Historia Toyoty Yaris, najpopularniejszego modelu marki w Europie, jest bogatsza niż można by sądzić, patrząc tylko na jego trzy generacje. Przez 19 lat swojej obecności na rynku Yaris niemal co roku zaskakiwał swoim nowym obliczem. A wiele wskazuje na to, że miejska Toyota dopiero się rozkręca.

 

Opracowany przez europejskie studio ED2 pod Niceą Yaris wielokrotnie zmieniał charakter, pokazując swój ogromny potencjał raz jako oszczędny miejski samochód czy jako pionier nowych technologii i pierwsze auto z napędem hybrydowym w segmencie, innym razem jako ekscytująca rajdówka i budzący emocje hot hatch. Ten praktyczny samochód raz za razem wyznaczał także standardy w kwestii stylu.

Toyota Starlet

Toyota Yaris zastąpiła na rynku ceniony model Starlet, produkowany od 1973 roku do lipca 1999 roku. Starlet słynął z legendarnej wręcz niezawodności i odporności na korozję, doskonałej jakości wykonania nadwozia, łatwości prowadzenia i niskich kosztów utrzymania. Nowy model miał zatem wysoko ustawioną poprzeczkę, aby spełnić wygórowane oczekiwania swoich przyszłych nabywców.

Toyota Funtime Concept

Zapowiedzią seryjnej Toyoty Yaris był Funtime Concept zaprezentowany na targach we Frankfurcie w 1997 roku. W koncepcyjnej wersji nowego miejskiego modelu Toyota zastosowała najnowsze technologie. Za design Yarisa odpowiadało europejskie studio projektowe ED2, które w twórczy sposób wykorzystało aktualne trendy. Samochód powstał z myślą o globalnych rynkach i został zbudowany na nowej platformie z użyciem wielu nowych komponentów.

Yaris pierwszej generacji

Produkcyjny Yaris zadebiutował w 1998 roku na Paris Motor Show. W 1999 roku został pokazany na azjatyckim rynku jako Vitz oraz w Australii jako Toyota Echo. Do Ameryki Północnej model trafił w 2003 roku.

Yaris w europejskiej specyfikacji to miejski hatchback z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Na łatwej w adaptacji platformie powstały także wersje coupe i sedan, sprzedawane na innych rynkach. Yaris był stylowy, miał europejski charakter, oryginalny kształt nadwozia i był dość wysoki. Nowy model odniósł natychmiastowy sukces, o którym świadczyła nie tylko znaczna sprzedaż, ale także tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2000, potwierdzony nagrodą Japanese Car of the Year. Sprzedaż pierwszej generacji Yarisa w Europie zamknęła się liczbą 1,2 miliona egzemplarzy.

Międzynarodowy Silnik Roku

Samochód zadebiutował z nowym litrowym silnikiem 1SZ-FE o mocy 69 KM. 4-cylindrowa jednostka otrzymała przydomek „Mighty Atom” ze względu na zdolność generowania mocy porównywalnej z tradycyjnym silnikiem 1,4 l. Napęd Yarisa stał się pierwszym laureatem konkursu International Engine of the Year.

W październiku 1999 ofertę uzupełnił 1,3-litrowy silnik 2NZ-FE o mocy 86 KM, zaś w marcu 2002 roku dołączył 75-konny motor Diesla 1,4 l D-4D.

Yaris Verso

Wraz z Yarisem w 1999 roku zadebiutował Yaris Verso. Subkompaktowy minivan był praktycznym i zwinnym narzędziem do miasta. Napędzały go benzynowe silniki 1,3 l i 1,5 l lub wysokoprężny 1,4 l. W 2003 roku model przeszedł facelifting i był produkowany do 2005 roku, kiedy zastąpiła go Toyota Ractis, niedostępna w Europie. Na Starym Kontynencie Toyota powróciła do tego segmentu w 2010 roku wraz z debiutem modelu Verso-S.

Yaris Cabrio Concept

To nie koniec eksperymentów z nadwoziem miejskiej Toyoty. Yaris ujawnił swoją rozrywkową naturę po raz pierwszy w 2000 roku, gdy na Geneva Motor Show Toyota zaprezentowała Yarisa Cabrio Concept.

