Pełnowymiarowe SUV-y to segment samochodów, które święcą triumfy przede wszystkim na rynku amerykańskim i rosyjskim. Nie oznacza to jednak, że w Europie samochody te nie znajdują swoich fanów na przykład wśród właścicieli firm, którzy wybierają te modele ze względu na ich unikalność i wyróżniający wygląd na tle innych pojazdów.

Samochód w firmie jest nie tylko środkiem transportu. Bardzo często jest również wizytówką przedsiębiorstwa, a świadomi tego właściciele potrafią idealnie dobrać model samochodu do przekazu marketingowego, jaki chcą osiągnąć. Jedni wybierają modele producentów kojarzonych z luksusem i nowymi technologiami. Firmy chcące pokazać swoją nowoczesność i zaangażowanie w ochronę środowiska przesiadają się z aut zasilanych silnikami Diesla na hybrydy. Przedsiębiorstwa, które pracują w branży budowlanej, przemysłowej czy reklamowej często – również ze względów praktycznych – wybierają duże pickupy lub pełnowymiarowe SUV-y.

Segment określany mianem full-size SUVs to auta unikatowe i nieczęsto występujące na naszych drogach. Ich posiadacze nie kupują ich przez przypadek ze względu na wyprzedaże czy chwilową modę. To całkowicie świadomy wybór, a wielu właścicieli przesiada się na kolejną nową generację tego samego modelu.

Najbardziej renomowana amerykańska organizacja konsumencka, Consumer Reports, opracowała ranking najlepszych pełnowymiarowych SUV-ów. Ich ocena to kombinacja wyników testów na specjalnie przygotowanym do tego torze, ocena sposobu zaprojektowania samochodu i komfortu, a także osiągów i zużycia paliwa. Na ostateczny wynik wpływa również niezawodność oraz ocena satysfakcji użytkowników.

Oto najlepsze duże SUV-y według tej organizacji (modele na 2018 rok).

Rekomendowane przez Consumer Reports

Toyota Land Cruiser – 75 punktów
Najlepszym pełnowymiarowym SUV-em dostępnym w Stanach Zjednoczonych jest Toyota Land Cruiser. Samochód zdobył 75 punktów oraz rekomendację Consumer Reports. Luksusowa terenówka Toyoty może się poszczycić maksymalną oceną 5/5 w kategorii satysfakcji użytkownika oraz bardzo wysoką niezawodnością na poziomie 4 w pięciostopniowej skali. W teście drogowym Land Cruiser otrzymał 68 punktów na 100. Zdaniem ekspertów Consumer Reports atutami tego modelu są świetne możliwości terenowe, komfort jazdy i cisza we wnętrzu, wysokiej jakości silnik i dobre przyspieszenie, wysoki standard wykończenia, komfortowe siedzenia w pierwszym i drugim rzędzie oraz możliwości ciągnięcia przyczepy.

W USA dostępna jest tylko jedna wersja Land Cruisera – model 200 z 5,7-litrowym, wolnossącym silnikiem V8, napędem 4WD i 8-stopniową automatyczną skrzynią. Według amerykańskich badań samochód rozpędza się od 0 do 60 mil na godzinę w 7,3 s. W środku mieszczą się trzy rzędy siedzeń dla 7 osób oraz topowe wyposażenie w standardzie, obejmujące systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense – układ automatycznego hamowania awaryjnego w warunkach miejskich i autostradowych, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, monitorowanie martwego pola w lusterkach, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu, a także kamera cofania.

W Europie dostępna jest obecnie nowa generacja Land Cruisera 150, która zadebiutowała w salonach w 2017 roku. Pod maską pracuje silnik z serii Global Diesel – 2,8 D-4D o mocy 177 KM oraz manualna lub automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach. Auto o wzmocnionej konstrukcji ramowej i dużym prześwicie ułatwia korzystanie ze swoich możliwości terenowych także mniej doświadczonym kierowcom dzięki bogatemu zestawowi systemów wspomagających.

Toyota Sequoia – 69 punktów
Rekomendowana przez Consumer Reports Toyota Sequoia zwraca uwagę swoją niezawodnością, za którą otrzymała maksymalną ocenę 5/5. Pod względem satysfakcji z użytkowania eksperci CR ocenili ją na 3/5, a w teście drogowym samochód zdobył 60 punktów. Łącznie pełnowymiarowy SUV oparty na konstrukcji pick-upa Toyota Tundra otrzymał 69 punktów i uplasował się na drugim miejscu w segmencie.

Do największych zalet terenówki Toyoty należy zdaniem Consumer Reports mocny, solidny silnik, przestronność wnętrza i wygodne schowki, możliwości ciągnięcia przyczepy, a także standardowe systemy bezpieczeństwa.

Sequoia mieści 8 osób w trzech rzędach. Jest wyposażona w silnik V8 o pojemności 5,7 litra sparowany z 6-stopniową skrzynia automatyczną. Do wyboru jest napęd na tył lub na 4 koła. Samochód rozpędza się do 60 mil/h w 7,1 s. Kierowca ma do dyspozycji te same systemy bezpieczeństwa czynnego co w amerykańskim Land Cruiserze V8, montowane w standardzie.

