Przez 50 lat osiem generacji Toyoty Hilux budowało reputację tej niezniszczalnej terenówki. Teraz za jej modyfikację zabrała się Toyota Australia, oferując specjalne wersje Rugged X, Rogue i Rugged.

 

Hilux najnowszej generacji w australijskich wersjach specjalnych zyskał jeszcze więcej ekstremalnego, offroadowego stylu, który podkreśla jego solidność w terenie. Trzy nowe odmiany tego najlepiej sprzedającego się samochodu w Australii zostały opracowane przez Toyota Australia przy wsparciu Toyota Motor Corporation w Japonii i inżynierów Toyoty z Tajlandii.

Trzy nowe wersje zostały zaprojektowane tak, by wznieść na jeszcze wyższy poziom niezniszczalność Hiluxa w trudnych warunkach drogowych kontynentu i sprostać wymaganiom australijskich klientów. W ten sposób powstały nowe odmiany pickupa, nie tylko oferujące rasowy, offroadowy wygląd, ale również będące najwyższej jakości narzędziem do pracy i zabawy w terenie. Dzięki nowemu dodatkowemu wyposażeniu zapewniają wyższy poziom ochrony i większą funkcjonalność oraz zdolność do pokonywania najtrudniejszych przeszkód.

Według danych Toyota Australia – w przeliczeniu z dolarów australijskich na złotówki – nabywca Hiluxa wydaje zazwyczaj na akcesoria do swojego samochodu około 5 300 zł. Dlatego australijski importer postanowił lepiej poznać potrzeby swoich klientów, zarówno pod względem możliwości, jak i stylistyki samochodów, opracowując dla Hiluxa szereg nowych elementów wyposażenia.

Następnie wdrożono trzyletni program, którego efektem było zaprojektowanie idealnie zintegrowanych z Hiluxem, nowych elementów wyposażenia. Ponieważ skonstruowano je zgodnie z wytycznymi japońskiego producenta, wszystkie zostały objęte fabryczną gwarancją. Zmiany konstrukcyjne są na tyle głębokie, że Rugged, Rugged X i Rogue stały się w ofercie australijskiej Toyoty czymś więcej, niż tyko specjalnymi wersjami tego samochodu. To stworzone lokalnie, pełnowartościowe modele Hiluxa.

Model Hilux Rugged X to najbogatsza odmiana w tej gamie, w pełni wyposażona do jazdy w najtrudniejszym terenie. O stopień niżej jest pozycjonowany stylowy Hilux Rogue z automatyczną skrzynią, łączący najlepsze cechy terenowe i drogowe w zakresie funkcjonalności i bezpieczeństwa. Odmiana Rugged dysponuje na ich tle podstawowym, choć i tak całkiem bogatym pakietem elementów do terenowej jazdy.

Rugged X ma zmodyfikowany przedni zderzak, przystosowany do montażu wyciągarki i wzmocniony przez przedni pałąk. W jego wyposażeniu jest również dodatkowe oświetlenie LED i osłona chroniąca silnik. Dzięki tym modyfikacjom australijski Hilux zyskał również charakterystyczny, mocny wygląd. Zamontowano na nim również snorkel, umożliwiający przejazdy przez głęboką wodę, sięgającą maski. Są też boczne szyny, chroniące nadwozie i pozwalające ślizgać się na skalnych przeszkodach oraz przyjąć na siebie cały ciężar w pełni załadowanego auta. Wzmocniono przednie i tylne zaczepy holownicze, z tyłu zamontowano wzmocniony drążek ochronny ze stali, zintegrowany z hakiem holowniczym.

Na skrzyni ładunkowej pojawiło się orurowanie, służące za podstawę dodatkowego oświetlenia lub punkt mocowania ładunku, wytrzymujące pionowe obciążenie do 75 kg. Dodatkowe punkty mocowania pozwalają również zakotwiczyć ułożony na podłodze ładunek o wadze do 200 kg. Wnętrze wersji Rugged X zapewnia komfort dzięki podwójnej kabinie i fotelom ze skórzanymi wstawkami. Przeprojektowano zestaw wskaźników, dodając zdobienia z czarnego metalu i czarną podsufitkę.

Nowy Hilux Rogue został zaprojektowany z myślą o miejskich poszukiwaczach przygód. Zmieniono w nim przedni i tylny pas nadwozia. Stylowa odmiana, którą specjaliści z Australii zaprojektowali we współpracy z zespołem inżynierów Toyoty z Tajlandii, będzie sprzedawana na rynkach całego świata.

Nowe, bardziej pionowe przednie i tylne lampy nadały pojazdowi mocniejszy wygląd, który uzupełniają czyste linie i charakterystyczny tylny zderzak. Nadwozie pokryto czarnym i szarym lakierem.

W skrzyni ładunkowej znalazł się – taki sam, jak w wersji Rugged X – praktyczny pałąk, a także specjalna wzmocniona osłona jej ścian i podłogi. Takie same jak w wersji Rugged X są również modyfikacje wnętrza.

Nowy model Rugged, oparty na Hiluxie SR, jest skierowany do klientów, którzy chcą dodatkowej funkcjonalności i wyposażenia, jak w wersji Rugged X, ale z tradycyjnym kształtem przedniego, stalowego zderzaka. Odmiana Rugged również została wyposażona w snorkel umożliwiający głębokie brodzenie i boczne szyny, orurowanie przestrzeni ładunkowej oraz wzmocnioną tylną belkę.

Wszystkie trzy nowe wersje Hiluxa mają tę samą specyfikację mechaniczną i są napędzane przez sprawdzony, mocny i oszczędny, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2,8 l, mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm w wersjach z opcjonalną, sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów lub 420 Nm w odmianach z sześciobiegową skrzynią manualną. Dysponują napędem 4×4 z systemem Shift-on-the-fly, umożliwiającym dołączanie napędu przedniej osi w trakcie jazdy.

W Polsce dostępna jest – oferująca podobne wyposażenie – limitowana wersja Hilux Selection, zaopatrzona w czarne orurowanie przedniego pasa z aluminiową osłoną silnika, boczne szyny ochronne ze zintegrowanymi stopniami, orurowanie skrzyni ładunkowej z zamontowanymi na szczycie, mocnymi lampami LED, a także specjalne oklejenia maski, obudów lusterek, dachu, przedniego zderzaka i tylnej klapy. Toyota Hilux w wersji Selection ma również dedykowane, 18-calowe felgi z polerowanymi krawędziami.

Na liście wyposażenia znalazła się czarna, skórzana tapicerka i pokryte ochronną warstwą wnętrze skrzyni ładunkowej, na której (za dopłatą) można zainstalować czarną, aluminiową roletę. Dodatkowo płatną opcją są także trzy metalizowane kolory nadwozia: perłowy biały, czerwony lub niebieski. Wersja z 2,4-litrowym, 150-konnym silnikiem diesla D-4D, dołączanym napędem 4x4 i manualną 6-biegową skrzynią kosztuje 179 880 zł. Odmianę wyposażoną w 6-biegową skrzynię automatyczną wyceniono na 184 880 zł.