Do przewiezienia większej liczby osób nie zawsze potrzebny jest minivan. Wystarczy praktyczny SUV z dodatkowym rzędem siedzeń. Modele klasy premium bardzo często oferują taką opcję, co w połączeniu z luksusowym wyposażeniem i napędem na cztery koła tworzy i praktyczną wizytówkę firmy, a także wygodne rodzinne auto.

 

Posiadanie samochodu zdolnego przewieźć więcej niż pięcioro pasażerów jest podyktowane najczęściej względami praktycznymi, a nie spełnianiem motoryzacyjnych marzeń. W swoim czasie w ofercie części producentów znajdowały się 7-miejscowe auta typu kombi, które z czasem zostały wyparte o wiele bardziej praktycznymi minivanami.

Obecnie samochody zdolne przewieźć taką liczbą osób oferowane są praktycznie przez każdą markę, a co więcej niekoniecznie muszą to być klasyczne MPV. Oprócz minivanów można znaleźć średniej wielkości SUV-y z trzecim rzędem siedzeń - chociaż w tym przypadku ilość miejsca z tyłu może być ograniczona. Producenci oferują również samochody pierwotnie zaprojektowane jako średniej wielkości auta dostawcze, a na potrzeby rynku stworzone w wersji osobowej. Zasada najczęściej jest taka sama  - za drugim rzędem siedzeń znajdują się dodatkowe dwa miejsca, w razie potrzeby rozkładane kosztem zmniejszenia powierzchni bagażnika.

Znalezienie 7- miejscowego samochodu popularnych marek nie powinno nastręczać większych trudności. W przypadku modeli klasy premium wybór jest o wiele mniejszy i ograniczony praktycznie do dwóch rodzajów nadwozia - dużych luksusowych vanów, które nie są oferowane na naszym rynku w oficjalnej sprzedaży oraz największych SUV-ów.

Lexus RX L
Model RX dwie dekady temu zainicjował zupełnie nowy segment luksusowych SUV-ów i od tej pory jest jednym z najpopularniejszych modeli Lexusa na całym świecie. Jego najnowsza generacja w odmianie L jest o 11 cm dłuższa od standardowej odmiany, co pozwoliło na dodanie trzeciego rzędu siedzeń bez uszczerbku na komforcie pasażerów.

Każda wersja wyposażeniowa tego modelu napędzana jest hybrydową jednostką składającą się z 3,5 litrowego silnika V6 i dwóch silników elektrycznych - całość generuje łącznie 313 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą automatycznej, bezstopniowej przekładni E-CVT, a samochód wyposażony jest w inteligentny napęd na obie osie E-Four.

Ceny tego modelu zaczynają się od promocyjnej kwoty 315 900 zł - to o 53 tys. mniej od ceny standardowej. W tej kwocie staje się posiadaczem odmiany Elegance, która bez żadnej dopłaty oferuje trzeci rząd siedzeń.

Lexus RX L na każdym poziomie wyposażenia - począwszy od najniższego - oferuje 3-strefową, automatyczną klimatyzację z generatorem cząstek nanoE oraz panel sterowania klimatyzacji dla pasażerów trzeciego rzędu siedzeń. Dodatkowo warto wspomnieć, że dopłaty nie wymaga system elektrycznego składania oparć trzeciego rzędu.

Samochód został też wyposażony w aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, nawigację Lexus Navigation z ekranem centralnym o przekątnej 8 cali oraz 12-głośnikowy system audio Pioneer z sub-wooferem, a także system łączności Bluetooth.

Na liście systemów wspomagających bezpieczeństwo znajduje się pakiet Lexus Safety System +, który obejmuje system ochrony przedzderzeniowej, funkcję utrzymywania pasa ruchu z korekcją toru jazdy, automatyczne światła drogowe i układ rozpoznawania znaków drogowych.

Land Rover Discovery

Samochód zadebiutował w 2016 roku i jest pozycjonowany jako piąte wcielenie tego modelu. Producent zapowiadał, że stanowi on połączenie samochodu terenowego z zaletami SUV-a.

Ceny tego modelu startują od 245 900 zł. W tym przypadku pod maską znajduje się czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 300 KM. Napęd przekazywany jest na cztery koła za pomocą automatycznej skrzyni biegów o 8 przełożeniach. Trzeci rząd siedzeń dostępny w tym przypadku jest za dopłatą w wysokości 7 560 zł.

Co można zatem znaleźć na liście wyposażenia najniższej odmiany S? Dopłaty nie wymagają przede wszystkim klimatyzacja, radio cyfrowe i system multimedialny z 10-calowym wyświetlaczem oraz 6 głośnikami.

