Do oficjalnego odsłonięcia nowej Toyoty Supry w wersji seryjnej zostało jeszcze kilka tygodni. Tymczasem zamaskowana Supra pokazała swoje możliwości jezdne podczas Goodwood Festival of Speed, a do prasy przenika coraz więcej jeszcze niepotwierdzonych szczegółów technicznych modelu.
Porównywalna moc, lżejsza konstrukcja
Premiera seryjnej Toyoty Supry w Europie jest zaplanowana na wrzesień, zaś do salonów model trafi w połowie 2019 roku. Nowa Supra została po raz pierwszy pokazana w akcji w ostatni weekend na Goodwood Festival of Speed. Podczas pokazowego przejazdu na torze Goodwood prototyp był pokryty kamuflażem, a producent nie podał do wiadomości żadnych szczegółów technicznych auta. Jednak w rozmowie z dziennikarzami Tetsuya Tada, główny inżynier Supry, zdradził kilka ważnych informacji.
„Nie mogę podać konkretnych wartości, ale moc silnika Supry jest porównywalna z samochodami Lexusa z serii F” – powiedział Tada redakcji Autocar. Szef zespołu projektantów Supry wskazał na wartość momentu obrotowego na poziomie około 530 Nm. – „Jak sami możecie ocenić, samochód jest lekki i kompaktowy – rozstaw osi jest nawet krótszy niż w Toyocie GT86. Supra jest o około 200-300 kg lżejsza niż samochody serii F”.
Z komentarzy Tady wynika zatem, że Supra będzie miała masę około 1500 kg i rozstaw osi krótszy niż 2,57 m. Prawdopodobnie nowy model będzie lżejszy od Supry 4. generacji.
Supra z dwoma silnikami
Niedawno japoński magazyn Best Car przewidywał, że zapowiadana przez Toyotę, opracowana wspólnie z BMW rzędowa szóstka do Supry będzie miała około 335 KM mocy. W ostatnich dniach wypłynął dokument, który to potwierdza. Pochodzi on prawdopodobnie od niemieckiego producenta skrzyni biegów ZF. Wynika z niego, że R6 może nie być jedynym silnikiem benzynowym, dostępnym pod maską sportowego coupe Toyoty. Zestawienie zostało opublikowane przez portal Road & Track.
Z dokumentu ZF można wyczytać, że Supra będzie napędzana dwoma silnikami do wyboru. Słabsza wersja to turbodoładowany, 4-cylidrowy silnik BMW B48B20 o pojemności 2 litrów i mocy 262 KM. Drugą opcję stanowi 6-cylindrowy, rzędowy silnik B58B30 BMW z turbiną o mocy 335 KM. Zestawienie wskazuje także, że oba warianty zostaną wyposażone w 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów o oznaczeniu ZF-8HP51HIS, wykorzystywaną w wielu modelach BMW.
W rozmowie z Chrisem Perkinsem, dziennikarzem Road & Track, Testsuya Tada potwierdził, że Supra będzie dostępna z silnikiem 4-cylindrowym. Ze słów głównego inżyniera modelu wynika, że coupe w tej wersji będzie lżejsze, będzie miało lepszy rozkład masy i będzie ostrzej wchodziło w zakręty.
Radość z jazdy priorytetem
Tak jak w przypadku GT86, Toyota skrupulatnie zsynchronizuje osiągi silnika z resztą samochodu, aby uzyskać równie przyjemne, naturalne prowadzenie. Supra będzie miała tylny napęd, rozkład masy w proporcji 50:50 i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Dla zespołu Tetsuyi Tady, który odpowiadał również za konstrukcję GT86, przy budowie Supry przyjemność z prowadzenia była ważniejsza od maksymalizacji osiągów.
„Środek ciężkości Supry będzie niższy niż GT86, a nadwozie będzie dwukrotnie sztywniejsze” – powiedział Tada. W konstrukcji nowego coupe użyto m.in. włókna węglowego.
Supersamochód z tradycjami
Toyota Supra to jeden z najbardziej znanych sportowych modeli Toyoty. Flagowe coupe było produkowane od 1978 do 2002 roku i doczekało się 4 generacji, z których najsłynniejsza jest ostatnia – model A80. Czwartą Suprę rozsławił w szczególności film „Szybcy i wściekli”, a także legendarny 330-konny silnik Twin Turbo 2JZ-GTE – ulubiony motor tunerów, drifterów i amatorów drag racingu. 2JZ jest ceniony i poszukiwany na rynku ze względu na wyjątkową odporność i podatność na przeróbki. Na początku lat 90. Supra A80 była jednym z najmocniejszych seryjnych samochodów, a przy tym wyróżniała się na tle europejskiej i amerykańskiej konkurencji niezwykłą starannością wykonania, niezawodnością i odpornością na najbardziej spektakularne sportowe popisy. Nowa Supra A90 ma zatem wysoko ustawioną poprzeczkę.