Samochody elektryczne szturmem wejdą do gamy modelowej Toyoty. Marka pokazała 6 modeli koncepcyjnych, których produkcyjne wersje niedługo pojawią się w salonach marki. Japoński gigant zapowiada wprowadzenie zelektryfikowanych napędów do wszystkich swoich modeli już od kilku lat, ale teraz stało się jasne, że auta elektryczne na baterie będą odgrywały znacznie większą rolę w tym procesie niż dotąd się spodziewano. Impulsem do intensyfikacji jest sukces w pracach Toyoty nad rewolucyjną technologią baterii litowych ze stałym elektrolitem.

 

Już w 2017 roku Toyota ogłosiła, że do 2025 roku zelektryfikowane napędy będą w ofercie wszystkich modeli marki na świecie. Każdy model Toyoty będzie dostępny z co najmniej jednym z napędów takich jak hybryda (HEV), hybryda plug-in (PHEV), napęd elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe (FCV) czy na baterie (BEV). W 2030 roku zelektryfikowane samochody miały stanowić połowę globalnej sprzedaży marki, czyli 5,5 miliona samochodów. W tej liczbie miało się znaleźć około miliona BEV – ale dopiero za dekadę.

Elektryczna rewolucja przyspiesza

Teraz okazuje się, że wzmożone prace Toyoty nad samochodami elektrycznymi na baterie oraz nawiązywanie współpracy z kolejnymi partnerami przyniosło spektakularne efekty znacznie szybciej, niż władze koncernu początkowo zakładały. Począwszy od przyszłego roku Toyota będzie wprowadzała na rynek całe serie modeli elektrycznych. A poziom sprzedaży 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów firma zamierza osiągnąć już w 2025 roku. Jest to o tyle wiarygodne, że poprzedni cel 1,5 miliona zelektryfikowanych aut Toyota osiągnęła już w zeszłym roku, 3 lata przed zakładanym terminem.

Przełomowa technologia baterii

Kluczem do ofensywy Toyoty na rynku BEV jest skokowy postęp w opracowaniu baterii litowo-jonowej ze stałym elektrolitem, której gęstość energii ma być dwa razy większa od aktualnych baterii Li-Ion z elektrolitem płynnym. Toyota zamierza pokazać pierwszy samochód z tą technologią jeszcze przed Igrzyskami w Tokio 2020.

Elektryczne koncepty Toyoty

Pierwotne plany zakładały, że w przyszłym roku zadebiutuje tylko jeden nowy model elektryczny i tylko w Chinach. Chodzi o elektryczny crossover C-HR, który równolegle trafi na chiński rynek także pod nazwą Izoa. Kolejne elektryki Toyoty mieliśmy zobaczyć w nadchodzących latach. Teraz Toyota deklaruje wprowadzenie w najbliższym czasie aż 10 samochodów elektrycznych, w tym sześć globalnych modeli. Ofensywa modelowa obejmie duży SUV i średniej wielkości SUV, crossover, minivana, średniej wielkości sedana i auto kompaktowe. Ich zapowiedzią jest gama modeli koncepcyjnych, zaprezentowanych na niedawnej konferencji prasowej. Co więcej, na rynek przygotowywane są ultrakompaktowe elektryczne pojazdy do indywidualnego transportu na chodnikach i ścieżkach rowerowych.