zwiększonym zasięgu
Bateria litowo-jonowa 8,8 kWh zapewnia nowemu modelowi większy zasięg na samym silniku elektrycznym oraz umożliwia częstsze korzystanie z niego podczas jazdy w trybie spalinowo-elektrycznym. W ten sposób zwiększył się również zasięg auta na jednym tankowaniu.
Prius Plug-in Hybrid przynosi znaczącą poprawę w stosunku do poprzednika pod względem zużycia paliwa, które dla nowego modelu wynosi zaledwie 1,4 l/100 km – to najlepszy wynik wśród wszystkich obecnych na rynku hybryd plug-in.
Podczas jazdy w trybie spalinowo-elektrycznym Prius Plug-in Hybrid w większym stopniu wykorzystuje silnik elektryczny, szczególnie w jeździe miejskiej i na krótkich dystansach. Nowy model jako pierwszy stosuje innowacyjny system Toyoty, wykorzystujący oba silniki elektryczne do napędzania kół, poprawiając w ten sposób osiągi i elastyczność.
Kolejne oszczędności energii przynosi zmiana systemu ogrzewania baterii w celu poprawy efektywności podczas niskich temperatur, a także innowacyjna klimatyzacja, która jako pierwsza na świecie wykorzystuje pompę ciepła z wtryskiem gazu. To oszczędne rozwiązanie pozwala ogrzewać wnętrze samochodu kiedy silnik spalinowy jest wyłączony.
W efekcie tych zaawansowanych rozwiązań nowy Prius Plug-in Hybrid zapewnia dynamiczną jazdę i najlepsze w swojej klasie przyspieszenie. Samochód może rozpędzić się do 135 km/h w elektrycznym trybie jazdy. Zasięg na samym silniku elektrycznym wynosi 50 km – to dwa razy więcej niż w poprzedniej generacji. Ładowanie baterii trwa tylko 2,3 godziny przy użyciu standardowej wtyczki (230 volt).
Prius Plug-in Hybrid, tak jak każda pełna hybryda Toyoty, może jeździć na samym silniku benzynowym, w trybie elektrycznym lub z wykorzystaniem obu silników. Hamowanie rekuperacyjne pozwala odzyskiwać energię i magazynować ją w akumulatorze, co dodatkowo wydłuża zasięg i obniża zużycie paliwa.
Pełny napęd hybrydowy składa się z 4-cylindrowego silnika VVT-i 1,8 l pracującego w oszczędnym cyklu Atkinsona oraz silników elektrycznych. Jednostka benzynowa ma znaczący wpływ na wydajność całego układu napędowego. Dzięki udoskonalonemu procesowi spalania oraz innowacyjnym sposobom wykorzystywania ciepła i redukcji tarcia uzyskano najlepszą na świecie wydajnością cieplną dla silników benzynowych, wynoszącą 40%.
Platforma TNGA
Nowa platforma TNGA (Toyota New Global Architecture) miała kluczowy wpływ na stworzenie samochodu o świetnych właściwościach jezdnych, dającego ogromną radość z jazdy i pewność prowadzenia. Dzięki niej samochód zyskał niżej położony środek ciężkości w porównaniu z poprzednim modelem. Efektem jest bardziej precyzyjne prowadzenie oraz większa stabilność jazdy.
Do większej stabilności przyczynia się także nowe tylne zawieszenie wielowahaczowe, które ograniczyło aż o ponad 60% wstrząsy odczuwalne na nierównej nawierzchni. Kolumny MacPhersona w przednim zawieszeniu także poddano modyfikacjom.
Unikalny design
Oryginalna profilowana sylwetka o ostrych krawędziach nowego Priusa Plug-in Hybrid jest wynikiem zastosowania platformy TNGA. Nadwozie jest lżejsze i sztywniejsze, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Auto jest o 165 mm dłuższe, 15 mm szersze i 22 mm niższe niż poprzednik.
Nowy Prius Plug-in Hybrid uzyskał najlepszy wśród produkcyjnych sedanów współczynnik oporu powietrza, wynoszący teraz 0,24 Cx. Do poprawy aerodynamiki przyczyniły się zaawansowane rozwiązania, takie jak podwójna wyprofilowana tylna szyba czy automatyczna osłona chłodnicy, która zamyka przepływ powietrza do chłodzenia silnika, zmniejszając w ten sposób opór powietrza.
Całkowita masa pojazdu została zredukowana do minimum poprzez zastosowanie wysokowytrzymałej stali w karoserii samochodu. Maskę wykonano z aluminium. Po raz pierwszy w samochodzie masowej produkcji został wykorzystany kompozyt wzmocniony włóknem węglowym, z którego wykonano klapę bagażnika.
