Od dwóch lat Toyota rozwija nową markę usportowionych samochodów GR – to skrót od Toyota Gazoo Racing, zespołu wyścigowego i rajdowego japońskiej marki, który odpowiada za podrasowane samochody ze znaczkiem GR. W gamie modelowej Toyoty w Japonii sportowa linia GR obejmuje już 14 modeli – od sportowych coupe po 8-osobowe vany.

 

Seria usportowionych modeli Toyoty, opracowanych przez Toyota Gazoo Racing, zadebiutowała w Japonii pod koniec 2017 roku. Początkowo obejmowała 7 modeli, ale przez dwa lata ich liczba się podwoiła. Fabryczny tuning Gazoo Racing ma trzy poziomy – najwyższy GRMN z dużo mocniejszym silnikiem, średni GR i podstawowy GR Sport. W japońskich salonach Toyoty można dokupić także GR PARTS, czyli części do modyfikacji seryjnych samochodów marki.

Coupe i kabrio ze znaczkiem GR

Flagowym modelem spod znaku GR jest oczywiście nowa GR Supra – globalny model opracowany we współpracy z BMW, któremu ostateczny kształt nadał team Toyota Gazoo Racing. Nowe coupe jest produkowane w ograniczonej liczbie egzemplarzy – w tym roku Toyota zbudowała ich tylko 900. Samochód ma klasyczny układ sportowego coupe – silnik z przodu i tylny napęd, idealny rozkład masy 50:50 na przód i tył oraz złote proporcje 1,55 między rozstawem kół i rozstawem osi. 6-cylindrowy, rzędowy silnik 3.0 rozwija 340 KM mocy. W Japonii dostępne są trzy wersje wyposażenia GR Supry oraz części GR PARTS, w tym przedni i tylny spojler, 19-calowe koła, nakładka na drzwi i nakładki na progi.

Coupe Toyota 86 (w Europie: GT86) otrzymało aż dwa modele spod znaku Gazoo Racing – GR Sport i bardziej podrasowany GR. Pierwszy z nich wprowadza nowe elementy w kolorze gray metallic – tylny spojler, nakładkę na elektrycznie sterowane lusterka, zdobienie błotnika i specjalne progi, a we wnętrzu małą, sportową kierownicę, sportowe zegary i czarne zdobienia.

W wersji GR pojawiają się sportowe akcesoria – przedni spojler, specjalny tylny zderzak z umieszczoną centralnie rurą wydechową, nadkola i aluminiowe koła RAYS z oponami Michelin Pilot Sport 4. Sportowe fotele Recaro są pokryte alcantarą. W podwoziu znajdziemy rozpórki z przodu i z tyłu, obniżone o 10 mm zawieszenie z dostrojonymi przez Gazoo Racing amortyzatorami SACHS oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen. Na przód trafiły wentylowane tarcze hamulcowe oraz zacisk 5-tłoczkowe, zaś na tył dyski nawiercane z 4-tłoczkowym zaciskami.

Co ciekawe, na japońskim rynku Toyota oferuje jeszcze jeden samochód o sportowej linii. To kabriolet Copen GR Sport, zbudowany na bazie maleńkiego Daihatsu, zauważalnie mniejszego nawet od Toyoty Aygo. 64-konny silnik turbo z intercoolerem współpracuje z 5-stopniową manualną skrzynią biegów lub z przekładnią CVT z 7 symulowanymi przełożeniami Super Active Shift. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, wzmocnienia podwozia, tuningowane elektryczne wspomaganie kierownicy, zoptymalizowane, sportowe zawieszenie oraz elektrycznie składany twardy dach uzupełniają kute koła BBS, fotele RECARO i skórzana kierownica MOMO. Dodatkowo płatne są nakładki na progi, przedni spojler, lotki na przód i tył oraz tylny spojler.

Hybrydy z pazurem

Wersję GR Sport otrzymały także kolejne wcielenia Priusa. Nie chodzi jednak o popularnego liftbacka, lecz o jego wersję z wtyczką, czyli Priusa Plug-in Hybrid, 7-osobowego minivana Priusa Alfa, w Polsce znanego jako Prius +, oraz subkompaktowego Priusa c, który w Japonii funkcjonuje pod nazwą Aqua. Toyota Vitz, czyli japoński odpowiednik Yarisa dostępny m.in. w wersji hybrydowej, figuruje w ofercie zarówno jako GR, jak i GR Sport. W ubiegłym roku Toyota oferowała także Vitza GRMN w limitowanej edycji, czyli japońską odmianę Yarisa GRMN z silnikiem 1.8 doładowanym kompresorem o mocy 212 KM.

Toyota Gazoo Racing nie pominęła również większych samochodów. Znaczek GR Sport może zdobić crossovera Toyota C-HR i SUV-a Harrier spokrewnionego z Lexusem RX, a także sedana Mark X, a nawet vany Voxy i Noah. Pakiet obejmuje specjalnie zaprojektowane, większe zderzaki, aluminiowe koła z oponami Bridgestone, sportowe fotele i mniejszą kierownicę oraz utrzymane w stylu GR zdobienia nadwozia i wnętrza, a w przypadku niektórych modeli także wzmocnione hamulce, zawieszenie i podwozie.

GR w Europie

Seria GR jest od 2018 roku obecna również w Europie. Pierwszym spektakularnym modelem był inspirowany Yarisem WRC i dopracowywany na słynnym torze Nürburgring Yaris GRMN. Za sprawą 212-konnego silnika 1.8 i przy masie 1 135 kg samochód uzyskał najlepszy w klasie wskaźnik mocy do masy 5,35 kg na 1 KM. Na długiej liście sportowych usprawnień znalazły się m.in. mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu, wzmocnienia podwozia, amortyzatory Sachs, 17-calowe obręcze BBS z lekkiego stopu i sportowy układ wydechowy.

Obecnie w cenniku Yarisa w Europie znajduje się wersja GR Sport. Na tegorocznych targach w Genewie Toyota pokazała także Corollę GR Sport. Koncern zapowiada, że linia będzie systematycznie rozbudowywana – czeka nas zatem jeszcze niejeden ekscytujący model spod znaku Gazoo Racing.