Trwający właśnie Goodwood Festival of Speed to wielkie święto motoryzacji, które zawsze przyciąga wyjątkowe samochody. W tym roku jednym z nich jest niepowtarzalny, zbudowany na specjalne zamówienie klienta, Aston Martin Cygnet z 4,7-litrowym silnikiem V8 o mocy 430 koni mechanicznych. Ten miniaturowy potwór ulubionej marki Jamesa Bonda z pewnością wzbudza emocje. Ale wcale nie mniej wyjątkowy jest oryginalnych maluch, na którym oparto model Cygnet, czyli Toyota iQ. Przypomnijmy, czym wyróżniała się najmniejsza Toyota.

 

Agent do miejskich zadań specjalnych

Toyotę iQ zaprojektowało studio Toyota European Design and Development (ED2) mieszczące się w Nicei. Celem zespołu projektantów było opracowanie małego, ale jednocześnie maksymalnie użytecznego auta miejskiego. Aby misja się powiodła, inżynierowie odpowiedzialni za Toyotę iQ musieli zaoszczędzić jak najwięcej miejsca w środku filigranowego nadwozia. W tym celu opracowano specjalny dyferencjał, umieszczony jak najbardziej z przodu auta, zmodyfikowaną przekładnię kierowniczą oraz mieszczący się pod podłogą, płaski zbiornik paliwa. Miejsce w kabinie wygospodarowano także przez zastosowanie amortyzatorów tylnej osi skierowanych do tyłu i zminiaturyzowanego modułu klimatyzacji.

Trzy metry krótkości

W efekcie twórczej pracy inżynierów Toyoty w 2008 roku na rynek trafił najmniejszy na świecie czteromiejscowy samochód osobowy. Nie, to nie żart. W długim, a raczej krótkim na trzy metry aucie udało się wygospodarować miejsce dla czterech osób. Bardziej skrupulatni oceniają jednak pojemność Toyoty iQ na 3,5 osoby, ponieważ za kierowcą wystarczy miejsca jedynie dla dziecka, jednak dzięki asymetrycznej desce rozdzielczej za fotelem pasażera zmieści się już dorosła osoba.

Dobrze wyposażona Toyota

Toyota iQ zasłynęła na rynku dzięki wyjątkowo bogatemu wyposażeniu. Już w standardzie auto było uzbrojone m.in. w manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ABS czy ESP. W bogatszych odmianach na pokładzie znajdowała się automatyczna klimatyzacja i czujniki deszczu. Toyota, jak to Toyota, nie zapomniała również o bezpieczeństwie. Auto w podstawowej wersji wyposażono w dziewięć poduszek powietrznych, które miały chronić pasażerów w związku z ograniczonymi strefami zgniotu. To przyczyniło się do zdobycia przez najmniejszą Toyotę najwyższy wynik pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Miejski ścigacz

Dzięki małym rozmiarom, stosunkowo dużej szerokości i rozmieszczeniu osi jak najdalej od środka konstrukcji Toyota iQ skradła serca kierowców dobrym prowadzeniem. Chwalono pracę zawieszenia, składającego się z kolumn McPhersona i belki skrętnej. Auto było również bardzo zwrotne – jego promień skrętu wynosił zaledwie 3,9 m, co jest wynikiem nie do pobicia. Przeciętny kompaktowy hatchback by zawrócić potrzebuje łuku o promieniu ponad 5 m. Do napędzenia tego poskramiacza miejskiej ciasnoty w Europie użyto trzech silników – 68-konnego 1.0 VVT-i, 98-konnego 1.33 Dual-VVT-i i 90-konnego diesla 1.4 D-4D.

Używana Toyota iQ w cenie

Sprzedaż Toyoty iQ zakończyła się w 2016 roku. Auto zapisało się w historii jako bardzo udana konstrukcja, trwała, dobrze wykonana i bezawaryjna. Chociaż w samochodzie zastosowano sporo nietypowych i nowatorskich rozwiązań, wiele części to elementy wspólne z innymi modelami Toyoty, co dodatkowo obniżyło koszty jej eksploatacji. Dlatego na portalach aukcyjnych z używanymi samochodami regułą są świetnie zachowane egzemplarze iQ. Trudno się zatem dziwić, że auto bardzo dobrze trzyma cenę – chociaż wiele egzemplarzy kupimy za kilkanaście tysięcy złotych, niektóre używane Toyoty iQ potrafią kosztować ponad 25 tys. zł. I należy się spodziewać, że ze względu na oryginalność konstrukcji jej wartość na rynku wtórnym raczej nie będzie szybko spadać.

Sportowa, a może elektryczna?

Intrygująca Toyota iQ doczekała się ciekawych fabrycznych modyfikacji. Toyota Gazoo Racing, marka należąca do japońskiego producenta, która zajmuje się opracowywaniem sportowych aut drogowych, rajdowych i wyścigowych, stworzyła dwie przyciągające uwagę wersje iQ – GRMN i 120-konną GRMN Supercharged – obie limitowane do 100 sztuk i dostępne jedynie w Japonii. Auto powstało również w wersji elektrycznej iQ EV, sprzedawanej na japońskim rynku i w USA. Toyoty iQ w tych odmianach to jeszcze większa gratka dla kolekcjonerów.