Toyota Yaris to najpopularniejszy model Toyoty w Polsce i w całej Europie. Samochód odnosi sukcesy także w innych miejscach na świecie, jednak nie w każdym regionie wygląda tak, jak do tego przywykliśmy. Na wielu rynkach Yaris znacznie się różni od zgrabnego miejskiego hatchbacka zaprojektowanego przez europejskie studio ED2 pod Niceą.
Współczesny Yaris występuje na całym świecie w trzech głównych odmianach, jednak wariantów tego modelu jest znacznie więcej. W niektórych krajach ukrywa się też pod innymi nazwami. Jeśli policzyć wszystkie warianty – wersje modelowe, różne nadwozia – 3- i 5-drzwiowe oraz sedan i hatchback, a także gamę napędów i skrzyni biegów oraz wersje wyposażenia i edycje specjalne, liczba wariantów Yarisa na całym świecie idzie w setki.
Nie należy też zapominać o Yarisach sportowych i wyczynowych, które dodają charakteru temu na co dzień spokojnemu, miejskiemu autu. Ich istnienie zawdzięczamy dwóm należącym do Toyoty zespołom zajmującym się sportami motorowymi – Toyota Gazoo Racing i TRD.
Yaris w Europie
Zaprojektowany przez zespół ED2 we Francji hatchback o symbolu XP130, czyli europejski Yaris trzeciej generacji, przeszedł w 2017 roku już drugi facelifting. Samochód otrzymał nowy przód z większym, pojedynczym grillem, zaś światła z tyłu po raz pierwszy są dwuczęściowe. W gamie napędów pojawił się nowy silnik 1,5 l o mocy 111 KM, który zastąpił jednostkę 1,33 l. Motor dołączył do produkowanego w Polsce silnika 1 l, który trzykrotnie otrzymał tytuł Engine of the Year, i napędu hybrydowego o mocy 100 KM. W 2017 roku oferowany był także silnik Diesla 1.4 D-4D, ale w tym roku zgodnie z polityką Toyoty zniknął z cennika. Samochód jest dostępny w całej Europie Zachodniej i Środkowej oraz w Izraelu.
Yaris Selection
Selection to wersja wyposażenia Yarisa opracowana przez Toyota Motor Poland specjalnie na polski rynek. Jej wyróżnikiem jest dwukolorowe nadwozie z czarnym dachem, słupkami i listwami progowymi. Atrapa chłodnicy otrzymała wzór plastra miodu, zaś światła do jazdy dziennej, pozycyjne i stopu zostały wykonane w technologii LED. Yaris Selection ma także przyciemniane tylne szyby oraz dobrane do koloru nadwozia odcienie tapicerki.
Europejski Yaris na innych kontynentach
Choć Yaris znany z polskich dróg powstał z myślą o europejskich kierowcach, dobrze odnajduje się także na innych kontynentach. Na australijskim rynku oraz w Egipcie jest dostępny z silnikami benzynowymi 1,3 l i 1,5 l, zaś w USA i Kanadzie tylko z motorem 1,5 l. W Japonii ten sam model występuje pod nazwą Vitz.
Prius c – hybrydowy krewniak Yarisa
W USA, Kanadzie, Japonii, Australii czy Egipcie Yaris XP130 nie jest dostępny z napędem hybrydowym – na tych rynkach miejsce subkompaktowego auta hybrydowego jest już zajęte przez Priusa c. Mniejszy brat Priusa został zbudowany na powiększonej platformie Yarisa. W Japonii jest znany pod nazwą Aqua i przez kilka lat był najpopularniejszym samochodem w tym kraju.
Vios – miejski sedan
Na azjatyckich rynkach dominuje zupełnie inny model – Yaris XP150 spokrewniony z sedanem Vios. Subkompaktowy Vios jest dostępny w wielu rejonach świata z różnymi silnikami o pojemności 1,3 l oraz 1,5 l. W Ameryce Łacińskiej, Afryce, na Bliskim Wschodzie i Karaibach Vios jest sprzedawany jako Yaris sedan.
Yaris ATIV
W Tajlandii Vios jest dostępny równolegle z pochodzącymi od niego modelami Yaris hatchback oraz Yaris ATIV (sedan). Oba Yarisy kryją pod maską silnik 1,2 l i są od swojego krewniaka o 20% tańsze.
