Koncepcyjna Toyota CAL-1 nigdy nie miała szans na masową produkcję, mimo to do dzisiaj stanowi bardzo ważny punkt w historii modeli Toyoty przeznaczonych na amerykański rynek. Między innymi za sprawą konstrukcji opartej na elementach nieprodukowanej jeszcze wtedy Toyoty Supry pierwszej generacji!
Amerykański Japończyk w australijskim stylu
Studio Calty Design Research Incorporated powstało w 1973 roku i było pierwszym w historii Toyoty biurem projektowym znajdującym się na terenie USA. Powstało, by lepiej zrozumieć oczekiwania amerykańskich klientów i zainspirować zespół z Kraju Kwitnącej Wiśni. To właśnie tam stworzono amerykańskie wersje modeli Camry, Corolla czy Hilux. Wszystko zaczęło się jednak od Toyoty CAL-1.
Toyota CAL-1 była japońsko-amerykańską interpretacją australijskiego stylu „ute”, będącego skrótem od „coupé utility” (tł. użytkowe coupe). Samochody konstruowane według tej koncepcji miały w przeciwieństwie do pickupów kabinę pasażerską zintegrowaną z przestrzenią ładunkową.
CAL-1 Concept został zaprezentowany w 1977 roku podczas Tokyo Motor Show, a rok później pokazano go amerykańskiej publiczności. Samochód powstał w oparciu o konstrukcję i podzespoły prototypowego modelu Toyota Supra. W projekcie zastosowano ponadto rozwiązania stylistyczne nawiązujące do luksusowych jachtów. Tylny rząd siedzeń znajdujący się za kabiną ukryto bowiem „pod pokładem”. Cała konstrukcja została zaprojektowana w taki sposób, że można ją zamknąć, tworząc równą płaszczyznę, lub całkowicie odsłonić, zyskując dzięki temu przestrzeń ładunkową. Co więcej, deflektor zmieniający kierunek przepływu wiatru powodował, że jadący z tyłu pasażerowie nie odczuwali dyskomfortu pomimo braku dachu nad głowami.
Co znalazło się pod maską auta? Mówi się o silniku 2,6 litra o mocy 112 KM – to właśnie ten motor został zastosowany w Suprze pierwszej generacji, która pojawiła się na amerykańskim rynku w 1979 roku.
Legenda Supry
Toyota Supra to najbardziej znany sportowy model Toyoty, rozsławiony dzięki silnej obecności w popkulturze. Stała się jednym z bohaterów filmowej serii „Szybcy i wściekli” oraz gier video, takich jak Gran Turismo, Forza Motorsport, Need for Speed, Midnight Club czy Forza Horizon. Samochód zapisał się także w historii motorsportu, m.in. dzięki startom w słynnym wyścigu Le Mans 24h, wyścigu górskim Pikes Peak oraz w rajdach WRC.
Słowo „supra” znaczy po łacinie „powyżej” – to trafna nazwa dla flagowego sportowego modelu Toyoty. Samochód zadebiutował w 1978 roku na japońskim rynku jako dłuższa, szersza i mocniejsza siostra Celiki. W Ameryce Północnej Supra stanowiła odpowiedź Toyoty na rosnącą popularność grand tourerów – pełnowymiarowych, sportowych coupe o luksusowym charakterze.
W 2002 roku, po 24 latach i 4 generacjach zakończono produkcję tego modelu, ale do dziś cieszy się on ogromną popularnością wśród kolekcjonerów i tunerów. Napędzający trzecią generację silnik 2JZ-GTE – trzylitrowa jednostka twin turbo – to ulubiony motor specjalistów od tuningu, do dziś chętnie wykorzystywany w drifcie i drag racingu.
Po 16 latach przerwy Toyota powraca do koncepcji pełnowymiarowego sportowego coupe. Prawdopodobnie w tym roku doczekamy się premiery nowego modelu, którego zapowiedź stanowi porywający koncept Toyota FT-1. Wersja produkcyjna powstaje we współpracy z BMW.