Wystarczy 199 000 euro i oryginalna Celica GT4 ST165 Carlosa Sainza może być twoja. Samochód, którym słynny Hiszpan zajął drugie miejsce w Rajdzie Grecji 1991, został wystawiony na sprzedaż przez belgijską firmę Deman Brussels. Auto zostało doprowadzone do oryginalnego stanu rajdowej maszyny nie do zatrzymania przez zespół mechaników Toyota Team Europe.
Toyota Celica ST165 GT4 Grupy A to jeden z najsłynniejszych samochodów fabrycznego zespołu Toyota Team Europe. Tym modelem w 1990 roku Carlos Sainz wywalczył mistrzostwo świata WRC, a w 1991 roku wygrał 5 rajdów i był o krok od obronienia tytułu, jednak wypadek w Rajdzie Australii stanął na drodze do realizacji tych planów.
Toyota Celica zapisała piękne karty w historii międzynarodowych rajdów. Czwarta generacja, czyli model ST165, który trafił do stajni zespołu Toyota Team Europe, przyniosła Toyocie pierwsze duże sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Japońska rajdówka z napędem na cztery koła i silnikiem turbo była bardzo szybkim samochodem. Zadebiutowała w Rajdzie Korsyki '88, a dwa lata później Carlos Sainz wywalczył nią pierwszy tytuł rajdowego mistrza świata dla Toyoty – w klasyfikacji kierowców. W sumie Toyota zawdzięcza Celice cztery mistrzostwa świata kierowców (1990, 1992, 1993 i 1994) oraz dwa mistrzostwa producentów (1993 i 1994). Warto jednak pamiętać, że sukcesy z lat 1992-1994 to osiągnięcia kolejnej generacji słynnego coupe – modelu ST185.
Samochód oferowany obecnie przez Deman Brussels na portalu Classic Driver za 199 000 euro był jednym z aktorów tych ekscytujących wydarzeń. Należał do zespołu Toyota Team Europe w 1991 roku, co potwierdza certyfikat autentyczności wystawiony przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) w Kolonii. Carlos Sainz i jego pilot Luis Moya wystartowali tym konkretnym egzemplarzem w Rajdzie Akropolu (Rajdzie Grecji), w którym zajęli drugie miejsce. W tym samym roku Marc Duez i pilot Klaus Wicha, również z zespołu fabrycznego Toyoty, poprowadzili to auto w Rajdzie Wielkiej Brytanii (RAC Rally). Duet dojechał do mety jako ósmy.
Ostatnim właścicielem auta był Ernst Kopp, belgijski kolekcjoner i pasjonata, a dawniej szef zespołu mechaników Toyota Team Europe. Nie dziwi zatem, że klasyczna Celica została wyremontowana przez dawny zespół rajdowy Toyoty. Teraz jest to idealny pojazd na rajdy historyczne.
Obecnie Kopp pracuje w tej samej roli co dawnej, lecz w zespole Hyundai Motorsport startującym w rajdach historycznych. Jego zadaniem jest renowacja klasycznych samochodów zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami i przygotowanie ich do startów.
W 2017 roku, po kilkunastoletniej przerwie, Toyota powróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata z nowym samochodem – Yarisem WRC. Japońska marka od początku była bardzo konkurencyjna – w otwierającym sezon Rajdzie Monte Carlo Jari-Matti Latvala zajął 2. miejsce, a kolejny Rajd Szwecji wygrał. W sezonie 2018 Toyota zdobyła mistrzostwo producentów – głównie za sprawą 4 zwycięstw Otta Tanaka, choć pomógł także Jari-Matti Latvala wygraną w Rajdzie Australii. W aktualnym sezonie Toyota ma na koncie już 5 zwycięstw, a Ott Tanak znajduje się na szczycie tabeli.