Yaris T Sport

Rok później do sprzedaży trafiła Toyota Yaris T Sport, która dołączyła do obecnej już na rynku Celiki T Sport. Pod maską modelu znalazł się 16-zaworowy silnik 1,5 l VVT-i o mocy 106 KM i momencie obrotowym 145 Nm. Motor 1NZ-FE rozpędzał usportowionego Yarisa do 190 KM i pozwalał osiągnąć 100 km/h w 9 sekund. Tuning podwozia obniżył prześwit o 20 mm. Model otrzymał wzmocnione nadwozie, skrzynię biegów o krótkich przełożeniach oraz młodzieżowe, sportowe wnętrze z wyprofilowanymi fotelami i kierownicą o sportowym chwycie.

Facelifting 2003 roku

Delikatny facelifting przeprowadzony w 2003 roku wiązał się z wprowadzeniem na rynek nowego 1,3-litrowego silnika benzynowego 2SZ-FE, który stanowił wariant nagradzanego silnika o pojemności 1 litra. Zmiany designu objęły przednie światła, zderzaki oraz detale we wnętrzu. W ofercie pojawiła się skrzynia biegów MMT, która mogła pracować jak automat bądź jako sekwencyjna skrzynia ręczna.

Yaris drugiej generacji

Studio ED2 odpowiadało także za projekt Yarisa drugiej generacji. Jego twórcy skupili się na trzech priorytetach – nowy model miał wyróżniać się po pierwsze nowoczesną technologią, po drugie przestronnością, komfortem i wyrafinowaniem, zaś po trzecie dynamiką i przyjemnością prowadzenia.

Yaris nowej generacji trafił na rynek w 2005 roku z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym. Zbudowano go na nowej platformie i wygospodarowano większe wnętrze w nadwoziu o długości 3750 mm. W gamie silników ponownie pojawiły się trzy jednostki – 1.0 VVT-i o mocy 69 KM, 1.3 VVT-i 86 KM oraz 1.4 D-4D (1ND-TV) o mocy zwiększonej do 90 KM.

Sportowy Yaris SR

Druga generacja także doczekała się wersji sportowej. Yaris SR z 2007 roku był dostępny z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Pod jego maską znalazł się nowy silnik 1,8 l Dual VVT-i o mocy 133 KM i 173 Nm momentu obrotowego, który rozpędzał Yarisa do 100 km/h w 9,3 s. Sportowy hatchback wyróżniał się 17-calowymi felgami z lekkich stopów i charakterystycznymi światłami LED z tyłu. Pewne prowadzenie zapewniało obniżone zawieszenie oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy i kontrola trakcji.

Facelifting 2009 roku

W lutym 2009 roku Yaris drugiej generacji został zmodernizowany. Pod względem stylistycznym zmiany były subtelne i objęły zderzaki, grill oraz przednie i tylne lampy. Z tyłu pojawiły się diody LED. Nowością w ofercie był silnik 1,3 l Dual VVT-i z systemem stop/start o mocy 101 km i momencie obrotowym 132 Nm oraz 6-stopniowa skrzynia biegów. Silniki oferowane przed faceliftingiem zyskały mniejsze zużycie paliwa oraz mniejszą emisję CO2.

Yaris HSD Concept

W 2011 roku targi w Genewie były miejscem premiery pierwszego Yarisa z napędem hybrydowym. Napęd koncepcyjnego Yarisa HSD powstał na bazie napędu Priusa, został jednak odpowiednio zmniejszony i tak rozlokowany, aby pozostawić jak najwięcej miejsca dla pasażerów i bagaży. Silnik 1,5 l współpracował z silnikiem elektrycznym i generatorem za pośrednictwem przekładni planetarnej. Koncepcyjny Yaris HSD został wykończony zarezerwowanym wówczas dla hybryd lakierem biała perła, na tle którego wyróżniały się reflektory z błękitnymi akcentami. Niebieski kolor pojawił się także na logo, co stanowi wyróżnik aut hybrydowych Toyoty.

