W samochodach do miasta najbardziej cenimy niskie spalanie i wysoki moment obrotowy pozwalający na szybsze włączanie się do ruchu, dostępny w możliwie najniższym zakresie obrotów. Jeszcze do niedawna warunki te spełniały małe auta, wyposażone w silniki wysokoprężne. Dziś wiadomo, że diesle nie są opłacalne w eksploatacji ani ekologiczne. Alternatywą dla aut z jednostkami wysokoprężnymi stały się hybrydy. Mają bowiem wszystkie zalety Diesli, lecz pod pewnymi względami je przewyższają. Gwałtownie rosnąca sprzedaż potwierdza, że Polacy pokochali małe auta z takim napędem.

 

Instytut Badań Rynku Samochodowego SAMAR podsumował pierwsze trzy kwartały 2018 roku pod względem rejestracji samochodów hybrydowych w Polsce. Niemal wszyscy producenci, oferujący hybrydy, odnotowali ich rosnącą sprzedaż. Łącznie rynek hybryd w naszym kraju wzrósł o 24,1% w porównaniu do okresu od stycznia do września 2017 roku. Pozycję numer jeden zajmuje niezmiennie wieloletni lider tej  kategorii, Toyota. Aż cztery pierwsze miejsca na liście najpopularniejszych hybryd w Polsce zajmują modele tej marki – są to Toyota C-HR, Auris, RAV4 i Yaris. Miejska Toyota Yaris Hybrid to najmniejszy i najtańszy z samochodów hybrydowy na rynku, który wraz z Aurisem w znacznym stopniu przyczynił się do popularyzacji tej technologii w naszym kraju. W ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku polscy kierowcy zarejestrowali 2310 hybrydowych Yarisów, co stanowi 22% całkowitej sprzedaży modelu.

Skąd popularność miejskiej Toyoty z napędem hybrydowym? Przede wszystkim wynika z faktu, że hybrydy najlepiej sprawdzają się w miastach – czyli środowisku, dla którego został zaprojektowany Yaris. To niewielki hatchback segmentu B o bardzo małym promieniu skrętu (4,8 m) i zwartych wymiarach, które ułatwiają parkowanie. W manewrowaniu pomaga także kamera cofania oraz automatyczna skrzynia biegów.

 

Serce Yarisa

Pod maską hybrydowego Yarisa zamontowano zespół o mocy 100 KM, składający się z jednostki spalinowej o pojemności 1,5 l oraz silnika elektrycznego. Ten drugi, ze względu na dostępność pełnego momentu obrotowego już od pierwszego obrotu, całkowicie wyręcza lub wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania – czyli wtedy, gdy jednostka benzynowa jest najmniej wydajna. Spora, jak na wielkość auta, moc przekłada się na dobrą dynamikę. Z drugiej strony, katalogowe średnie spalanie hybrydowego Yarisa mieści się w przedziale 3,7-42 l/100 km wg pomiaru WLTP. Na tym jednak nie koniec korzyści.

Bezstopniowa przekładnia E-CVT nie angażuje kierowcy w zmianę biegów, więc może on się skupić na drodze. Hybrydowy napęd generuje znacznie mniej hałasu i wibracji. Nie posiada alternatora i rozrusznika, a także pasków klinowych, które zapewniałby im napęd. To oznacza niższe wydatki w serwisie i mniejsze ryzyko awarii. Niższe jest również zużycie klocków hamulcowych, które nie wkraczają do akcji w pierwszej fazie hamowania. Najpierw uruchamiany jest system odzyskiwania energii kinetycznej pojazdu. Przekłada się to nie tylko na dodatkowe ładowanie akumulatorów, ale też mniejsze zużycie klocków hamulcowych.

Hybryda? Tylko z dobrym wyposażeniem

Na uwadze należy mieć fakt, że wersje hybrydowe są zazwyczaj bardzo dobrze wyposażone. Wśród aut z takim napędem nie znajdziemy konfiguracji, budzących zdecydowany niedosyt. W przypadku Yarisa najtańsza z hybrydowych odmiana modelu - Active Hybrid – jest wyposażona m.in. w system zapobiegania zderzeniom czołowym, a także światła, które w razie potrzeby automatycznie przełączają się z drogowych na mijania, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czujnik deszczu, asystenta ruszania pod górę, system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu czy dwustrefową klimatyzację. To jednak nie koniec możliwości.

Yaris w wyżej pozycjonowanej wersji - Premium Hybrid - posiada ponadto system rozpoznawania znaków drogowych, więcej miękkich materiałów wykończeniowych, obleczoną skórą kierownicę, tempomat, kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2 cala pomiędzy zegarami, a także bezkluczykowy dostęp do samochodu i uruchamianie silnika przyciskiem oraz system multimedialny z sześcioma głośnikami.

Wersja Selection Hybrid oferuje jeszcze światła do jazdy dziennej i tylne lampy w technologii LED, przyciemniane tylne szyby, dwukolorowe nadwozie, komplet elektrycznie sterowanych szyb, ciemną podsufitkę i kamerę cofania.

Na szczycie cennika jest wersja Dynamic Hybrid, w której znajdziemy dodatkowo klimatyzowany schowek, tapicerkę z elementami wykonanymi ze skóry, tylny spojler, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne czy oświetlenie przestrzeni na nogi w kabinie.

Dlaczego do miasta?

Atuty układu hybrydowego i bogate standardowe wyposażenie, połączone z atrakcyjną ceną takiego zestawu powodują, że w Europie wersja hybrydowa odpowiada za ponad połowę sprzedaży tego modelu, a Yaris Hybrid jest drugą po Toyocie C-HR Hybrid, najpopularniejszą hybrydą na naszym kontynencie. Małe hybrydy to przyszłość miejskich dżungli.