Toyota RAV4 Hybrid wygrała w konkursie Car of the Year Awards australijskiego magazynu Drive. Zdaniem jurorów jest to najlepszy samochód dostępny na tym rynku. Drugie miejsce na podium zajęła Tesla Model 3, czyli najlepszy samochód elektryczny, zaś trzecie Toyota GR Supra, zwyciężczyni w kategorii najlepszego sportowego auta do 100 000 AUD.

 

Trzy najlepsze samochody w Australii

Hybrydowy RAV4 wygrał także w kategorii najlepszych SUV-ów średniej wielkości, a w konkursie na najlepsze auto w Australii pokonał 19 zwycięzców poszczególnych kategorii, wśród których znalazły się trzy inne modele Toyoty – Camry, GR Supra i Land Cruiser 200. Drugie miejsce zajęła Tesla Model 3, która zdaniem jurorów jest tym samochodem, który zmieni zasady gry na rynku aut elektrycznych w Australii. Ma wyższą jakość, lepszy napęd i korzystniejszą cenę niż pozostałe modele Tesli. Na trzecim miejscu znalazła się Toyota Supra, która otwiera zupełnie nowe możliwości dla tych, którzy szukają sportowego samochodu premium, ale mogą wydać najwyżej 100 000 australijskich dolarów (AUD). W ocenie magazynu Drive jest to świetny sportowy samochód, który robi wrażenie zarówno na drodze, jak i na torze.

Drive Car of the Year to konkurs skoncentrowany na australijskich konsumentach. Przez cały rok jurorzy testują samochody i w ostatnim tygodniu podejmują decyzje, kierując się głównie tym, który samochód jest najlepszy dla szerokiego grona australijskich odbiorców. Najpierw wyłaniani są zwycięzcy w poszczególnych kategoriach, a następnie z ich grona wybierany jest najlepszy samochód, który w maksymalnym stopniu poprawi życie za kierownicą największego grona kierowców. W segmencie średnich SUV-ów Toyota RAV4 konkuruje z wieloma markami z różnych stron świata, takich jak Citroen, Ford, Holden, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Mahindra, Mazda, MG, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, Subaru i Volkswagen. Wygrywa z nimi bardzo dobrą jakością oraz przystępnymi cenami.

Toyota RAV4 w ocenie magazynu Drive

Zdaniem jurorów konkursu gama modelowa Toyoty RAV4 jest wszechstronna, oferuje szeroki wybór wersji wyposażenia oraz napęd AWD i na przednią oś, w cenach adekwatnych do budżetów australijskich rodzin. Ma to tym większe znaczenie, że średniej wielkości SUV-y zyskały w Australii status domyślnego samochodu rodzinnego.

Toyota ma ponad dwie dekady doświadczenia w budowie hybryd, dlatego potrafi tworzyć samochody hybrydowe w cenie aut spalinowych. W nowym RAV4 pracuje napęd hybrydowy 4. generacji, oparty na 2,5-litrowym, wolnossącym silniku benzynowym o mocy 176 KM, który współpracuje z silnikiem elektrycznym i generatorem, a w napędzie AWD z jeszcze jednym motorem elektrycznym napędzającym tylne koła. W wersji FWD samochód rozwija 218 KM, a z napędem AWD-i 222 KM. Mocniejsza, czteronapędowa wersja rozpędza się do setki w 8,1 s.

Ogromną zaletą RAV4 Hybrid jest bardzo niskie zużycie paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych. Jurorzy magazynu Drive uzyskali podczas testów w mieście średni wynik 5,8 l/100 km, co zrobiło na nich ogromne wrażenie – chodzi w końcu o sporej wielkości SUV-a o dużej powierzchni czołowej i masie powyżej 1,5 tony. Oszczędna jazda ma dla australijskich klientów coraz większe znaczenie ze względu na rosnące ceny paliwa. Oficjalne dane wg standardu WLTP podają wartości od 5,5 l/100 km dla RAV4 Hybrid 4x2 i od 5,6 l/100 km dla wersji 4x4, które jak widać w minimalnym stopniu różnią się od wyników ekspertów z magazynu Drive.

W omówieniu wyników konkursu autorzy podkreślają, że niewymagający ładowania napęd hybrydowy Toyoty to bardzo praktyczne rozwiązanie dla wielu kierowców. Odczucia z jazdy są podobne do prowadzenia konwencjonalnego samochodu z automatyczną skrzynią biegów, napęd nie wymaga zmiany sposobu jazdy ani zwyczajów związanych z tankowaniem czy eksploatacją samochodu.

Choć auto prowadzi się podobnie jak spalinowe, jego napęd działa inaczej. Silnik benzynowy jest często wyłączony – nie tylko na postoju czy podczas zwalniania. Często samochód obywa się bez spalania benzyny także przy jeździe ze stałą prędkością lub delikatnym przyspieszaniu, a nawet podczas ruszania z miejsca. Zdolność hybrydy do ruszania na samym silniku elektrycznym to zresztą prawdziwa ulga dla silnika spalinowego, dla którego ruszanie jest dużym obciążeniem. Jest to zatem sekret nie tylko niskiego spalania, odczuwalnego zwłaszcza podczas jazdy w korkach, ale również ogromnej trwałości napędu hybrydowego. Nadal jednak głównym źródłem napędu jest silnik spalinowy. Cały proces doboru optymalnej pracy każdego z silników odbywa się automatycznie bez udziału kierowcy.

RAV4 Hybrid najlepszym średnim SUV-em

Redaktorzy Drive przypominają, że w latach 1990. Toyota RAV4 stworzyła segment SUV-ów rozumianych jako kompaktowe auta z nadwoziem samonośnym do jazdy w lekkim terenie. W 1994 roku wszyscy zadawali sobie pytanie, co to jest ten „Recreational Activity Vehicle 4x4”, ale szybko nowy typ samochodów odniósł spektakularny sukces, a jego popularność rośnie do tej pory. Później RAV4 razem z Hondą CR-V otworzył kolejny nieznany dotąd rynek średniej wielkości SUV-ów, wypierając z pozycji samochodów rodzinnych minivany. W Australii RAV4 od dawna jest bardzo popularny, jednak piąta generacja oparta na platformie TNGA wniosła do segmentu zupełnie nową jakość.

Wśród powodów, dla których nowy RAV4 Hybrid jest tak dobrym samochodem, Magazyn Drive wymienia nową platformę i nowy system multimedialny, który wreszcie nie odstaje od standardów konkurencji, oraz wszystkie ważne cechy samochodu rodzinnego – relatywnie niskie koszty posiadania, wydajność, łatwość w serwisowaniu i przestronność wnętrza oraz duży, 580-litrowy bagażnik. Napędy auta są zdaniem dziennikarzy wysokiej klasy, dynamiczne i oszczędne. Samochód ma przy tym bardzo wysoką jakość wykonania w porównaniu z konkurencją.

Pod względem bezpieczeństwa RAV4 Hybrid ma również wiele do zaoferowania. W testach zderzeniowych ANCAP – australijskiego odpowiednika Euro NCAP – samochód uzyskał 5 gwiazdek. Do standardowego wyposażenia samochodu w Australii należą systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2. generacji, 7 poduszek powietrznych, a także system multimedialny z ekranem dotykowym, radiem DAB, Bluetooth, nawigacją satelitarną. Wśród dodatkowego wyposażenia znajdują się m.in. systemy Apple CarPlay and Android.