Toyota Camry to średniej wielkości sedan, sprzedawany przez Toyotę na wielu rynkach na całym świecie. W skali globalnej samochód ten ustępuje pod względem sprzedaży Corolli, która od lat jest światowym numerem 1. Jednak na rynku amerykańskim niepodzielnie króluje Camry. Amerykanie kochają duże samochody, dlatego rolę uniwersalnego auta, która w Europie jest zarezerwowana dla aut kompaktowych, w USA pełni sedan średniej wielkości, o 10 cm większy od Avensisa.
Toyota Camry jest obecna na amerykańskim rynku od 1983 roku. Nowy model zastąpił Coronę, a Toyota wprowadziła go z myślą o tym, by zmierzyć się z konkurencją Hondy Accord. Nowa Toyota była większa i mocniejsza od Hondy i kosztowała od 9698 dolarów. W pierwszym roku Amerykanie kupili 53 501 egzemplarzy. Kiedy w 2002 roku Camry znalazła się na szczycie listy bestsellerów, rozpoczynając trwającą do dziś passę, kosztowała od 19 455 dolarów i znalazła w ciągu 12 miesięcy 434 145 nabywców.
W styczniu 2017 roku na targach w Detroit zadebiutowała 8. generacja Camry, zbudowana zupełnie od nowa na platformie TNGA. Toyota New Global Architecture wprowadza rewolucję w projektowaniu, konstrukcji i designie modeli Toyoty, co znajduje swoje odzwierciedlenie w innowacyjnym, znacznie prostszym procesie produkcji, który obniża koszty i ułatwia logistykę. Dzięki temu modele zbudowane w tej architekturze przynoszą znacznie wyższą jakość bez podnoszenia ceny. Przekonali się o tym już właściciele nowego Priusa i crossovera C-HR – dwóch pierwszych samochodów opartych na płycie TNGA.
Oto kolejne Camry, które w latach 2002-2016 zyskały więcej nabywców niż jakikolwiek inny samochód oferowany w USA.
Rocznik 2002
W 2002 roku zadebiutowała 5. generacja Camry. Samochód był większy od poprzedniego modelu i miał bardziej aerodynamiczną, zaokrągloną sylwetkę. Nowy 4-cylindrowy silnik zwiększył moc auta do 157 KM. W gamie pozostał sprawdzony V6 o nieco mniejszej mocy 192 KM i niższym spalaniu niż ten sam silnik w poprzedniej generacji auta, dzięki czemu samochód spełniał normy ULEV. Sprzedaż Camry wzrosła do 434 145 egzemplarzy z 388 512 rok wcześniej, wyprzedzając wszystkich konkurentów. Od tamtej pory jest to najlepiej sprzedający się samochód osobowy w USA.
Rocznik 2003
Samochód otrzymał regulację wysokości pedałów, poza tym nie różnił się od poprzedniego rocznika. Sprzedaż wyniosła 413 296 egzemplarzy.
Rocznik 2004
Toyota Camry w sportowej wersji wyposażenia SE zyskała nowy silnik V6 o pojemności 3,3 litra, mocy 228 KM i momencie 298 Nm. 3-litrowy silnik V6 dostępny w podstawowej wersji LE i najwyższej XLE zwiększył moc do 213 KM i moment do 298 Nm. Oba silniki zaczęły być dostępne w standardzie z automatyczną 5-stopniową skrzynią. Na nową wersję Limited Edition składał się ekskluzywny kolor Crystal White, specjalny wzór grilla i światła przeciwmgielne. W 2004 roku sprzedaż zamknęła się liczbą 426 990 aut.
Rocznik 2005
Toyota Camry otrzymała nową podstawową wersję wyposażenia, odświeżony design i ABS w standardzie. Wnętrze zostało wzbogacone o zegary z optitronowym podświetleniem, wielofunkcyjną kierownicę i tapicerki lepszej jakości. Najwyższa wersja XLE z silnikiem V6 zyskała skórzane fotele w standardzie. Amerykanie kupili w ciągu roku 431 703 egzemplarze Camry.
Rocznik 2006
W związku z faceliftingiem w poprzednim roku nie było potrzeby wprowadzania dużych zmian. System nawigacji został dodany jako opcja do wersji wyposażenia SE. Sprzedaż nadal rosła – w ciągu roku Toyota sprzedała 448 445 egzemplarzy. W kwietniu zadebiutowała na rynku Camry Hybrid 2007 – pierwszy samochód hybrydowy Toyoty produkowany w USA. Samochód o mocy 189 KM był wyposażony w 4-cylindrowy silnik 2,4 l o mocy 140 KM i silnik elektryczny o mocy 40 KM.
