Toyota pokazała zdjęcie Priusa 2019 wraz z krótką zapowiedzią premiery modelu podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles 28 listopada. Krótki komunikat sugeruje, że możemy się spodziewać we flagowej hybrydzie Toyoty napędu 4x4.

 

Zapowiedź przyszłorocznego modelu Priusa wiele obiecuje. „Już jesień, niedługo zima, ale Prius 2019 porusza się pewnie na każdej drodze – czy to na śniegu, czy na suchym asfalcie” – ogłasza amerykańska Toyota w komunikacie prasowym. Rozwiązaniem tej zagadki może być Prius z napędem na 4 koła. Zdjęcie pokazuje Priusa z relingami dachowymi na pokrytej śniegiem drodze pod górę.

Napęd na cztery koła w Priusie to bardzo dobry pomysł. Obok bardzo wydajnego napędu hybrydowego czwartej generacji oraz modułowej platformy TNGA z zawieszeniem wielowahaczowym stanowiłby kolejny wyróżnik na tle konkurencji, takiej jak choćby Hyundai Ioniq, Kia Niro, czy Chevrolet Volt, które dostępne są wyłącznie z napędem na przód.

Hybrydowy napęd na cztery koła Toyoty znamy już z modelu RAV4. Standardowo układ hybrydowy SUV-a, złożony ze współpracujących ze sobą silnika benzynowego i elektrycznego, napędza przednie koła. W układzie E-Four dodatkowy silnik elektryczny napędza tylną oś, wykorzystując energię z układu hybrydowego. Taka konstrukcja redukuje straty i obniża masę dzięki temu, że nie jest w niej potrzebny wał napędowy. System optymalizuje funkcjonowanie napędu na wszystkie koła w różnych warunkach jazdy, inteligentnie rozkładając moment obrotowy pomiędzy osie w różnych proporcjach. Napęd hybrydowy E-Four nie wymaga ładowania z zewnętrznej sieci – układ automatycznie doładowuje baterię trakcyjną podczas hamowania oraz optymalizując pracę silnika benzynowego.

Obecnie na rynku dostępny jest Prius czwartej generacji, produkowany od grudnia 2015 roku. Samochód został zbudowany na platformie TNGA, która zapewnia lepsze osiągi i większą stabilność i pewność prowadzenia. Wykonany w technologii TNGA napęd hybrydowy czwartej generacji o mocy 122 KM jest o 15% bardziej oszczędny od poprzedniego. Toyota Prius w warunkach miejskich porusza się na samym silniku elektrycznym średnio przez 70% czasu jazdy, co udowodniły badania zespołu naukowców z Uniwersytetu Rzymskiego.

Prius jest najpopularniejszym i najdłużej sprzedawanym autem hybrydowym na świecie. Premiera pierwszej generacji w 1997 roku zapoczątkowała epokę hybryd we współczesnej motoryzacji. Do dziś kupiono ponad 4 miliony egzemplarzy tego modelu, czyli 1/3 wszystkich hybryd sprzedanych przez Toyota Motor Corporation.