• Toyota zgłosiła ponad 1400 patentów z dziedziny technologii automatycznego prowadzenia samochodów w latach 2010-2015;
  • To ponad 2 razy więcej niż jakakolwiek inna firma na świecie;
  • Na 2. miejscu rankingu znajduje się należąca do Toyota Group firma Denso;
  • Toyota zainwestuje kolejny miliard dolarów w rozwój sztucznej inteligencji i automatycznego prowadzenia.

W latach 2010-2015 Toyota zarejestrowała ponad 1400 patentów dotyczących technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów – ponad 2 razy więcej niż jakakolwiek inna firma na świecie. Tak wynika z raportu opublikowanego przez Dział Nauki i Własności Intelektualnej koncernu medialnego Thompson Reuters. W rankingu zdecydowanie dominuje branża motoryzacyjna, pozostawiając w tyle czołowe firmy nowych technologii.

Jak powiedział dr Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute, „całkowicie samoprowadzący się samochód to cel długofalowy, który urzeczywistni się dopiero, gdy z systemów autonomicznego prowadzenia zostanie wyeliminowane wszelkie ryzyko popełnienia błędu. Do tego czasu Toyota koncentruje wysiłki na wyposażaniu samochodów w technologię automatycznego hamowania i inne zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego, które pomagają kierowcom unikać wypadków”.

Toyota zobowiązała się wobec amerykańskiego urzędu National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) do wyposażenia wszystkich nowych samochodów w układ automatycznego hamowania. Obecnie system ten wraz z kilkoma innymi rozwiązaniami z dziedziny bezpieczeństwa czynnego jest stopniowo wprowadzany do wszystkich modeli japońskiej marki pod nazwą Toyota Safety Sense. Nowa generacja pakietu, która wejdzie na rynek w tym roku, otrzyma dodatkowe funkcje: zapobieganie zderzeniom z dodatkową funkcją wykrywania pieszych oraz aktywny tempomat, który samodzielnie będzie utrzymywał bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu.

W Japonii nowe modele Priusa i Crown otrzymały przełomowy system ITS Connect, który opiera swoje działanie na automatycznej komunikacji między pojazdami oraz między pojazdami a urządzeniami infrastruktury drogowej. System ostrzega o zagrożeniu zderzenia z autami, których nie są w stanie wykryć czujniki zamontowane w pojeździe, asystuje kierowcy podczas skrętu w lewo, zapobiega wypadkom z udziałem pieszych, informuje o czerwonym świetle, a także ostrzega o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym na sygnale. Toyota jako pierwszy producent samochodów na świecie wprowadziła ITS do komercyjnej oferty.

W listopadzie Toyota utworzyła w Stanach Zjednoczonych Toyota Research Institute, który skupi się na rozwoju sztucznej inteligencji i technologii automatycznego prowadzenia pojazdów. Inwestycja jest warta miliard dolarów. Podczas konferencji prasowej na targach CES w Las Vegas Gill Pratt przedstawił nowy zespół Toyota Research Institute, składający się z wybitnych specjalistów w dziedzinie robotyki, sztucznej inteligencji i autonomicznego prowadzenia, wśród których znalazł się James Kuffner, dotychczasowy szef Google Robotics i współtwórca autonomicznego samochodu Google.

Wyniki badania zespołu Reutersa to nie pierwszy sukces Toyoty w dziedzinie innowacyjności. W sierpniu Center of Automotive Management (CAM) na Uniwersytecie Nauk Stosowanych (FHDW) w Niemczech opublikował raport, z którego wynika, że Toyota zarejestrowała najwięcej patentów na polu napędów samochodowych (26% wszystkich zarejestrowanych wniosków). Toyota od lat należy do ścisłej czołówki najbardziej innowacyjnych firm na świecie według Boston Consulting Group. W tym roku japoński koncern zajął 6. miejsce, dystansując pozostałych największych graczy w branży motoryzacyjnej oraz większość technologicznych gigantów.