Toyota RAV4 to samochód, który stworzył segment kompaktowych SUV-ów. Produkowany od 1994 roku model zrewolucjonizował sposób postrzegania aut terenowych – za jego sprawą obok ciężkich, surowych konstrukcji na ramie pojawiło się lekkie auto do weekendowych wypadów za miasto. Jak zmieniła się RAV4 na przestrzeni 24 lat?
Pierwsza generacja Toyoty RAV4 zadebiutowała podczas targów w Genewie w 1994 roku. Samochód określany mianem subkompaktowej terenówki miał trzydrzwiowe nadwozie samonośne o długości 3740 cm. Dla porównania, najnowsza generacja miejskiej Toyoty Yaris jest o 20 cm dłuższa, a oferowana obecnie w salonach Toyota RAV4 urosła w porównaniu do swojego protoplasty o 86,5 cm.
Kompaktowy SUV staje się hitem – rynek docenia nowy segment
W czasach premiery Toyoty RAV4 pierwszej generacji, terenówki z napędem na cztery koła były wykorzystywane przede wszystkim do poruszania się w rejonach niedostępnych dla cywilnych pojazdów. I chociaż stworzony przez Japończyków samochód występował również z napędem 4x4 i mechaniczną blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, to bliżej mu było auta, którym po zdjęciu dachu – taka wersja również była dostępna w przypadku pierwszej generacji – można udać się na przejażdżkę np. wzdłuż kalifornijskiego nabrzeża.
Toyota wszczepiła technologię napędu na cztery koła do lekkiego, samonośnego nadwozia, tworząc tym samym auto 4x4 do rekreacji, wspierające aktywny styl życia. O jego przeznaczeniu informuje rozwinięcie jego nazwy – Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive. Tak powstał segment kompaktowych SUV-ów – obecnie najbardziej popularna kategoria nowych samochodów.
W pierwszym roku Toyota RAV4 znalazła 53 tys. nabywców, a po trzech latach roczna sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Sukces Toyoty zwrócił uwagę innych producentów, którzy rozpoczęli prace nad własnymi kompaktowymi SUV-ami.
Kolejne odsłony i kolejne innowacje
W 2000 roku pojawiła się druga generacja Toyoty RAV4. Na uwagę zasługuje tu fakt, że samochód został całkowicie przekonstruowany. Ponad 70 proc. zastosowanych części, które zostały wykorzystane przy budowie nowej RAV4, to elementy niespotykane w pierwszej generacji. Druga odsłona Toyoty RAV4 urosła i w odmianie trzydrzwiowej miała 3860 mm długości, a wersja pięciodrzwiowa dysponowała 4193 mm długości. W 2003 roku samochód przeszedł facelifting.
Toyota RAV4 trzeciej generacji została zaprezentowana w 2005 roku. Nadwozie osadzone na nowej platformie MC znacznie różniło się od dotychczasowych odsłon tego modelu. Samochód zyskał również elektryczne wspomaganie oraz pierwszy w tym segmencie system napędu na obie osie z funkcją przełączania pomiędzy trybami jazdy. Inżynierowie Toyoty zrezygnowali tym samym z pełnego napędu 4x4 na rzecz dołączanego w przypadku utraty przyczepności tylnej osi. Stały napęd można było włączyć za pomocą przycisku.
Technologia hybrydowa wchodzi do gry
Obecnie oferowana w salonach sprzedaży Toyota RAV4 to czwarta generacja tego modelu. Samochód znacznie urósł i awansował do klasy aut średniej wielkości. Nowa RAV4 znacznie zyskała na przestronności dzięki platformie Toyoty Avensis.
Model jest produkowany od 2013 roku, a w 2015 przeszedł facelifting. Zmiany objęły przeprojektowaną atrapę chłodnicy, przednie i tylne światła oraz wnętrze. Inżynierowie Toyoty zadbali o to, aby tak zwany „element zabawy” – znany z pierwszej generacji, był wpisany również w charakter tej odsłony RAV4.
Razem z faceliftingiem nastąpiła radykalna zmiana w gamie napędów – dołączył do niej układ hybrydowy, czyli kombinacja silnika benzynowego o pojemności 2,5 litra i silników elektrycznych. Łącznie samochód oferuje moc na poziomie 197 KM – to najmocniejsza wersja w dotychczasowej historii RAV4. Auto przyspiesza do 100 km/h w 8,3 s i może spalać 5,1 l/100 km zarówno w mieście, jak i na trasie.
Toyota RAV4 Hybrid występuje zarówno z napędem na przednie koła, jak i 4x4. Inteligentny system E-Four napędza przednią oś za pomocą układu hybrydowego, natomiast oś tylna napędzana jest dodatkową jednostką elektryczną.
W ofercie RAV4 można znaleźć także dwulitrową jednostkę benzynową o mocy 152 KM oraz motor 2,0 D-4D generujący 143 KM. W tych układach SUV Toyoty także występuje w odmianie z napędem na dwa i cztery koła.