Charakterystyczny kształt świateł podkreśla przynależność nowego auta do rodziny Priusa. W przednich reflektorach zastosowano zarezerwowane dla tego modelu światła projektorowe z czterema lampami LED oraz tylne światła także z zastosowaniem LED.
Nowoczesne wnętrze
Na konsoli centralnej mieści się 8-calowy ekran dotykowy z intuicyjnym interfejsem obsługującym zaawansowane funkcje systemu multimedialnego i nawigacji. Ekran umożliwia przełączanie funkcji przy pomocy przewijania poprzez dotknięcie palcem na ekranie. Na desce rozdzielczej znajduje się kolorowy ekran TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 4,2 cala, wyświetlający dane z komputera pokładowego. Można go kontrolować za pomocą przełącznika w kierownicy.
Hybrydy Toyoty zawsze wyróżniały się wyjątkową ciszą we wnętrzu, wynikającą z bardzo cichej pracy napędu oraz doskonałej izolacji. Dodatkowo w nowym Priusie Plug-in Hybrid przednia szyba i okna przednich drzwi są pokryte laminatem tłumiącym dźwięki.
Prius Plug-in Hybrid – ambasador nowych technologii Toyoty
Od premiery w 1997 roku Prius stanowi punkt odniesienia w dziedzinie zaawansowanych technologii Toyoty. Nowy Prius Plug-in Hybrid wprowadza na rynek najświeższe innowacje japońskiej marki.
Nowy model otrzymał unikalne, oszczędne światła projektorowe z 4 lampami LED, wyposażone w zupełnie nową technologię dostosowującą ustawienie świateł do prędkości.
W Priusie Plug-in Hybrid drugiej generacji zadebiutował nowy system ładowania baterii za pomocą paneli słonecznych umieszczonych na dachu, zaprezentowany po raz pierwszy w koncepcyjnym modelu Auris Hybrid z 2010 roku.
Samochód otrzymał nową automatyczną klimatyzację z inteligentnym systemem S-FLOW, która jest teraz mniejsza, lżejsza i bardziej oszczędna. Cichszą pracę zawdzięcza nowemu elektrycznemu kompresorowi. Jej działanie zostało wzbogacone o poprawiającą wydajność funkcję S-Flow, która wykrywa, czy siedzenia pasażerów z przodu i z tyłu są zajęte, i dostosowuje kierunek nawiewu do potrzeb osób znajdujących się we wnętrzu, pomijając puste fotele.
Nowa klimatyzacja otrzymała ponadto pierwszą na świecie pompę ciepła z wtryskiem gazu. Umożliwia ona chłodzenie lub grzanie kabiny podczas jazdy w trybie EV, kiedy silnik spalinowy jest wyłączony. W nowym modelu pojawiła się także bezprzewodowa ładowarka telefonu w technologii Qi, umieszczona pod panelem centralnym.
Nowy Prius wyposażony jest w system automatycznego parkowania (SIPA), wykorzystujący zestaw czujników, które identyfikują odpowiednie pod względem wymiarów miejsca do parkowania wraz z otaczającymi je przeszkodami. Wystarczy, by kierowca zatrzymał się obok wolnego miejsca i wcisnął przycisk, aby automat sam wykonał manewr parkowania. Jest to nowa udoskonalona wersja tego systemu, która lepiej rozpoznaje przeszkody i parkuje samochód jeszcze bardziej precyzyjnie.
Dzięki wprowadzeniu systemu Toyota Safety Sense, nowy Prius Plug-in Hybrid przynosi istotny postęp w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Nowa technologia oparta na współpracy kamery i precyzyjnego radaru o zwiększonym zasięgu pozwala ograniczyć ryzyko wypadku, a ponadto ułatwia prowadzenie i zmniejsza obciążenie kierowcy podczas jazdy. Na udoskonalony pakiet Toyota Safety Sense składają się układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA + SC), aktywny tempomat (ACC), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne światła drogowe (AHB).
Prius Plug-in Hybrid wyposażony jest w większy i nowocześniejszy wyświetlacz projekcyjny HUD. Urządzenie pokazuje w dolnej części przedniej szyby najważniejsze informacje i ostrzeżenia, takie jak prędkość, poziom naładowania baterii, stan system hybrydowego, ustawienia aktywnego tempomatu, powiadomienia układu ostrzegającego o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz ograniczenia prędkości.
Prius Plug-in Hybrid będzie dostępny w Europie pod koniec tego roku.