Podczas Chicago Auto Show Toyota zaprezentowała najnowszy terenowy pickup z rodziny TRD Pro Series – model Tacoma TRD Pro, fabrycznie przygotowany do jazdy w najtrudniejszym terenie przez ekspertów Toyota Racing Development (TRD).
Samochód oparty został na modelu Tacoma TRD Off-Road 4x4 Double Cab Short Bed z 24-zaworowym, 3,5-litrowym benzynowym silnikiem V6, współpracującym z 6-biegową przekładnią manualną lub automatyczną. Układ sterowania zaworami dolotowymi VVT-iW (Variable Valve Timing-intelligent Wide) umożliwia pracę silnika w oszczędnym cyklu Atkinsona, również zawory wydechowe sterowane są elektronicznie za pomocą systemu VVT-I. Pojazd wyposażono w szereg specjalnych podzespołów i rozwiązań, zapewniających znakomite możliwości jazdy w ekstremalnych warunkach i zdolność pokonywania przeszkód terenowych, a przy tym nadających pickupowi wyjątkowy wygląd.
Doskonałe własności trakcyjne uzyskano wyposażając układ przeniesienia napędu w system rozłączanego napędu wszystkich kół 4WDemand z elektronicznym sterowaniem skrzyni rozdzielczej, mechanizmów różnicowych o ograniczonym poślizgu Auto LSD (Automatic Limited-Slip Differential) i blokady tylnego mechanizmu różnicowego. Standardowe wyposażenie stanowi pakiet holowniczy z zaczepem Class-IV, chłodnicami oleju i płynu hydraulicznego układu wspomagania kierownicy (w wersji z przekładnią automatyczną – również obiegu sprzęgła hydrokinetycznego), alternator 130 A, złącza elektryczne i mechanizm kontroli toru jazdy przyczepy TSC (Trailer-Sway Control).
W wersji z przekładnią automatyczną zastosowano zaawansowane funkcje wspomagające jazdę w bardzo trudnym terenie. System Toyota Multi-terrain Select udostępnia pięć trybów automatycznego sterowania momentem obrotowym kół. Podczas jazdy z małą prędkością funkcja Crawl Control (CRAWL) inteligentnie sterującą przepustnicą i hamulcami, co pozwala kierowcy skupić się na prowadzeniu pojazdu. Ruszanie pod górę ułatwia system Hill Start Assist Control (HAC).
Wersję z przekładnią manualną zaopatrzono w system Active Traction Control (A-TRAC), kontrolujący trakcję poszczególnych kół za pomocą 4-kanałowego układu ABS.
Zmodyfikowane zawieszenie wyposażono w dostrojone przez TRD 2,5-calowe amortyzatory FOX z wewnętrznym obejściem (z przodu ze sprężynami coil-over) oraz starannie dostrojone resory TRD.
Koła o zwiększonym o 1 cal rozstawie z 16-calowymi, czarnymi felgami ze stopów lekkich zaopatrzono we wzmocnione kevlarem opony Goodyear Wrangler All-Terrain.
Standardowym wyposażeniem są światła przeciwmgielne Rigid Industries na diodach LED oraz diodowe światła do jazdy dziennej. Reflektory i lampy tylne zyskały czarną oprawę, czarny jest też chwyt powietrza na masce, nakładki błotników i zabezpieczająca przednią część spodu pojazdu płyta z 6,5-milimetrowej blachy aluminiowej.
Fotele w czarnej, skórzanej tapicerce z logo TRD Pro na zagłówkach wyposażono w podgrzewanie. Skórą pokryta jest również wielofunkcyjna kierownica z przyciskami sterowania telefonem i wysokiej jakości systemem audio Entune zintegrowanym z nawigacją.
Analogowe przyrządy uzupełniono wielofunkcyjnym wyświetlaczem o przekątnej 4,2 cala, który oprócz informacji takich jak temperatura zewnętrzna, przebieg czy zużycie paliwa może też pokazywać inklinometr i wskaźnik przechyłu. Podobnie jak wszystkie modele Tacoma, wersja TRD Pro ma zainstalowany na przedniej szybie uchwyt dla kamery GoPro HERO.
Nowa Toyota Tacoma TRD Pro będzie dostępna w trzech kolorach nadwozia: Cement, Barcelona Red Metallic oraz Super White i trafi na rynek jesienią tego roku.
Założona w 1954 roku firma TRD (Toyota Racing Development) zajmuje się fabrycznym tuningiem pojazdów japońskiego koncernu i od niemal pół wieku tworzy dla nich akcesoria tuningowe. Model Tacoma TRD Pro będzie montowany w zakładach Toyota Motor Manufacturing, Texas, Inc. (TMMTX) w San Antonio.