Yaris trzeciej generacji

Aktualna generacja Yarisa trafiła na rynek w 2011 roku. Samochód urósł o 10 cm i otrzymał zupełnie nowe kształty – bardziej sportowe i ostrzej zarysowane. Dzięki większemu rozstawowi osi i krótszym zwisom jego bryła stała się bardziej zwarta, a przy tym współczynnik oporu powietrza osiągnął najlepszą w segmencie wartość 0,287. Gama napędów początkowo się nie zmieniła, jednak wszystkie silniki zostały poprawione pod względem spalania i emisji CO2, przy zachowaniu dotychczasowej mocy. Nowy model został od początku zaprojektowany z myślą o napędzie hybrydowym, mimo to pojemność kabiny pasażerskiej wzrosła o 2%, a pojemność bagażnika została zwiększona do 286 l. Nowością w ofercie był szklany dach.

Yaris Hybrid

W 2012 roku Yaris trzeciej generacji zyskał ogromny atut – napęd hybrydowy, który wyróżnił go w segmencie B. Układ z silnikiem 1,5 l miał łączną moc 100 KM i emitował średnio 79 g/km CO2 – był to najniższy wynik samochodu z silnikiem spalinowym na rynku. Yaris Hybrid miał węższy grill od wersji konwencjonalnej, dzięki któremu wyglądał bardziej nowocześnie.

Yaris Hybrid-R Concept

Rok po rynkowej premierze hybrydowego Yarisa Toyota udowodniła, że miejska hybryda może łatwo stać się szalonym sportowym hot hatchem. 1,6-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 305 KM i 420 Nm momentu obrotowego został opracowany przez Toyota Motorsport GmbH zgodnie ze specyfikacją FIA. Motor ten, napędzający przednią oś, współpracował z napędzającymi tylne koła dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 61 KM każdy, czerpiącymi energię z superkondensatora.

GRMN Yaris Turbo 2013

Koncepcyjny GRMN Yaris Turbo zadebiutował na Tokyo Auto Salon w 2012 roku. Rok później Toyota wprowadziła na japoński rynek seryjny model w limitowanej edycji 200 egzemplarzy. Trzydrzwiowy hatchback otrzymał stylizowany przedni zderzak z wąskim górnym grillem znanym z wersji hybrydowej, zmodyfikowany tylny zderzak z dyfuzorem, sporą rurę wydechową i nowe listwy progowe. Sportowe wyposażenie Yarisa Turbo sygnowanego logo GRMN to także 17-calowe felgi aluminiowe BBS, aluminiowe pedały, nowa kierownica i zegary na tablicy przyrządów oraz sportowe fotele. 1,5-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 152 KM i 206 Nm momentu obrotowego napędza przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej.

Facelifting 2014 roku

Przeprowadzona w 2014 roku pierwsza modernizacja Yarisa 3. generacji to był najszerzej zakrojony lifting w historii modelu, który objął aż 1000 nowych części. Samochód otrzymał zupełnie nowy grill w kształcie X, światła do jazdy dziennej LED oraz nowy design tylnej części. Modyfikacje objęły także platformę i zawieszenie, wzmocniono izolację wnętrza, a w przeprojektowanej kabinie pojawił się system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem dotykowym. Wersja hybrydowa była oferowana od początku i nie różniła się wyglądem od konwencjonalnych.

Facelifting 2017 roku

Drugi facelifting przyniósł kolejne zmiany stylistyczne oraz nowy silnik benzynowy 1.5 Dual VVT-iE o mocy 111 KM, który zastąpił silnik 1,3 l. W ofercie pozostał silnik 1,0 l oraz udoskonalony napęd hybrydowy, natomiast silnik Diesla zniknął z cennika. Tym razem modernizacja objęła 900 części, w tym tylne światła, które po liftingu zachodzą na klapę bagażnika. Pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense znalazł się w standardzie we wszystkich wersjach wyposażenia.