Na liście standardowych systemów wspomagających kierowcę znalazły się tempomat z ogranicznikiem prędkości, system monitorujący zmęczenie kierowcy, asystent wspomagający utrzymanie pasa jazdy oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Już w odmianie S samochód można wyposażyć również w dodatkowe systemy, takie jak np. asystent martwego pola czy system rozpoznawania znaków drogowych, ale wymaga to dokupienia dodatkowych pakietów

Mercedes GLS

Oznaczenie GLS pojawiło się w 2015 roku wraz z faceliftingiem drugiej generacji tego modelu, która funkcjonuje na rynku od 2012 roku.

Ceny najtańszej odmiany niemieckiego auta zaczynają się zgodnie z cennikiem od 374 tys. zł. Samochód napędzany jest wtedy 3-litrową jednostką Diesla o mocy 258 KM, a napęd przekazywany jest na cztery koła przez 9-biegową, automatyczną skrzynię.

Trzeci rząd siedzeń w tym modelu nie wymaga dodatkowej opłaty. Na liście wyposażenia znaleźć można również sterowaną elektrycznie tylną kanapę, którą można otwierać i zamykać naciśnięciem przycisku.

Opisywana odmiana wyposażeniowa oferuje między innymi dwustrefową, automatyczną klimatyzację oraz system audio CD z łączem Bluetooth. Centralny ekran o przekątnej 8 cali to koszt rzędu 847 zł, za 3,6 tys. zł. samochód można również doposażyć w wyświetlacz head-up display z dodatkowym modułem.

Dodatkowe systemy bezpieczeństwa znajdują się na liście wyposażenie opcjonalnego. Za system wspomagający utrzymanie pasa ruchu trzeba zapłacić 4,4 tys. zł. W cenniku przewidziano również pakiet składający się między innymi z aktywnego asystenta martwego punktu, asystenta utrzymania pasa ruchu czy też systemu wspomagającego pokonywanie skrzyżowań, a także prewencyjnego systemu ochrony pasażerów - koszt to 12 707 zł.

Toyota Land Cruiser

Światowa premiera nowego Land Cruisera 150 miała miejsce na Frankfurt Motor Show we wrześniu 2017 roku. Legendarny samochód terenowy został gruntownie zmodernizowany i otrzymał bogatsze wyposażenie we wszystkich wersjach. Nowa linia nadwozia, przeprojektowane nadkola oraz maska upodobniły go do Land Cruisera V8.

Cena terenowej Toyoty startuje od 209 tys. zł za wersję Prado. Samochód dostępny jest z silnikiem 2.8 D-4D o mocy 177 KM, a napęd przekazywany jest na wszystkie koła za pomocą automatycznej skrzyni o 6 przełożeniach, skrzyni rozdzielczej z reduktorem, centralnego mechanizmu różnicowego LSD Torsen oraz blokady centralnego mechanizmu różnicowego.

Systemy dodatkowo wspomagające jazdę w terenie - tylny mechanizm różnicowy (LSD Torsen), układ zmiennej sztywności stabilizatorów czy system utrzymujący stałą prędkość w terenie (Crawl Control), układ zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu oraz monitor pokazujący kąt skrętu kół podczas dokonywania manewru dostępne są w wyższej odmianie wyposażeniowej Invincible, po rabacie wyprzedażowym kosztującej od 287 820 zł.

Toyota Land Cruiser dostępna jest również z trzema rzędami siedzeń. Dodatkowe miejsca są w wersji Invincible, przy zakupie Pakietu Voyage w cenie 20 tys. zł. Składa się on z trzeciego rzędu składanego elektrycznie, kurtyny powietrznej dla dodatkowego rzędu siedzeń oraz tapicerki skórzanej z perforacją. Zgodnie z najnowszym cennikiem wzbogacenie wersji Invincible o Pakiet Voyage powoduje otrzymanie rabatu na samochód w wysokości 9 180 zł. Tak skonfigurowane auto kosztuje w rezultacie 299 820 zł.

Na liście standardowego wyposażenia Toyoty Land Cruiser w takiej konfiguracji znajdują się klimatyzacja trzystrefowa z nawiewem na drugi rząd siedzeń oraz system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 8 cali, nawigacją satelitarną, systemem Bluetooth, obsługą stacji cyfrowych i 14-głośnikowym system Premium Audio JBL. W cenie jest również kamera cofania oraz system 4 kamer monitorujących obraz wokół pojazdu w 6 różnych perspektywach.

Odmiana Invincible została ponadto wyposażona w pełny pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzą układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zdarzenia z funkcją rozpoznawania pieszych, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na tor jazdy, tempomat adaptacyjny dostosowujący prędkość samochodu do poprzedzającego auta, układ rozpoznawania znaków drogowych oraz automatyczne światła drogowe. W tej wersji auto wyposażono również w systemy monitorowania martwego pola w lusterkach i ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu.