Japoński magazyn ekonomiczny Nikkei opublikował ranking najlepszych marek w Japonii pod względem zaangażowania ekologicznego i społecznego oraz jakości zarządzania. Pierwsze miejsce zajęła Toyota, wyprzedzając browary Suntory Holdings i sieć supermarketów Aeon. Toyota została szczególnie wysoko oceniona za najwyższy poziom zarządzania korporacyjnego i innowacji. Japoński producent samochodów zajął także pierwsze miejsce w kategorii zaangażowania społecznego, spójności ideowej i uczciwości, zaś drugie pod względem ochrony środowiska.

Ranking liderów zrównoważonego rozwoju
Ranking Nikkei opiera się na badaniu przeprowadzonym między 25 maja a 30 czerwca przez Nikkei Business Publications. Oceniono w nim 560 firmowych marek obecnych na japońskim rynku na podstawie wypowiedzi 21 000 respondentów. Jest to pierwsze badanie tego rodzaju przeprowadzone przez grupę medialną Nikkei. Jego celem jest pokazanie, jak klienci i przedstawiciele biznesu postrzegają firmy i ich marki pod względem zaangażowania w ochronę klimatu i środowiska oraz w sprawy społeczne, a także jak oceniają poziom funkcjonowania danej firmy pod względem organizacji i zarządzania.

Toyota liderem w 15 kategoriach
Toyota zajęła pierwsze miejsce w czterech z dwunastu kategorii środowiskowych, w tym za zaangażowanie w zapobieganie globalnemu ociepleniu i ograniczanie zużycia energii. W kategoriach społecznych japoński producent samochodów wygrał na sześciu polach z dwunastu. Toyota została wyróżniona m.in. za to, że najwyższe kierownictwo jest bardzo zaangażowane w kwestiach dobrego zarządzania. Toyota jest autorem uznanych na całym świecie, wzorcowych metod zarządzania – Toyota Production System i lean management. W dziale nazwanym ogólnie „wiarygodność” (integrity), Toyota znalazła się na szczycie w pięciu z dziewięciu kategorii, w tym pod względem przyczyniania się do tworzenia lepszego społeczeństwa, osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ oraz zarządzania firmą z myślą o przyszłych pokoleniach.

Suntory i Aeon na podium
Producent piwa Suntory, który zajął drugie miejsce, wyróżnił się w badaniu Nikkei pod względem zaangażowania w ochronę środowiska, w szczególności w konserwację przyrody i bioróżnorodności, zgodnie ze swoim mottem „Live with water”. Aeon, jedyna sieć sklepów w pierwszej dziesiątce, zdobył wysoką pozycję w kategoriach środowiskowych i społecznych. Respondenci zapamiętali w szczególności szybkie wprowadzenie odpłatnych toreb foliowych w sklepach sieci na długo przed wprowadzeniem takich przepisów przez japoński rząd oraz szeroką ofertę ekologicznych produktów, na przykład owoców morza ze zrównoważonych źródeł, certyfikowanych przez Marine Stewardship Council i inne organizacje tego typu.

W pierwszej dziesiątce znalazły się także marki Kirin, Kao, Panasonic, Starbucks Coffee Japan, Shiseido, Honda Motor i Sapporo Breweries.

Atuty Toyoty – ekologiczne samochody, inteligentne miasto i zarządzanie
W dobrowolnie dodawanych komentarzach respondenci najczęściej zwracali uwagę na trzy zagadnienia, które wyróżniają Toyotę.

Pierwsze z nich to samochody ekologiczne, czyli pojazdy hybrydowe, elektryczne i wodorowe. Toyota sprzedała dotąd na całym świecie ponad 15 milionów hybryd i ponad 10 tysięcy aut wodorowych. Jeśli chodzi o samochody na baterie, to na chińskim rynku zadebiutowała elektryczna wersja Toyoty C-HR, zaś w przyszłym roku rozpocznie się sprzedaż elektrycznego Lexusa UX 300e. Ponadto, jeszcze w tym roku do salonów trafi druga generacja wodorowego sedana Mirai.

Po drugie, respondenci często wymieniali wśród atutów firmy jej najwyższe kierownictwo. Wielu biznesmenów ceni prezydenta Toyoty, Akio Toyodę, m.in. za sposób, w jaki prezentuje wyniki, strategie i działania firmy na konferencjach prasowych.

Trzecim często wymienianym zagadnieniem było inteligentne miasto. Jest to nawiązanie do Woven City, eksperymentalnego miasta, w którym Toyota będzie rozwijać i testować technologie przyszłości, a jednocześnie udostępni je do badań innym ośrodkom naukowym i uniwersytetom. W mieście tym zamieszkają całe rodziny ochotników, którzy będą prowadzili codzienne życie w supernowoczesnej przestrzeni, integrującej przyrodę, nowoczesną architekturę i zaawansowane technologie. Funkcjonowanie Woven City będzie się opierało na technologiach cyfrowych i łączności, bezemisyjnych, autonomicznych samochodach, robotyce i sztucznej inteligencji oraz odnawialnych źródłach energii i technologiach wodorowych. Toyota planuje zbudować Woven City w Susono w prefekturze Shizuoka, u podnóża góry Fudżi.