Yaris Selection

Wersja Selection stanowi rozwinięcie nowej stylistyki Yarisa. Wprowadza większy wybór kompozycji kolorystycznych nadwozia oraz wykończenia wnętrza. Cztery specjalne kolory karoserii są łączone z kontrastowym, czarnym dachem. Selection wyróżnia także grill w kształcie plastra miodu, przyciemniane tylne szyby, światła do jazdy dziennej, pozycyjne i stopu w technologii LED oraz dedykowane elementy stylizacyjne deski rozdzielczej i kierownicy. Każdy wariant kolorystyczny – Selection Sapphire, Selection Passion, Selection Pure i Selection Platinium – ma odpowiednio dobrany kolor tapicerki.

Yaris WRC 2016

Pierwszy prototyp Yarisa WRC został zaprezentowany w 2015 roku. Samochód powstał w Toyota Motorsport GmbH w Kolonii. Wyposażony był w 1,6-litrowy turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 300 KM oraz 6-stopniową sekwencyjną skrzynię biegów. Po kilku miesiącach testów Akio Toyoda zdecydował, że Toyota zbuduje nowy model, tym razem pod kierunkiem 4-krotnego mistrza WRC, Tommiego Mäkinena.

Yaris WRC 2017/18

W Rajdowych Mistrzostwach Świata wystartował Yaris WRC drugiej generacji, zbudowany na bazie Yarisa 2017. Samochód otrzymał turbodoładowany silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy ponad 380 KM i momencie obrotowym 425 Nm oraz 6-biegową skrzynię biegów z hydrauliczną zmianą przełożeń. Jego masa to tylko 1 190 kg. Samochód ma napęd na 4 koła, dwa mechaniczne mechanizmy różnicowe i aktywny centralny mechanizm różnicowy. Rozstaw kół jest regulowany, a w zawieszeniu znalazły się kolumny MacPhersona. Obecnie Yaris WRC startuje w swoim drugim sezonie mistrzostw. Do tej pory wziął udział we wszystkich 20 rundach i wygrał 3 z nich. W sezonie 2018 samochód otrzymał nowy pakiet aerodynamiczny oraz przeprojektowany system chłodzenia.

Yaris GRMN

Coraz większe zainteresowanie Toyoty sportami motorowymi i samochodami sportowymi zaowocowało wprowadzeniem na rynek hot hatcha Yarisa GRMN w limitowanej edycji 500 egzemplarzy. Samochód powstał, aby uczcić powrót Toyoty do WRC. Pod maską znalazł się 1,8-litrowy silnik z kompresorem o mocy 212 KM. Przy masie 1 135 kg wskaźnik mocy do masy ma wartość 5,35 kg na 1 KM – to najlepszy wynik w klasie. Samochód otrzymał długą listę sportowych usprawnień, takich jak mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu, wzmocnienia spodu nadwozia, amortyzatory Sachs, 17-calowe obręcze BBS z lekkiego stopu czy sportowy układ wydechowy. Podwozie było testowane i dopracowywane na najtrudniejszym torze wyścigowym na świecie – Nürburgring.

Vitz GRMN

Równolegle z Yarisem GRMN w Europie Toyota wprowadziła w Japonii całą serię usportowionych samochodów, sygnowanych przez rajdowo-wyścigowy zespół Toyota Gazoo Racing. Do tej pory w japońskich salonach marki pojawiło się 10 takich modeli. Yaris, który na tym rynku nosi nazwę Vitz, jest już dostępny w trzech sportowych wersjach – od podstawowej GR Sport, przez GR po najmocniej zmodyfikowaną GRMN, która ma, podobnie jak jej europejski odpowiednik, doładowany silnik 1,8 l o mocy 212 KM, amortyzatory Sachs i koła BBS.

Vitz GR SPORT Racing

Już od 2000 roku Toyota organizuje w Japonii serię wyścigów Netz Cup Vitz Race i regularnie wprowadza na rynek kolejne generacje torowych wersji Vitza. Najnowszy model subkompaktowej wyścigówki waży jedyne 1060 kg i ma prześwit tylko 120 mm. Co prawda napędza go seryjny silnik 1,5 1NZ-FE o mocy 108 KM, jednak przy tak niewielkiej masie zdecydowanie przydaje się wyścigowy pakiet aerodynamiczny, a także sportowe zawieszenie i hamulce oraz klatka bezpieczeństwa.