Trwałość samochodu ma znaczenie zarówno dla tych kierowców, którzy kupują samochód raz na wiele lat, jak i dla tych, którzy rozglądają się za dobrym autem używanym. Amerykański portal zajmujący się analizowaniem rynku motoryzacyjnego iSeeCars.com sprawdził ponad 13,8 miliona aut sprzedanych na rynku wtórnym w 2018 roku, by ustalić, które modele najczęściej osiągają przebieg 200 tys. mil (320 tys. km). Najlepiej pod tym względem wypadła Toyota, drugie miejsce zajęła Honda, a trzecie – amerykańska marka GMC.

 

Marki, które produkują trwałe auta

Jak wynika z analiz iSeeCars.com, marki, których samochody najczęściej osiągają przebieg 320 000 km, to Toyota, Honda i GMC. 1,7% samochodów Toyoty służy swoim właścicielom tak długo, co stanowi ponad dwukrotnie lepszy wynik od średniej 0,8% dla wszystkich samochodów. Honda uzyskała wynik 1,5%.

„Biorąc pod uwagę długą historię niezawodności modeli Toyoty i Hondy, nie dziwi ich pozycja na dwóch najwyższych miejscach rankingu” – skomentował Phong Ly, CEO iSeCars.com. Kolejne miejsca powyżej średniej zajmują amerykańskie marki, głównie dzięki swoim terenowym SUV-om i pick-upom – GMC, Chevrolet, RAM i Ford.

Najtrwalsze samochody

Duże, terenowe SUV-y to samochody, które najczęściej osiągają przebieg 320 000 km. Te tak bardzo kojarzące się z Ameryką pojazdy zajmują 9 z 14 miejsc najbardziej trwałych modeli na amerykańskim rynku wg iSeeCars.com, w tym 7 pierwszych. Na szczycie listy z wynikiem aż 7,4% figuruje Toyota Sequoia. Tuż za nią podium zajmują amerykańskie terenówki Chevrolet Suburban i Ford Expedition. Jak przystało na lidera, Toyota notuje aż 6 modeli w Top 14.

„Duże SUV-y jak Sequoia są zbudowane na ramie auta ciężarowego, dlatego odznaczają się trwałością ciężarówki i przestronnym nadwoziem, które może pomieścić do 8 osób” – powiedział Phong Ly. – „Toyoty są znane ze swojej niezawodności, a z naszych ustaleń wynika, że są to funkcjonalne auta dla rodziny, które są w stanie służyć właścicielom przez długie lata”.

W Top 14 znalazły się jeszcze dwa SUV-y Toyoty – 4Runner i Highlander Hybrid. „Podobnie jak Sequoia, 4Runner również jest zbudowany na ramie, ma przestronny bagażnik i trzy rzędy siedzeń, choć nie jest aż tak duży” – dodał Phong Ly. – „Wadą terenowych SUV-ów jest ich wysokie spalanie, ale Highlander Hybrid ma najniższe zużycie paliwa w swojej klasie, a przy tym również jest dostępny z trzema rzędami siedzeń”.

„Wszystkie SUV-y produkcji General Motors, Chevrolet Suburban, GMC Yukon i Yukon XL oraz Chevrolet Tahoe, mają tę samą platformę i wiele wspólnych części, co wyjaśnia, dlaczego te popularne rodzinne auta uzyskują podobne wyniki pod względem długowieczności” – dodał szef iSeeCars.com. – „Tak samo Ford Expedition i jedyny w Top14 model luksusowej marki, Lincoln Navigator, są produkowane przez ten sam koncern i przez to bardzo do siebie podobne”.

Pick-upy mają trzech swoich przedstawicieli w rankingu iSeeCars.com. Są to Honda Ridgeline, Toyota Tacoma i Toyota Tundra. Tylko te trzy modele pick-upów uzyskały wyniki powyżej 3%, przy średniej dla segmentu 1,8%/.

Jedynym sedanem w Top 14 jest Toyota Avalon. W rankingu znalazł się także reprezentant minivanów – Honda Odyssey. Te dwa samochody znalazły się na szczycie zestawienia 10 najtrwalszych aut osobowych, do których należą także Honda Accord, Toyota Sienna, Toyota Prius, Chevrolet Impala, Ford Taurus, Toyota Camry i Camry Hybrid oraz Honda Civic.

Długowieczne auta niskoemisyjne

Amerykański portal zebrał także w osobnym zestawieniu samochody niskoemisyjne, które najczęściej osiągają przebieg 200 000 mil. Znajdują się w nim wyłącznie hybrydy, a trzy modele z wynikami powyżej średniej (0,7%) to Toyota Highlander Hybrid (3,1%), Toyota Prius (1,7%) i Toyota Camry Hybrid (1,2%). Samochody hybrydowe, którym również zdarza się wytrwać tak długo, to Lexus RX 450h, Lincoln MKZ Hybrid i Toyota Prius c – wszystkie trzy z wynikiem 0,1%. Jak podkreśla Phong Ly, lista ta nie jest na razie długa ze względu na to, że większość oferowanych obecnie nisko- i bezemisyjnych modeli istnieje na rynku od niedawna. Dlatego nie miały jeszcze czasu, by pokonać aż 320 000 km.

Metodologia

Raport portalu iSeeCars.com popiera się na analizie ponad 13,8 mln samochodów używanych, sprzedanych w 2018 roku. Badanie objęło roczniki 1981-2018, lecz wykluczono z niego modele, które nie były produkowane w 2018 roku, a także duże ciężarówki i auta niszowe, o niewielkiej sprzedaży. Dla każdego modelu obliczono procent egzemplarzy, które w momencie sprzedaży miały przebieg co najmniej 200 000 mil.