Wodorowa Toyota Mirai zasiliła w tym tygodniu flotę ekologicznych samochodów należących do University College London. Auto ma służyć nie tylko jako ekologiczny środek transportu dla personelu uczelni, ale przede wszystkim ma wspomagać uczelnię w edukacji studentów i badaniach nad zaawansowanymi technologiami napędowymi.

 

Toyota Mirai została zakupiona przez University College London (UCL) przy wsparciu Urzędu ds. Pojazdów Niskoemisyjnych (OLEV, Office for Low Emission Vehicles), Hydrogen Mobility Europe (H2 ME) oraz Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCHJU).

„Mamy nadzieję, że przełomowa technologia Toyoty Mirai pomoże w kształceniu przyszłych pokoleń naukowców. Być może to właśnie oni odkryją, w jaki sposób można wykorzystać technologię ogniw paliwowych do budowania kolejnych napędów przyszłości. Toyota wierzy w potencjał wodoru jako czystego, praktycznego i odnawialnego źródła czystej energii, a także zachęca do prowadzenia badań nad tym, jak korzyści płynące z tej technologii mogą być szerzej wykorzystywane dla społeczeństwa” – powiedział Paul Van Der Burgh, prezes i dyrektor zarządzający Toyota GB.

Toyota Mirai zostanie wykorzystana w celach badawczych i edukacyjnych. Studenci będą mogli w praktyce poznać działanie układu ogniw paliwowych i akumulatorów. Sedan będzie również służył do transportu pracowników uniwersytetu pomiędzy poszczególnymi wydziałami uczelni.

„Nasze badania nad technologią ogniw paliwowych pokazują, że rozwiązanie to jest poważną alternatywą dla samochodów napędzanych paliwami kopalnymi. Jesteśmy bardzo podekscytowani faktem, że do naszej uczelni trafiła Toyota Mirai. Zamierzamy testować samochód na ruchliwych drogach Londynu i wykorzystywać do demonstrowania technologii wodorowej. Kolejnym etapem będzie badanie i ocena systemów zasilania hybrydowego, akumulatorowego i ogniw paliwowych w motoryzacji. Chcemy, by działania te wzmocniły naszą pozycję w dziedzinie badań i rozwoju ogniw paliwowych” – powiedział dr Michael Whiteley, szef działu ogniw paliwowych na University College London.

Londyn stawia na wodór

University College London nie jest pierwszą londyńską instytucją, która stawia na Toyotę Mirai i technologię wodorową. W marcu bieżącego roku Metropolitan Police Service odebrała pierwsze 11 egzemplarzy tego modelu. Samochody mają za zadanie wspierać działania policji w stolicy Wielkiej Brytanii.

Londyńska policja od końca 2015 roku systematycznie zwiększa ilość samochodów hybrydowych i elektrycznych. Plan przewiduje, że do 2020 roku flota tych pojazdów ma składać się z 550 modeli o zerowej emisji spalin.

Elektryczna Toyota Mirai trafiła również do londyńskiej wypożyczalni samochodów Green Tomato Cars. Firma wyróżnia się tym, że oferuje swoim klientom najbardziej oszczędne samochody i najnowocześniejsze technologie. Obecnie w jej flocie znajdują się 52 wodorowe Toyoty.

Od 2016 roku Toyoty Mirai należą także do floty brytyjskiej wypożyczalni Europcar. Co więcej, firma otrzymała na zeroemisyjne pojazdy grant z Office of Low Emission Vehicles (OLEV). Grant został przyznany z funduszu 35 milionów funtów, który rząd Wielkiej Brytanii przeznaczył na wzmocnienie sprzedaży samochodów o bardzo niskiej lub zerowej emisji spalin.

Działania mające na celu zwiększenie ilości ekologicznych samochodów wspierane są przez władze Londynu. Zgodnie z planami do 2050 roku stolica Wielkiej Brytanii ma mieć status miasta bezemisyjnego. Dlatego Green Tomato Cars i Europcar nie były pierwszymi instytucjonalnymi klientami w Wielkiej Brytanii, którzy zainwestowali w Toyotę Mirai. Pierwszy egzemplarz kupiło miejskie przedsiębiorstwo Transport of London. Mer Londynu podczas wizyty w Japonii zamówił na potrzeby miasta łącznie 12 egzemplarzy tego modelu.

Wodorowa Toyota

Toyota Mirai to kolejna niskoemisyjna technologia napędowa Toyoty. Na całym świecie bardzo popularnym rozwiązaniem są auta hybrydowe tej marki, takie jak Auris Hybrid, Prius czy RAV4 Hybrid. Technologia wodorowa to innowacyjny sposób na czysty transport, który łączy największe zalety samochodów elektrycznych i hybryd. Toyota Mirai jest to pierwszy model Toyoty z silnikiem elektrycznym, zasilanym ogniwami paliwowymi generującymi prąd w reakcji wodoru i tlenu. Auto o mocy 154 KM zapewnia dynamiczną jazdę oraz cichą pracę napędu nieemitującego żadnych spalin. Toyota Mirai rozpędza się do 100 km/h w 9 sekund, a jedynym produktem ubocznym działania ogniw paliwowych jest woda.