Rocznik 2007
W 2007 roku zadebiutowała 6. generacja amerykańskiego sedana. Design radykalnie się zmienił – obłe kształty zostały zastąpione bardziej wyrazistą linią i ostrymi krawędziami. Nowocześniejszy styl pojawił się także we wnętrzu, a wraz z nim więcej miejsca dla pasażerów i luksusowe dodatki.
W nowym modelu pojawiły się 4 wersje wyposażenia: podstawowa CE, popularna LE, sportowa SE i luksusowa XLE. Wzbudzającą emocje nowością była wersja hybrydowa z 2,4-litrowym silnikiem benzynowym oraz silnikiem elektrycznym o łącznej mocy układu 192 KM. W gamie silników benzynowych pojawił się nowy 3,5 l V6 o mocy 272 KM, natomiast 4-cylindrowy silnik 2,4 l o mocy 160 KM pozostał niezmieniony. W połowie roku na w salonach pojawiła się Camry Hybrid 2008 w cenie podstawowej 25 200 dolarów, o 1000 dolarów niższej niż poprzedni rocznik. Rok 2007 przyniósł średniej wielkości sedanowi Toyoty rekordową sprzedaż 473 108 aut. Wynik ten został pobity dopiero w 2016 roku.
Rocznik 2008
Nowy model nie zmienił się w następnym roku. Sprzedaż spadła do 436 617 w związku z rozpoczynającym się właśnie światowym kryzysem finansowym, lecz samochód nadal był numerem 1 w USA.
Rocznik 2009
Trzeci rok obecności 6. generacji na rynku także nie przyniósł żadnych zmian. W tym roku kryzys finansowy znalazł pełne odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży – Amerykanie kupili tylko 356 824 egzemplarzy modelu. To jednak wystarczyło, by utrzymać się na pierwszym miejscu.
Rocznik 2010
Model na 2010 rok przeszedł facelifting, otrzymując przeprojektowany przód i tył oraz nowy 2,5-litrowy silnik 2AR-FE z nową 6-stopniową skrzynią automatyczną. 3,5-litrowy silnik V6 także został sparowany z nową 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Standardowe wyposażenie wzbogaciło się o elektryczny zamek, system kontroli stabilności pojazdu i kontrolę trakcji. Sprzedaż wyniosła 327 804 egzemplarzy.
Rocznik 2011
Camry z tego roku nie różniła się od poprzedniego rocznika, jednak już we wrześniu do salonów wszedł model 2012, czyli 7. generacja. Trwający wciąż kryzys spowodował, że sprzedaż zamknęła się liczbą 308 510 aut – był to najniższy wynik od 1993 roku. Jednak debiut nowej generacji całkowicie odwrócił ten trend.
Rocznik 2012
Camry 7. generacji otrzymała nowocześniejszy design o ostrych krawędziach. Nowy model różnił się 3 silnikami od poprzednika. Napęd hybrydowy z 4-cylindrowym silnikiem 2,5 l miał ponad 200 KM mocy. W cenniku figurował także 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 180 KM i 3,5-litrowy V6 o mocy 272 KM. Wszystkie silniki benzynowe współpracowały z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. W napędzie hybrydowym działała przekładnia planetarna oznaczana symbolem e-CVT. W porównaniu do poprzedniej generacji znacząco zwiększyła się paleta wersji wyposażenia: L, LE, SE, XLE, SE V6, XLE V6, Hybrid LE, Hybrid XLE. Wersja sportowa SE otrzymała sztywniejsze zawieszenie. Sprzedaż w 2012 roku wyniosła 404 886 aut, niemal o 100 tys. więcej niż rok wcześniej.
Rocznik 2013
Sprzedaż Camry ponownie wzrosła – do 408 484 samochodów.
Rocznik 2014
W kwietniu na targach w Nowym Jorku Toyota zaprezentowała Camry po faceliftingu na 2015 roku. Tymczasem model 7. generacji ponownie zwiększył sprzedaż do 428 606 aut.
Rocznik 2015
Samochód po faceliftingu urósł o 45 mm. Nowocześniejszy wygląd odświeżonej Camry uzupełniały przednie światła LED po bokach trapezoidalnego grilla. Podwozie i nadwozie zostały wzmocnione dodatkowymi zgrzewami, poprawiając odporność na zderzenia i pewność prowadzenia. Udoskonalono także zawieszenie wielowahaczowe z tyłu oraz kolumny McPhersona z przodu. Gama napędów pozostała bez zmian. Sprzedaż nowego modelu wzrosła do 429 355 egzemplarzy pomimo rosnącej popularności w Stanach Zjednoczonych SUV-ów i samochodów terenowych.
Rocznik 2016
W latach 2015 i 2016 Camry została uznana za najbardziej amerykański samochód roku. Ponad 75% części i prac konstrukcyjnych tego auta jest wykonywanych w USA. W 2016 roku amerykańscy kierowcy kupili 388 618 egzemplarzy tego modelu.