Toyota Auris trzeciej generacji wzbudziła zainteresowanie mediów i publiczności odwiedzających targi motoryzacyjne w Genewie na równi z samochodami sportowymi czy spektakularnymi konceptami. To nie zdarza się często w przypadku rodzinnego kompaktu. W czym kryje się tajemnica popularności nowego Aurisa?
Inauguracja architektury TNGA
W 2015 roku Toyota ogłosiła, że od tej pory będzie stopniowo wprowadzać do wszystkich modeli nową architekturę Toyota New Global Architecture (TNGA). Na rynku technologia TNGA zadebiutowała razem z Priusem czwartej generacji, a następnie na tej samej platformie GA-C został zbudowany crossover Toyota C-HR i Prius Plug-in Hybrid. Z kolei amerykańska Toyota Camry powstała na większej płycie z tej samej rodziny. Docelowo platform TNGA ma być pięć. Teraz GA-C stała się podstawą kolejnego ważnego modelu – nowej generacji Toyoty Auris zapowiadanej na 2019 rok.
Na czym polega koncepcja TNGA?
Architektura Toyota New Global Architecture to sposób na stabilność konstrukcji, pewną, dynamiczną jazdę i zwracający uwagę design. Konstrukcja ta zapewnia dużą sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości i pozwala na niskie umocowanie maski, dlatego projektanci mają dużą swobodę w tworzeniu śmiałych stylistycznie nadwozi. Chyba najbardziej spektakularnym przykładem jest tu Toyota C-HR – zupełnie nowy crossover, który trafił do oferty Toyoty w 2016 roku. Nowy Auris idzie w ślady pierwszego crossovera Toyoty, a także Camry czy obu Priusów. Trzecia generacja popularnego europejskiego kompaktu jest nisko osadzona, ma bardziej atletyczną sylwetkę i dynamiczny profil. Uwagę zwraca także nowy projekt grilla i przednich świateł.
W architekturze TNGA miejsce i sposób mocowania poszczególnych komponentów – od silnika po fotele – jest ściśle zdefiniowany. To ułatwia projektowanie nowych modeli. Według wcześniejszej koncepcji projektanci sami opracowywali co do milimetra rozmieszczenie takich elementów jak pedały, kolumna kierownicy czy fotele, starając się samodzielnie wypracować jak najbardziej wygodne i ergonomiczne wnętrze. Teraz wybierają jeden ze ściśle zdefiniowanych, najbardziej efektywnych układów. Nie oznacza to jednak, że każda nowa Toyota będzie wyglądała tak samo. Wręcz przeciwnie – niemal wszystkie modułowe elementy, zdefiniowane w architekturze TNGA, nie są widoczne dla użytkownika, a ich optymalne rozlokowanie daje dużą swobodę w projektowaniu wnętrza bez obawy o utratę ergonomii.
Pionier TNGA w segmencie kompaktów
Nowa Toyota Auris jest o 40 mm dłuższa od poprzedniego modelu dzięki dłuższemu rozstawowi osi. Samochód jest też o 23 mm niższy i ma o 47 mm niżej położoną maskę, co jest bezpośrednim wynikiem zastosowania architektury TNGA. Dzięki temu nadano mu bardziej dynamiczną sylwetkę, a kierowca ma większe pole widzenia do przodu.
TNGA poprawi także właściwości jezdne i możliwości panowania nad autem oraz zwiększy jego stabilność. Bardzo sztywna konstrukcja, dobre wyważenie oraz nisko położony środek ciężkości powodują, że komfortowe zawieszenie nie obniży pewności prowadzenia w zakrętach.
Strategia dwóch napędów hybrydowych
Toyota Auris będzie produkowana w fabryce Toyota Manufacturing UK w Derbyshire. Popularny kompakt będzie pierwszym modelem Toyoty w Europie oferowanym z dwoma napędami hybrydowymi – znanym z Toyoty Prius napędem z silnikiem 1,8 l o łącznej mocy 122 KM oraz zupełnie nowym układem z silnikiem 2,0 l, który będzie oferował kierowcy łącznie 180 KM. Toyota zainwestowała 240 milionów funtów we wdrożenie technologii produkcji TNGA do angielskiej fabryki, która – podobnie jak architektura samochodu – także opiera się na systemie modułowym, zwiększającym elastyczność linii produkcyjnych i ułatwiającym wprowadzanie modyfikacji do modelu.