Toyota podsumowała kampanię edukacyjną Driving Barista, w której 37 000 uczestników przejechało łącznie 2,6 mln km nie korzystając ze smartfonów. Uczestnicy zabawy pobrali specjalną aplikację na telefon, która sprawdzała położenie telefonu przy pomocy żyroskopu i równocześnie zliczała kilometry. Nagrodą dla aktywnych uczestników akcji była darmowa kawa w sieci kawiarni Komeda.
Toyota Motor Corporation, sieć kawiarni Komeda oraz firma telekomunikacyjna KDDI zorganizowały we wrześniu i październiku program uświadamiający japońskim kierowcom wpływ korzystania z telefonów w czasie jazdy na wzrost ryzyka wypadku. Elementem przeprowadzonej w prefekturze Aichi kampanii był program nagradzania za jazdę bez korzystania z telefonu darmową kawą. Za pierwsze 100 km oraz każde następne 200 km uczestnicy zabawy otrzymywali kupon na kawę w jednej z kawiarni Komeda. Kierowcy uczestniczący w akcji pobierali na telefon aplikację, która mierzyła pokonany dystans i dzięki żyroskopowi kontrolowała, czy telefon w trakcie jazdy znajduje się w spoczynku.
Aplikację pobrano 37 000 razy, a wszyscy kierowcy, którzy wzięli udział w zabawie, przejechali łącznie 2,6 mln kilometrów – to odpowiednik 65 podróży dookoła świata. Organizatorzy wydali około 20 000 kuponów. Była to pierwsza w Japonii inicjatywa na rzecz bezpieczeństwa na drodze, która polega na udostepnieniu specjalnej aplikacji mobilnej.
Organizatorzy są przekonani, że akcja pomogła zwiększyć świadomość wśród kierowców, jak duże zagrożenie dla ich bezpieczeństwa stanowi korzystanie z telefonu podczas jazdy. Prefektura Aichi, w której mieści się siedziba Toyoty, jest w Japonii znana z największej liczby wypadków w kraju. Driving Barista został zorganizowany w ramach rządowej akcji Autumn Traffic Safety Campaign.
Według badań przeprowadzonych przez KDDI 60% respondentów deklaruje, że korzystają z telefonu podczas prowadzenia. Połowa z nich w czasie rozmowy trzyma tylko jedną rękę na kierownicy. Toyota i jej partnerzy uważają, że dzięki dużemu zainteresowaniu mieszkańców Aichi, program Driving Barista przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach w tej części kraju.
„Jesteśmy zadowoleni, że nasza akcja pomogła zwiększyć świadomość na temat zagrożeń powodowanych korzystaniem z telefonów przez kierowców, nie tylko dzięki aplikacji Driving Barista, ale także poprzez media społecznościowe. W przyszłości będziemy realizować kolejne inicjatywy zorientowane na poprawę bezpieczeństwa na drogach” – skomentował Nishiuchi Ritsuko, manager projektu w Toyota Motor Corporation.
„Samochody, kawa i smartfony to nietypowe połączenie. Driving Barista to nowatorski i atrakcyjny sposób na zapobieganie wypadkom, który umożliwił dotarcie z przesłaniem akcji do dużej liczby osób. Jesteśmy gotowi do realizacji kolejnych nowych pomysłów na kampanie prospołeczne” – powiedział Torimitsu Kentaro, dyrektor Działu Odpowiedzialności Społecznej i Ochrony Środowiska KDDI.
„W czasie trwania akcji Driving Barista odnotowaliśmy mniej mandatów za korzystanie ze smartfonów podczas jazdy niż w okresie bezpośrednio poprzedzającym rozpoczęcie programu. Była to unikalna inicjatywa prospołeczna, w której po raz pierwszy użyto aplikacji na telefony w takiej sprawie. Jesteśmy przekonani, że program Toyoty, Komedy i KDDI pomógł zwiększyć świadomość na temat bezpiecznej jazdy” – powiedział Satoru Iida, przedstawiciel Departamentu Ruchu Drogowego Komendy Policji prefektury Aichi.