Polacy coraz chętniej kupują samochody hybrydowe – Instytut SAMAR podaje, że w pierwszej połowie zarejestrowano w naszym kraju 8 594 hybrydy, o 90% więcej niż w tym samym okresie 2016 roku. Zainteresowanie ofertą samochodów hybrydowych nie rozkłada się jednak równomiernie. Spośród kilkudziesięciu modeli oferowanych na polskim rynku sprzedaż jednych idzie w tysiące egzemplarzy, podczas gdy inne znajdują pojedynczych nabywców. Sprawdzamy, które samochody hybrydowe są najpopularniejsze w segmentach aut popularnych i premium*.
Segment B – marki popularne
Jedynym przedstawicielem segmentu B jest Toyota Yaris Hybrid, która jest równocześnie najtańszym w Polsce samochodem z napędem hybrydowym – w sumie od stycznia do czerwca bieżącego roku zarejestrowano 1173 sztuk tego modelu. Wersja hybrydowa startuje od 66 900 zł.
Segment C – marki popularne
Od stycznia do czerwca 2017 roku zarejestrowano w Polsce 2256 samochodów z napędem hybrydowym należących segmentu C. Najpopularniejszym samochodem jest w tym przypadku Toyota Auris Hybrid – od stycznia do czerwca 2017 roku zarejestrowano 2555 sztuk tego auta. Ceny hybrydowej odmiany japońskiego modelu zaczynają się od 85 900 zł za hatchbacka i od 88 900 zł za wersję kombi (Touring Sports). Drugim i ostatnim samochodem hybrydowym oferowanym na polskim rynku w tym segmencie jest Volkswagen Golf GTE – w wyżej wymienionym okresie zarejestrowano jedną sztukę tego modelu. Ceny niemieckiej hybrydy zaczynają się od 158 tys. zł.
Segment D – marki popularne
Segment ten nie jest wybitnie popularny wśród polskich kierowców wybierających auta hybrydowe. Ilość rejestracji w okresie od stycznia do czerwca 2017 roku wyniosła w sumie 241 sztuk. Najpopularniejszym modelem hybrydowym okazał się Hyundai IONIQ – 107 rejestracji. Ceny tego modelu zaczynają się według cennika podstawowego od 105 900 zł. Na drugim miejscu uplasowała się Toyota Prius (ceny od 119 tys. zł) z wynikiem na poziomie 90 rejestracji, następnie kosztujący od 131 tys. zł Ford Mondeo (33 rejestracje) i Volkswagen Passat (11 rejestracji), którego ceny za wersję hybrydową zaczynają się od 176 tys. zł.
Minivany – marki popularne
Segment minivanów ma – podobnie jak w przypadku segmentu B i Toyoty Yaris Hybrid – tylko jednego przedstawiciela. Jest nim Toyota Prius+, której ceny zaczynają się od 139 tys. zł. W tym przypadku liczba zarejestrowanych samochodów tego segmentu, w okresie od stycznia do czerwca 2016 roku, wyniosłą jedną sztukę.
Crossovery – marki popularne
Niezmiennie rosnąca popularność tego segmentu ma swoje odbicie również na rynku samochodów z napędem hybrydowym. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w sumie 2449 crossoverów dwóch producentów. Na pierwszym miejscu znalazła się Toyota C-HR. Ceny tego modelu w wersji hybrydowej zaczynają się od 106 900 zł, a od stycznia do czerwca 2017 roku zarejestrowano w sumie 2232 sztuki. Na drugim i równocześnie ostatnim miejscu w tym segmencie znalazła się koreańska hybryda Kia Niro z ilością rejestracji na poziomie 217 sztuk – ceny auta startują od 88 900 zł.
SUV-y – marki popularne
Popularność SUV-ów również zdecydowanie rośnie. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 1353 hybrydy z tego segmentu. Najpopularniejszym modelem w tej kategorii jest Toyota RAV4. Ceny japońskiego SUV-a w odmianie hybrydowej zaczynają się od 149 tys. zł. Ilość rejestracji od stycznia do czerwca 2017 roku to 1346. Na drugim miejscu znalazło się Mitsubishi Outlander (7 rejestracji), którego ceny startują od poziomu 189 tys. zł.
