Już prawie 22 lata temu Toyota RAV4 dała początek segmentowi kompaktowych SUV-ów. Dziś jest najpopularniejszym średnim SUV-em w Polsce. Kierowcy najbardziej cenią sobie w niej funkcjonalność i uniwersalność oraz niską awaryjność. Wprowadzając na rynek gruntownie odświeżoną wersję z napędem hybrydowym, Toyota chce dodać jeszcze dwa argumenty za: oszczędność w miejskiej eksploatacji i dobre osiągi. Pod maskę RAV4 trafił bowiem zestaw hybrydowy o mocy aż 197 KM, znany z SUV-a klasy premium – Lexusa NX 300h.


Toyota RAV4 debiutowała w 1994 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, jako „Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive”. W 2013 roku miała już 10-krotnie większą sprzedaż, niż w roku swojej premiery. Dotychczasowe cztery generacje znalazły ponad 6 mln nabywców, a 90% najstarszych egzemplarzy jeździ po drogach do dziś. Od 1994 roku segment kompaktowych SUV-ów wzbogacił się o 19 konkurencyjnych dla Toyoty modeli i całkowicie zmienił oblicze motoryzacji. Na początku klienci wybierali SUV-y zamiast sportowych hatchbacków i coupé. Teraz SUV-y to najpopularniejsze auta rodzinne, silnie wypierające z rynku minivany i tradycyjne auta klasy średniej.


Toyota RAV4 była prekursorem nowego gatunku aut, ale jeszcze nigdy przedtem nie mogła się pochwalić tak mocnym układem napędowym. Składa się na niego 2,5-litrowy silnik benzynowy 16V VVT-i o mocy 155 KM i maksymalnym momencie 206 Nm, sprzężony ze 142-konnym silnikiem elektrycznym o maksymalnym momencie 270 Nm, dostępnym w pełnym zakresie pracy. Moce obu jednostek nie sumują się – inżynierowie wyliczyli, że kierowca ma do dyspozycji 197 KM, co i tak jest rekordem dla tego modelu. W ten sposób powstała najmocniejsza i najszybsza RAV4 w historii. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzebuje tylko 8,3 s.

Hybryda to jednak nie tylko osiągi, ale również oszczędność. Jadąc przez miasto z prędkością do 50 km/h możemy pokonać kilka kilometrów na samym tylko silniku elektrycznym. Jeśli będziemy umiejętnie wykorzystywać potencjał hybrydy, system umożliwia nam jazdę na prądzie z prędkością nawet 70 km/h. Oczywiście, zużycie paliwa wyniesie wówczas 0 l/100 km.

W pozostałych sytuacjach producent zakłada średnie spalanie na poziomie 5,1 l/100 km. To możliwe, pomimo dużej pojemności silnika benzynowego, bo jednostka spalinowa pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona. Suw pracy jest w nim dłuższy niż suw sprężania, co owocuje mniejszymi stratami energii. System VVT-i reguluje moment otwarcia zaworów dolotowych w zależności od prędkości, obrotów i obciążenia silnika. Dopiero, gdy znacznie wzrasta obciążenie, jednostka przechodzi w powszechnie stosowany u innych producentów cykl pracy Otto. Wysoka moc i niskie zużycie paliwa, to właśnie dwa największe atuty jednoczesnego wykorzystania jednostek spalinowej i elektrycznej.

Niezawodność gwarantuje prostota konstrukcji napędu hybrydowego, który nie wymaga stosowania wielu części niezbędnych w konwencjonalnym samochodzie. Tarcze i klocki hamulcowe zużywają się wolniej, bo za każdym razem gdy wciśniemy hamulec, działa najpierw system odzyskiwania energii. Do tego mamy jeszcze pozbawiony wału napęd na wszystkie koła, podwyższający walory trakcyjne samochodu z podwyższonym zawieszeniem. Umieszczony z tyłu silnik elektryczny zapewnia optymalny rozkład masy pomiędzy osiami. Zastosowany w nowej RAV4 system E- Four napędza wszystkie cztery koła silnikami elektrycznymi (przednią oś napędza układ hybrydowy, tylną dodatkowy silnik elektryczny), zapewniając lepszą kontrolę trakcji i umożliwiając ciągnięcie przyczepy o masie do 1650 kg.


