Toyota zanotowała na amerykańskim rynku w trzecim kwartale bardzo dobre wyniki sprzedaży, w znacznym stopniu zawdzięczając to ogromnej popularności Toyoty RAV4, która osiągnęła w tym okresie kilkudziesięcioprocentowe miesięczne wzrosty.

W trzecim kwartale tego roku Toyota uzyskała w Stanach Zjednoczonych 15-procentowy udział w rynku – po raz pierwszy od 2009 roku. Wiele wskazuje na to, że największy azjatycki producent samochodów zajmie pierwsze miejsce pod względem sprzedaży klientom indywidualnym na amerykańskim rynku. Sprzedaż detaliczna jest lepszym wskaźnikiem popularności samochodów niż całkowity wynik sprzedaży, który uwzględnia duże zamówienia flotowe, często ze znacznymi upustami, oraz dostawy do wypożyczalni samochodów. Pod względem całkowitej sprzedaży General Motors, lider rynku w USA, wyprzedzał od stycznia do września Toyotę o ponad 360 000 aut, jednak w segmencie sprzedaży osobom prywatnym różnica ta wyniosła tylko 105 000 samochodów.

Jak komentuje Bloomberg, Toyota zagroziła pozycji GM i Forda w dużej mierze dzięki popularności modelu RAV4. Bob Carter, obecny wiceprezydent Toyota Motor North America, już w 2015 roku przewidywał, że Toyota RAV4 wyprzedzi Camry pod względem sprzedaży w ciągu 5 lat. Do dobrych wyników japońskiego koncernu przyczynił się także Lexus, który w lipcu i sierpniu sprzedał najwięcej samochodów w klasie marek premium, zaś we wrześniu zajął drugie miejsce.

Trzy miesiące sukcesów Toyoty

W lipcu Toyota zyskała 7,4 procent i zajęła pierwsze miejsce w rankingu marek, sprzedając w ciągu miesiąca 193 155 samochody. Japońska marka wyprzedziła Forda, który stracił 7,6 procent, sprzedając 190 443 auta. Fenomenem letniego miesiąca był wzrost sprzedaży RAV4 aż o 31 procent rok do roku. SUV Toyoty znalazł 41 804 nabywców w USA, po raz pierwszy zajmując 3. miejsce w rankingu miesięcznej sprzedaży samochodów.

W sierpniu Toyota RAV4 uzyskała jeszcze lepszy wynik 43 265 egzemplarzy, zyskując rok do roku 30 procent i zajmując 2. miejsce pod względem sprzedaży. W tej liczbie 5 128 auta miały napęd hybrydowy. Pod względem sprzedaży od początku roku RAV4 zajął 4. miejsce. Toyota co prawda spadła na 2. miejsce pod względem miesięcznego wyniku, ale zyskała aż 11,5 procent rok do roku.

We wrześniu Toyota zyskała aż 19,5 procent rok do roku, sprzedając ponad 200 tys. egzemplarzy. Sprzedaż SUV-ów marki wzrosła o 43 procent, a pick-upów o 16 procent. RAV4 po raz trzeci z rzędu uzyskał miesięczny wynik ponad 40 tys. aut, zyskując rok do roku aż 44 procent. Wrzesień był też pierwszym miesiącem obecności w salonach nowej generacji Camry, której sprzedaż zwiększyła się o 13 procent rok do roku.

Toyota RAV4 – SUV z trzema napędami

Toyota RAV4 w aktualnej wersji zadebiutowała na rynku w 2015 roku. Szeroko zakrojony face lifting był okazją do rozszerzenia gamy silnikowej modelu o napęd hybrydowy. Samochód zyskał 35 mm długości i mierzy obecnie 4605 mm. Nowy design przodu i tyłu objął m.in. przeprojektowane zderzaki, grill i nowe kształty świateł z reflektorami Bi-LED i światłami LED do jazdy dziennej. Auto zyskało także nowy projekt wnętrza, ekran TFT komputera pokładowego między zegarami, rozbudowany pakiet Toyota Safety Sense oparty na technologii radarowej i kamerę 360 stopni wyświetlającą na ekranie dotykowym pełny widok otoczenia samochodu. 

Nowy napęd hybrydowy rozszerzył gamę dostępnych napędów do trzech. Hybryda jest wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 2,5 l współpracujący z silnikami elektrycznymi o całkowitej mocy 197 KM i maksymalnym momencie 210 Nm. Układ może napędzać przednią oś lub wszystkie cztery koła dzięki dodatkowemu silnikowi elektrycznemu przy tylnej osi. Do wyboru są także benzynowa jednostka 2.0 Valvematic o mocy 152 KM i maksymalnym momencie 195 Nm oraz silnik Diesla 2.0 D-4D o mocy 143 KM i maksymalnym momencie 320 Nm.