To najczęściej kupowany na świecie samochód z nadwoziem sedan. Jest królem klasy średniej na dwóch kontynentach. Produkowana od 1982 roku Toyota Camry to sedan segmentu D, znany i lubiany nie tylko w Ameryce Północnej i Australii. W Polsce największą popularnością cieszył się model 3. generacji. Dziś Camry, powracająca do Europy po 14 latach nieobecności jako globalny samochód 8. już generacji, ma szansę zawładnąć sercami kierowców na całym świecie. Zwłaszcza w Europie, gdzie zastępuje nieco mniejszego Avensisa. Pod maską wygodnego i prestiżowego sedana z Japonii znajdziemy teraz najnowszej generacji napęd hybrydowy. 24 i 25 maja salony Toyoty organizują Dni Otwarte, podczas których będzie można dokładnie poznać nowego sedana.

 

Toyota Camry przeszła długą drogę ewolucji od ekonomicznego samochodu za rozsądną cenę, do luksusowo wyposażonego i świetnie wykończonego sedana z aspiracjami do klasy premium.

Camry 1. generacji 1982–1986

Pierwsza generacja najpopularniejszego, jak się miało później okazać, sedana była dzieckiem kryzysu paliwowego lat 70. i już na starcie odniosła sukces, ponieważ sprzedano ponad 250 tys. tych aut. Głównym założeniem japońskich inżynierów było stworzenie taniego, lecz wysokiej jakości, a przy tym oszczędnego samochodu. Konieczne stało się więc obniżenie masy. Najlepszym z rozwiązań okazało się zastosowanie przedniego napędu z poprzecznie zamontowanym silnikiem. Dzięki niemu cały zespół napędowy mniej ważył, generując niższe opory podczas pracy. Projektując nadwozie, sięgnięto po najnowsze zdobycze techniki. Opracowana w tunelu aerodynamicznym karoseria osiągnęła rekordowy wówczas wynik Cx 0,36. Pod maską montowano silniki 1.8 (100 KM) z 5-biegową skrzynią manualną, 2.0 (120 KM) z 4-biegową skrzynią automatyczną oraz turbodiesel o pojemnościach 1.8 i 2.0.

Camry 2. generacji 1986–1991

Inżynierowie Toyoty nie zaprzestali prac nad udoskonalaniem samochodu, obniżając współczynnik oporu powietrza Cx do wartości 0,34. W ofercie pojawiło się nadwozie w wersji kombi. Pod maską zaczęto montować bardzo nowoczesne i trwałe, benzynowe silniki 2.0 i 2.5 V6 z układami wtrysku paliwa. Odmiana z silnikiem diesla 2.0 (84 KM) trafiła również do Polski, oferując w standardzie takie udogodnienia, jak np. wspomaganie kierownicy.

Camry 3. generacji 1991–1997

Ta generacja przesądziła o ostatecznym sukcesie Camry, po raz pierwszy oferowanej jako samochód globalny. Kształty jej nadwozia upodobniły się do modelu LS400, flagowej limuzyny Lexusa. Współczynnik oporu powietrza Cx kolejny raz zredukowano do wartości 0,31. Samochód był wyraźnie większy od poprzednika, dysponując bardzo przestronnym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności 517 l. Do wyboru były benzynowe silniki 2.2 (132 KM) i 3.0 V6 (188 KM), przy tym zrezygnowano z jednostek Diesla. Samochód powstawał w wersjach z nadwoziem sedan i kombi – z charakterystycznymi dwiema wycieraczkami zamontowanymi na tylnej szybie. Jedynym w Polsce dealerem Toyoty, który sprowadzał te wersje na zamówienie do Gdańska, była trójmiejska firma Carter.

Camry 4. generacji 1997–2001

W nowej generacji Camry zachowano wymiary zewnętrzne, zmieniając kształt przedniego i tylnego pasa oraz stylistykę deski rozdzielczej. We wnętrzu zastosowano lepszej jakości materiały wykończeniowe i wzbogacono wyposażenie. Już standardowo Camry była bardzo bogato wyposażona m.in. w automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz układ ABS. Co więcej, podwyższono moc obu silników. Jednostka 2.2 rozwijała w nowej wersji 135 KM, a silnik 3.0 V6 osiągał 194 KM mocy. Gamę nadwozi poszerzono o wersję coupe i bazujący na niej kabriolet.

Camry 5. generacji 2001–2006

Wraz z nową generacją postawiono na tylko jedną, najchętniej wybieraną przez kierowców wersję sedan. Po raz kolejny zwiększyły się wymiary zewnętrzne auta. Pod maskę trafiły jeszcze mocniejsze benzynowe silniki: 2.4 (156 KM), 3.0 V6 (188 KM) oraz 3.3 V6 (214 KM). Toyota Camry piątej generacji nie była jednak oferowana w Europie. Specjalnie z myślą o naszym kontynencie stworzono nowy model Avensis.

Camry 6. generacji 2006–2011

Była to pierwsza w historii Camry z napędem hybrydowym. Połączenie benzynowego silnika (150 KM) z elektrycznym zaowocowało systemową mocą 190 KM. Dostępny był również benzynowy silnik 2.4 (160 KM), który zastąpiono przy okazji liftingu w 2009 roku jednostką 2.5 w wersjach o mocy: 171 i 181 KM. W ofercie znalazł się także silnik 3.5 V6 (272 KM). Również ta generacja była dostępna wyłącznie jako sedan.

Camry 7. generacji 2011–2017

Nowa konstrukcja nadwozia Camry 7. generacji była znacznie sztywniejsza, co skutkowało lepszym i pewniejszym prowadzeniem. W układzie kierowniczym zastosowano wspomaganie elektrohydrauliczne. Zastosowano silniki, znane z poprzedniej generacji, ale zwiększono ich moc. Napęd hybrydowy miał 204 KM, jednostka 2.5 osiągała teraz 181 KM, a silnik V6 generował 272 KM. Wszystkie napędy oferowano wyłącznie z automatycznymi skrzyniami.

Camry 8. generacji od 2017

Zbudowana na modułowej platformie TNGA (Toyota New Global Architecture) najnowsza Camry znów stała się globalnym samochodem. Auto ma wyjątkowo sztywną strukturę nadwozia, co oznacza znakomite parametry jezdne. Zawdzięcza je również wielowahaczowemu zawieszeniu tylnej osi i lżejszej karoserii z niżej usytuowanym środkiem ciężkości. Nowy napęd hybrydowy ma moc 218 KM i pozwala przyspieszać do 100 km/h w 8,3 s. Poza Europą pod maską montowany jest również benzynowy silnik 3.5 V6 o mocy 305 KM z sześciobiegową, automatyczną skrzynią. To pierwszy samochód Toyoty, w którym zastosowano oparty na Linuksie system multimedialno-informacyjny Entune 3.0. Na liście standardowego wyposażenia pojawił się pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego, Toyota Safety Sense. Najnowszy model Camry może być wyposażony także w aż 10-calowy, kolorowy wyświetlacz HUD.