Toyota Yaris jest najchętniej wybieranym samochodem przez prywatnych nabywców w Polsce. Za co Polacy tak lubią miejską Toyotę?

 

Auto do miasta

Toyota Yaris to zgrabne auto, stworzone do miasta. Choć ma niecałe 4 metry długości, mogą nim wygodnie podróżować cztery osoby, a bagażnik ma pojemność 286 l. Zwarte wymiary i promień skrętu tylko 4,8 m sprawiają, że łatwo się nim manewruje. W parkowaniu może pomóc także kamera cofania oraz tylne czujniki, zaś w sprawnym poruszaniu się po mieście – nawigacja satelitarna. Wyjątkową zaletą Yarisa jest napęd hybrydowy, który trzyma zużycie paliwa w ryzach nawet w jeździe w korku.

Design

Nowy, dynamiczny design przodu oraz szersza, mocniej osadzona na drodze sylwetka sprawiają, że design Yarisa jest jeszcze ciekawszy. Nowy projekt przodu może być podkreślony światłami do jazdy dziennej LED ze światłowodami. Przeprojektowany tył wyróżnia się na tle segmentu dzielonymi reflektorami, częściowo zamontowanymi na pokrywie bagażnika. Dynamiczną boczną linię auta podkreślają dolne listwy w kolorze chromu lub Piano Black.

Yaris Selection

Najciekawiej pod względem stylizacji prezentuje się wersja Selection, której charakterystyczną cechą jest dwukolorowe nadwozie w czterech odmianach – Selection Sapphire, Selection Passion, Selection Pure i Selection Platinum. Komponuje się z nimi specjalnie dobrana kolorystyka wnętrza z ciemną podsufitką. Yaris Selection jest standardowo wyposażony w światła do jazdy dziennej LED oraz tylne światła pozycyjne LED, lampy przeciwmgielne, przyciemniane szyby, czarny dach, czarne aluminiowe felgi i grill o wzorze plastra miodu w tym samym kolorze. Kierowca ma do dyspozycji dwustrefową klimatyzację, chłodzony schowek, komunikujący się z telefonem za pośrednictwem Bluetooth system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, USB i kamerą cofania oraz elektrycznie regulowane wszystkie szyby.

Napęd hybrydowy

Toyota Yaris jest jedynym przedstawicielem segmentu B dostępnym z napędem hybrydowym. Co to oznacza? Samochód odzyskuje energię podczas hamowania, a następnie wykorzystuje ją do jazdy, szczególnie w tych momentach, które obciążają silnik benzynowy, a zatem podczas ruszania, przyspieszania i jazdy z niewielką prędkością. Im częściej samochód zwalnia, tym więcej prądu ma do dyspozycji, dlatego w miejskich warunkach hybrydowy Yaris porusza się na samym silniku elektrycznym przez około połowę czasu jazdy. Czy to znaczy, że w pozostałym czasie pracuje tylko silnik benzynowy? Nic podobnego – oba motory często napędzają samochód jednocześnie, zwiększając dynamikę auta.

Pozostaje pytanie, czy skoro hybrydowego Yarisa się nie ładuje z zewnętrznej sieci, obecność silnika elektrycznego przynosi realne oszczędności paliwa. Zdecydowanie tak! Napęd hybrydowy Toyoty pozwala obniżyć zużycie paliwa o kilkadziesiąt procent w porównaniu z takim samym samochodem benzynowym o podobnej mocy.

Oszczędność i większa dynamika nie wyczerpują zalet hybryd. Napęd samochodu hybrydowego pracuje ciszej dzięki temu, że silnik elektryczny prawie nie wydaje dźwięków podczas pracy. Yaris po faceliftingu jest cichszy także za sprawą nowych mocowań silnika, przednich półosi, ramy pomocniczej oraz zmodyfikowanego układu dolotowego powietrza. Mniejszy poziom hałasu we wnętrzu auta to także efekt zastosowania nowego tłumika pośredniego.

Nowy, mocniejszy silnik benzynowy

Nowością w gamie napędów Yarisa jest 1,5-litrowy silnik benzynowy, dostosowany do nowej normy emisji spalin Euro 6c. Nowy motor ma moc 111 KM i maksymalny moment obrotowy 136 Nm przy 4400 obr./min. Jego dynamika zapewnia komfortową jazdę zarówno w ruchu miejskim, jak i poza miastem – silnik 1,5 l rozpędza auto do 100 km/h w 11 s, zaś maksymalna prędkość wynosi 175 km/h. Jednostka może zostać sparowana z 6-stopniową manualną skrzynią biegów lub bezstopniową skrzynią automatyczną.

Systemy bezpieczeństwa czynnego w standardzie

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa czynnego, czyli układ czujników i kamer, które pomagają zapobiegać wypadkom, pojawiają się w coraz większej liczbie samochodów popularnych marek, jednak najczęściej stanowią dodatkowe wyposażenie, dostępne odpłatnie bądź w wyższych wersjach. Toyota Yaris jest standardowo wyposażona w układ oparty na współpracy kamery i czujnika laserowego. System ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia z poprzedzającym samochodem, w razie potrzeby włącza automatyczne hamowanie awaryjne, sygnalizuje niezamierzone zjechanie z pasa ruchu oraz automatycznie przełącza w nocy światła drogowe na mijania, tak aby nie oślepiać innych kierowców, i przywraca światła drogowe, kiedy są po temu warunki. Od wersji Premium pakiet jest uzupełniony o funkcję rozpoznawania najważniejszych znaków drogowych.