Segment B – klasa premium
Segment ten ma w klasie premium tylko jednego przedstawiciela i jest nim BMW i3 w wersji spalinowo-elektrycznej, którego ceny zaczynają się od 182 tys. zł. W pierwszym półroczu 2017 roku odnotowano 27 rejestracji tego modelu.
Segment C – klasa premium
Od stycznia do czerwca 2017 roku zarejestrowano w Polsce 272 samochody klasy premium z napędem hybrydowym, należące do segmentu C. Najpopularniejszym samochodem jest Lexus CT, którego ceny zaczynają się od 117 900 zł. Od stycznia do czerwca zarejestrowano w sumie 270 sztuk tego modelu. Na drugim miejscu znalazło się Audi A3 (2 rejestracje), które kosztuje od 170 tys. zł.
Segment D – klasa premium
W pierwszej połowie bieżącego roku zarejestrowano w sumie 131 samochodów z napędem hybrydowym tego segmentu. Na pierwszym miejscu znajduje się Infiniti Q50 (liczba rejestracji to 63) – ceny tego auta zaczynają się od 224 tys. zł. Kosztujący 175 tys. zł BMW 3 znalazł się na drugim miejscu z ilością rejestracji na poziomie 39 sztuk, a podium zamyka Lexus IS (29 rejestracji), które startuje od 174 tys. zł.
Minivany – marki premium
Segment minivanów również ma jednego przedstawiciela wśród marek premium i jest nim BMW 2 Active Tourer. Samochód kosztuje od 157 tys. zł i w okresie styczeń-czerwiec 2017 zarejestrowano w sumie 10 sztuk tego auta.
Segment E – marki premium
Od stycznia do czerwca 2017 roku zarejestrowano w sumie 56 samochodów premium segmentu E. Na pierwszym miejscu uplasował się Lexus GS (ceny od 218 tys. zł) – zarejestrowano w sumie 33 sztuki tego modelu. Kolejne miejsca zajęły BMW 5 (14 rejestracji) kosztujące od 242 tys. zł, dostępne od 288 tys. zł Infiniti Q70 (8 rejestracji) oraz Mercedes E (jedna rejestracja) w cenie od 288 tys. zł.
Segment F – marki premium
W segmencie największych limuzyn poziom rejestracji hybryd za pierwsze pół roku to 3 samochody. Na pierwszym miejscu (2 rejestracje) znajduje się BMW 7 – samochód ten w wersji hybrydowej startuje od 450 tys. zł. Jedną rejestrację odnotował Lexus LS. Samochód zgodnie z cennikiem kosztuje od 633 tys. zł.
Segment G – marki premium
Klasa samochodów sportowych również występuje w odmianach hybrydowych. Od stycznia do czerwca 2017 roku zarejestrowano w sumie 16 egzemplarzy. Na pierwszym miejscu (po 6 rejestracji) znalazły się Porsche Panamera (ceny od 490 tys. zł) oraz BMW i8 (ceny od 616 tys. zł). Trzecie miejsce (4 rejestracje) przypadło Lexusowi RC, który kosztuje od 199 tys. zł.
Crossovery – marki premium
Również w przypadku marek premium segment ten jest niezwykle popularny wśród klientów wybierających samochody hybrydowe. W okresie od stycznia do czerwca 2017 roku zarejestrowano w Polsce 338 egzemplarzy. W większości przypadków (336 sztuk) był to Lexus NX, którego ceny zaczynają się od 196 tys. zł. Pozostałe dwie rejestracje to Mercedes GLE (od 354 tys. zł).
SUV-y – marki premium
W pierwszym półroczu bieżącego roku zarejestrowano 268 samochodów należących do tego segmentu. Na pierwszym miejscu znalazł się kosztujący od 307 tys. zł Lexus RX – 209 rejestracji. Na kolejnych miejscach znalazło się Volvo XC90 (33 rejestracje) w cenie od 351 tys. zł, BMW X5 (11 rejestracji) kosztujące od 267 tys. zł oraz Porsche Cayenne (5 rejestracji) kosztujące od 428 tys. zł. Na pozostałych miejscach uplasowały się Mercedes GLC (5 rejestracji), Audi Q7 (4 rejestracje) i Mercedes GLC Coupe z jedną rejestracją.
* Materiał jest oparty na zestawieniu danych o liczbie rejestracji modeli hybrydowych dostępnych w Polsce w pierwszym półroczu 2017, opracowanym przez Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.