Bezstopniowa, elektryczna przekładnia E-CVT sterowana jest przez system elektroniczny Shift-by-Wire. RAV4 Hybrid umożliwia manualny wybór trybów jazdy, pozwalający maksymalnie wykorzystać możliwości hybrydowego napędu. Pod tylnymi siedzeniami umieszczono akumulator niklowo-wodorkowy. RAV4 Hybrid AWD, jako pierwszy samochód Toyoty w Europie, jest wyposażony w umieszczony z tyłu, wysokonapięciowy silnik elektryczny o mocy 68 KM. Działając niezależnie od napędu przedniej osi i napędzając jedynie tylne koła, system E-Four płynnie włącza tryb AWD przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni i w zakrętach, zwiększając również przyczepność́, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych. Prosta konstrukcja oznacza mniejsze ryzyko awarii, a brak współpracujących ze sobą, dodatkowych elementów mechanicznych - mniejsze straty energii i niższe zużycie paliwa.
Wzbogacenie manualnego wyboru trybów jazdy o funkcje sekwencyjnej zmiany biegów i tryb Power umożliwia jazdę o bardziej sportowym charakterze, zapewniając lepsze reakcje na gaz, przydatne na krętych i górskich drogach. Przełączenie dźwigni w pozycję Sequential Shift zwiększa intensywność hamowania silnikiem oraz wzmacnia reakcję na wciskanie pedału przyspieszenia ze względu na utrzymywanie wyższych obrotów silnika.


Korzyści, wynikające z zastosowania hybrydy to również cicha i płynna jazda. W przypadku tego modelu inżynierowie pracowali również nad wytłumieniem wnętrza, dodając o 50% więcej dźwiękochłonnych materiałów. Nowa RAV4 Hybrid zyskała także odświeżony wygląd, zmieniono kształt przedniego i tylnego pasa, pojawiły się nowe listwy i wzory felg. Popracowano również nad jakością wykończenia wnętrza, w którym zastosowano wyższej klasy materiały. Podobnie jak w nowym Aurisie i Avensisie, pomiędzy zegarami znajduje się teraz 4,2-calowy kolorowy wyświetlacz, a w środkowej konsoli – 7-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Toyota Touch 2.


O bezpieczeństwo podróżujących dba teraz, znany już z innych nowych modeli Toyoty, pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense (TSS). W nowym SUV-ie zastosowano TSS nowej generacji, wykorzystujący kamerę i czuły radar pracujący w zakresie fal milimetrowych. System udostępnia funkcję zapobiegania kolizjom PCS (Pre-Collision System) z mechanizmem wykrywania pieszych, układ ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu LDA (Lane Departure Alert), automatyczne światła drogowe AHB (Automatic High Beam), rozpoznawanie znaków drogowych (Road Sign Assist) oraz nowość – aktywny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control).


System PCS przy prędkościach powyżej 10 km/h wykrywa obiekty znajdujące się przed samochodem i pomaga uniknąć zderzenia. W przypadku ryzyka kolizji PCS ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym, a także wzmacnia siłę hamowania po wciśnięciu pedału hamulca. W razie braku reakcji kierowcy, PCS samoczynnie rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość o około 40 km/h lub nawet całkowicie zatrzymując samochód. System jest również w stanie wykryć możliwość kolizji z pieszym. Automatyczne hamowanie następuje wówczas w przedziale prędkości od 10 do 80 km/h i może zmniejszyć prędkość o około 30 km/h.


Dużym ułatwieniem podczas parkowania jest kamera 360 stopni, zapewniająca podgląd otoczenia samochodu z każdej strony.


Toyota RAV4 w wersji z silnikami benzynowymi i Diesla debiutuje w salonach już w lutym. Wersja hybrydowa pojawi się w Polsce w kwietniu. Wkrótce też poznamy jej cenę.