W najbliższy weekend fani klasycznej motoryzacji nie mogą pominąć poznańskich targów Retro Motor Show 2018. Wśród licznych zabytkowych samochodów, zgromadzonych pod dachami hal wystawowych Międzynarodowych Targów Poznańskich, nie zabraknie klasycznych i współczesnych modeli Toyoty – od aut sportowych przez terenowe po pionierów nowych technologii.

 

Sportowa Celica z Japonii

Celica to jeden z najbardziej znanych sportowych samochodów Toyoty. Japońska marka zawdzięcza mu m.in. dwa mistrzostwa WRC w klasyfikacji producentów i cztery tytuły rajdowego mistrza świata kierowców. Na poznańskich targach zobaczymy odmianę Celica RA28 GT2000 z 1978 roku – wyjątkowy model, produkowany tylko na rynek japoński. Auto zwane „małym Mustangiem” jest napędzane 2-litrowym silnikiem o mocy 120 KM, który rozpędza to lekkie coupe do ponad 190 km/h, a setkę osiąga w około 7 sekund.

Klasyczny Land Cruiser

Innym słynnym klasykiem Toyoty, uwielbianym przez kolekcjonerów, jest Land Cruiser 40 –konstrukcja z końca lat 50., produkowana przez 26 lat. Auto zadebiutowało w 1960 roku. Był to pierwszy Land Cruiser sprzedawany poza Japonią. Dzięki niemu off-roadowa Toyota zyskała renomę niezniszczalnego auta na każdy teren. W swojej długiej historii Land Cruiser 40 był oferowany z wieloma silnikami. Egzemplarz prezentowany w Poznaniu ma pod maską silnik Diesla o pojemności 2977 cm3 i mocy 76 KM.

Toyoty numer 1

Toyota ma w swoim dorobku wiele pionierskich modeli, które skierowały motoryzację na nowe tory. Na poznańskich targach Retro Motor Show będzie można obejrzeć kilka z nich.

Światowy bestseller z Japonii

Corolla to auto, które zmotoryzowało japońską klasę średnią i pchnęło masową motoryzację w nowym kierunku. Corolla pierwszej generacji zrobiła na świecie zawrotną karierę. Dość powiedzieć, że zaledwie dwa lata po debiucie roczna produkcja tego modelu osiągnęła poziom miliona egzemplarzy, a rok później – aż dwa miliony. Toyota zamontowała pod maską nowego kompaktowego sedana większy niż u konkurencji silnik 1100 cm3 o znacznej w tamtych czasach mocy 60 KM. Dynamiczny sedan zapewniał przyjemność z jazdy i osiągi na miarę aspiracji bogacącego się japońskiego społeczeństwa. Duża moc, konkurencyjna cena, niskie koszty serwisu i zdumiewająca trwałość sprawiły, że samochód ten chcieli mieć w swoim garażu przedstawiciele klasy średniej nie tylko w Japonii.

Pierwsza hybryda

Toyota Prius to pierwszy seryjny samochód hybrydowy, a jego nazwa oznacza po łacinie właśnie „pierwszy”. Prius z 1997 roku był subkompaktowym sedanem, który stał się symbolem ekologicznej świadomości. Często widywano za jego kierownicą gwiazdy Hollywood. Już w latach 90. ubiegłego wieku w motoryzacyjnym świecie toczyła się dyskusja o autach elektrycznych ładowanych w garażu z gniazdka elektrycznego. Jednak Toyota zaproponowała światu coś zupełnie innego – samochód z silnikiem benzynowym i dodatkowym motorem elektrycznym, którego akumulator jest ładowany w czasie jazdy energią odzyskiwaną podczas hamowania. Pierwszy Prius miał pod maską silnik 1,5 l o mocy 58 KM oraz silnik elektryczny 40KM, które współpracowały ze sobą za pośrednictwem opatentowanej przez Toyotę przekładni planetarnej. Ten samochód rozpoczął w światowej motoryzacji epokę stopniowej elektryfikacji samochodów, która trwa do dziś.

Pierwsza wodorowa Toyota

Kilkanaście lat po premierze Priusa Toyota zrobiła kolejny krok na drodze do masowej elektromobilności. W 2014 roku zadebiutowała Toyota Mirai, samochód elektryczny zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi, które generują prąd na bieżąco w reakcji wodoru z tlenem. Auto nie wymaga ładowania z zewnętrznej sieci, a zamiast tego jego zbiorniki w kilka minut napełnia się wodorem, co zapewnia zasięg 550 km. Mirai nie emituje spalin, dwutlenku węgla ani żadnych szkodliwych substancji, a jedynie wodę. Samochód jest obecnie sprzedawany w Japonii, Stanach Zjednoczonych i kilku krajach europejskich.

Targi Retro Motor Show potrwają od piątku do niedzieli (26-28 października). Wystawie będą towarzyszyły pokazy napraw, szkolenia oraz spotkania z ciekawymi ludźmi. Będzie można na nich także kupić zabytkowe auto. W pierwszym dniu ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających w godzinach 11:00 – 19:00, w sobotę od 10:00 do 18:00, natomiast w niedzielę od 10:00 do 17:00.