Toyota Research Institute (TRI) już po raz drugi wsparła Open Source Robotics Foundation (OSRF). Fundacja zajmująca się organizowaniem międzynarodowej społeczności programistów, którzy rozwijają otwarte oprogramowanie dla robotów, otrzymała od firmy badawczej Toyoty milion dolarów.

 

Open source w robotyce

OSRF jest organizacją non-profit, założoną przez specjalistów, którzy zajmują się rozwijaniem, udostępnianiem i wdrożeniami oprogramowania open source dla robotów. Grupa nadzoruje rozwój systemu operacyjnego ROS (Robot Operating System), elastycznej struktury, która obok oprogramowania dla robotów służy do rozbudowy trójwymiarowego symulatora Gazebo. Otwarte systemy OSRF służą użytkownikom na całym świecie do badań oraz edukacji.

Open source dla autonomicznych samochodów

Dzięki pomocy Toyota Research Institute fundacja OSRF rozwinie możliwości ROS i Gazebo w kierunku zastosowań w motoryzacji. Niedługo zadebiutuje ROS2, druga generacja systemu operacyjnego, która zdaniem OSRF będzie masowo wykorzystywana do tworzenia oprogramowania dla autonomicznych samochodów. Gazebo może służyć programistom do testów symulacyjnych, które zwiększą bezpieczeństwo rzeczywistych jazd testowych. W ostatnim roku społeczność ROS opracowała dwa duże systemy open source dla autonomicznych samochodów, z których może korzystać każdy inżynier czy programista.

“Oprogramowanie open source dla robotyki staje się coraz bardziej rozpowszechnione w branży motoryzacyjnej. TRI pomaga nam w poprawie jakości i niezawodności naszych systemów, które służą do rozwijania autonomicznych samochodów” – powiedział Brian Gerkey, CEO OSRF. – „Wsparcie TRI pozwoli nam przeprowadzić także kluczowe aktualizacje, dzięki którym nasze oprogramowanie będzie nadal łatwo dostępne i możliwie bezbłędne”.

Toyota rozwija najnowocześniejsze technologie 

Toyota Research Institute to firma badawcza, założona przez Toyotę w 2015 roku. Japoński koncern przeznaczył na jej działalność miliard dolarów w ciągu 5 lat. TRI zajmuje się przede wszystkim rozwojem systemów autonomicznej i zautomatyzowanej jazdy (Guardian i Chauffeur), robotyką, sztuczną inteligencją oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia się maszyn w pracach nad nowymi materiałami.

W styczniu na targach CES w Las Vegas TRI zaprezentowała nową generację samochodu doświadczalnego Platform 3.0 do badań nad autonomicznym prowadzeniem. Nowy prototyp jest doskonalszy od poprzednika pod kilkoma względami. Po pierwsze, system autonomicznej jazdy z technologią LIDAR ma zasięg wydłużony do 200 m i działa w zakresie 360 stopni, a nie tylko do przodu. Co jeszcze ciekawsze z punktu widzenia przyszłych możliwości wdrożenia technologii autonomicznego prowadzenia do seryjnych samochodów, zestaw kamer i czujników LIDAR został ukryty pod zgrabnym panelem dachowym, który tworzy elegancką całość z linią dachu.

Toyota Research Institute mieści się w Stanach Zjednoczonych w trzech lokalizacjach – w Los Altos w Kalifornii, w Cambridge w Massachusetts oraz w Ann Arbor w Michigan. Firma ściśle współpracuje z Uniwersytetem Stanforda, MIT oraz Uniwersytetem Michigan, w pobliżu których zostały umiejscowione jej ośrodki badawcze.