Yaris hatchback
Model XP150 hatchback również można kupić w różnych częściach świata. W RPA jest on jedynym reprezentantem rodziny Yarisa – w cenniku figuruje z silnikiem 1,5 l o mocy 107 KM. W Indonezji Toyota oferuje ten sam model, m.in. w sportowej wersji TRD Sportivo. Sedan Yaris ATIV występuje w tym kraju pod nazwą Vios.
Yaris L
W Chinach i Wietnamie Yaris hachback to także model XP150, jednak wyraźnie różni się designem od wersji oferowanej m.in. w Azji Południowo-Wschodniej. W gamie silnikowej do wyboru jest motor 1,3 l oraz 1,5 l. Chińscy kierowcy znają go pod nazwą Yaris L. Najnowsza wersja została opracowana przez spółkę GAC Toyota – joint venture Toyoty i lokalnego producenta.
Vios w wersji klasycznej
Vios przeszedł facelifting w 2016 roku, jednak w Wietnamie nadal sprzedawana jest wersja przed kuracją odmładzającą. Pomimo tego Toyota Vios od czterech lat jest najpopularniejszym modelem w tym kraju. Z kolei Chińczycy mogą kupić subkompaktowego sedana w odświeżonej wersji, takiej samej jak w Tajlandii.
Vios TRD Sportivo
Wietnamski Vios w sportowej wersji opracowanej przez TRD otrzymał pakiet aerodynamiczny, w tym specjalne zderzaki z przednim spojlerem i tylnym dyfuzorem oraz czarno-srebrne felgi aluminiowe. Pod maską pracuje standardowy silnik 1,5 l o mocy 108 KM.
Yaris iA
W USA i Kanadzie obok europejskiego Yarisa XP130 można kupić Yarisa iA (w Kanadzie Yaris Sedan). To bliźniaczy model Mazdy 2, produkowany w fabryce tej marki w meksykańskim mieście Salamanca. W Meksyku samochód ten jest sprzedawany pod nazwą Yaris R.
Yaris WRC
W sezonie 2017 Toyota powróciła do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Następcą rajdowych Celic i Corolli został Yaris WRC – samochód napędzany turbodoładowanym silnikiem 1,6 l o mocy 380 KM i momencie obrotowym 425 Nm. Samochód ma napęd na 4 koła i waży 1190 kg. Yaris wystartował dotąd w 19 rundach WRC, z których wygrał trzy rajdy. W najbardziej prestiżowym Rajdzie Monte Carlo dwukrotnie zajął drugie miejsce.
Yaris GRMN
Aby uczcić swój powrót do WRC, Toyota opracowała sportową wersję europejskiego Yarisa 2017. Limitowana edycja Yaris GRMN jest napędzana 1,8-litrowym silnikiem z kompresorem o mocy 212 KM. Zastosowano w nim rozwiązania wypracowane podczas prac rozwojowych nad Yarisem WRC, a podwozie zostało dopracowane podczas testów na torze Nürburgring.
Vitz GR
W ubiegłym roku w Japonii Toyota wprowadziła na rynek nową markę GR (Gazoo Racing). Do tej pory Japończycy przygotowali 10 usportowionych modeli w najwyższej wersji GRMN, średniej GR lub bazowej GR Sport. Klienci mogą już kupić Vitza GR i GR Sport oraz wypróbować Vitza GRMN. Toyota wprowadziła do swoich japońskich salonów 150 testowych egzemplarzy nowego hot hatcha. Samochód ma, podobnie jak jego europejski odpowiednik, doładowany silnik 1,8 l 212 KM, amortyzatory Sachs i koła BBS.
Seria GR jest rozpoznawalna po specjalnym wzorze grilla, zaciskach hamulców z logo GR i emblemacie na karoserii. We wnętrzu pojawiają się sportowe fotele ze srebrnymi obszyciami i logo GR oraz specjalny przycisk startu.
Vitz GR SPORT „Racing”
To najnowsza generacja wyścigowego Vitza, która umożliwia udział w serii Netz Cup Vitz Race. Japońska Toyota organizuje wyścigi dla właścicieli wyczynowych Vitzów od 2000 roku, a dziś po 18 latach rywalizują ze sobą modele kilku generacji. Najnowszy wyczynowy Vitz waży tylko 1060 kg i ma prześwit zaledwie 120 mm. Wyposażony jest w rasowy pakiet aerodynamiczny, sportowe zawieszenie i hamulce oraz klatkę bezpieczeństwa, jednak napędza go seryjny silnik 1,5 1NZ-FE o mocy 108 KM.