Duże SUV-y dobrej jakości

Chevrolet Traverse – 67 punktów
W 2018 roku zadebiutowała druga generacja tego modelu, która zastąpiła pierwszego Traverse’a po 10 latach od pojawienia się na rynku. W teście drogowym samochód zdobył imponujące 95 punktów, ale za niezawodność tylko ocenę 2/5. Zadowolenie użytkowników z samochodu zostało ocenione na 4/5. Chevrolet jest najlepszym dużym SUV-em amerykańskiej produkcji z ogólną liczbą 67 punktów.

Traverse mieści 8 osób w trzech rzędach siedzeń. Jest dostępny z napędem AWD lub na przednie koła oraz z dwoma silnikami – 2-litrową, czterocylindrową jednostką z turbodoładowaniem lub silnikiem V6 o pojemności 3,6 l. Przełożenia zmienia 9-stopniowy automat. Samochód rozpędza się do 60 mil na godzinę w 7,3 s. Spośród systemów wspomagających bezpieczną jazdę w standardzie dostępna jest kamera cofania. Za systemy bezpieczeństwa czynnego trzeba dopłacić. W ofercie znajdują się automatyczne hamowanie awaryjne do miasta i na trasę, ostrzeganie o opuszczeniu swojego pasa ruchu oraz system zapobiegający jego opuszczeniu, układ monitorowania martwego pola oraz ostrzegania o ruchu poprzecznym przy wyjeździe tyłem z miejsca parkingowego.

Ford Flex 2018 – 65 punktów
Kanciaste nadwozie tego modelu łączy cechy SUV-a, minivana i kombi. Ford Flex ma wiele do zaoferowania kierowcom – pod względem satysfakcji użytkownika został oceniony na maksymalne 5/5. W teście drogowym zdobył 73 punkty, a pod względem niezawodności samochód wypada przeciętnie (3/5). Łącznie w rankingu najlepszych samochodów Ford może się pochwalić 65 punktami.

7-osobowy SUV ma napęd na 4 koła lub na przednią oś. Do wyboru są dwa 3,5-litrowe silniki V6 – jeden wolnossący, drugi EcoBoost twin-turbo. Oba współpracują z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Testowana wersja przyspiesza do 60 mil/h w 8,5 s. Model ma dość ubogie wyposażenie w systemy bezpieczeństwa czynnego. Nabywcy nie mogą zamówić systemu automatycznego hamowania, funkcji zapobiegania opuszczeniu pasa ruchu, ani nawet ostrzegania o opuszczeniu pasa. Ostrzeganie o niebezpieczeństwie kolizji jest dostępne jako opcja, podobnie jak wykrywanie aut w martwym polu i przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego tyłem. Ford dysponuje natomiast standardową kamerą cofania.

Dodge Durango – 65 punktów
7-osobowy Durango dzieli platformę z Jeepem Grand Cherokee. Amerykańscy kierowcy mają do wyboru trzy silniki: V8 o pojemności 5,7 l lub 6,4 l oraz 3,6-litrowe V6. Współpracują one z 8-stopniowym automatem, który przenosi napęd na tył lub wszystkie 4 koła. Testowana przez Consumer Reports wersja V6 rozpędza się od 0 do 60 mil/h w 8,3 s. Z badań Consumer Reports wynika ocena satysfakcji użytkownika na dobrym poziomie 4/5, ale pod względem niezawodności Dodge nie ma się czym pochwalić z oceną 2/5. W teście drogowym auto wypadło bardzo dobrze, zdobywając 83 punkty. Ogólna ocena tego modelu to 65 punktów. Model jest wyposażony standardowo w kamerę cofania. Systemy bezpieczeństwa czynnego są opcjonalne.

Buick Enclave – 63 punkty
Enclave uzyskał w rankingu Consumer Reports 63 punkty. Jest to 7-osobowy SUV z napędem na przód lub AWD. Silnik V6 3,6 l współpracuje z 9-stopniową automatyczną skrzynią i rozpędza auto od 0 do 60 mil na godzinę w 7,4 s. Samochód wypadł bardzo dobrze w teście drogowym Consumer Reports, uzyskując 87 punktów na 100, natomiast w kategorii satysfakcji użytkownika zdobył ocenę 4/5. Terenówka General Motors wypada słabo pod względem niezawodności, którą eksperci CR ocenili tylko na 2 w pięciostopniowej skali. Samochód jest wyposażony opcjonalnie w systemy bezpieczeństwa czynnego – automatyczne hamowanie awaryjne w mieście i na autostradzie, zapobieganie opuszczaniu pasa ruchu, wykrywanie pojazdu w martwym polu oraz przy wyjeździe z miejsca postojowego tyłem. W standardzie jest dostępna kamera cofania.

Duże SUV-y średniej jakości
Infiniti QX80 – 57 punktów
Nissan Armada – 55 punktów
GMC Yukon – 53 punkty
Chvrolet Tahoe – 53 punkty
Chevrolet Suburban – 53 punkty
Range Rover – 52 punkty

Duże SUV-y poniżej średniej
GMC Yukon XL – 49 punktów
Cadillac Escalade – 40 punktów