Toyota wraz z partnerami uruchomiła w Japonii kampanię edukacyjną zapobiegającą wypadkom spowodowanym korzystaniem ze smartfona. Nowa aplikacja na telefon pozwala zamieniać kilometry bezpiecznej jazdy na darmową kawę.
Toyota Motor Corporation, sieć kawiarni Komeda i firma telekomunikacyjna KDDI Corporation udostępniły japońskim kierowcom aplikację na smartfony o nazwie Driving Barista. Aplikacja służy ograniczeniu liczby wypadków spowodowanych korzystaniem ze smartfonów podczas jazdy samochodem. Jest to pierwsza w Japonii inicjatywa na rzecz bezpieczeństwa na drodze, która polega na udostepnieniu specjalnej aplikacji mobilnej.
Prefektura Aichi, w której mieści się główna siedziba Toyoty, jest znana z największej liczby wypadków w całej Japonii. Równocześnie rośnie liczba mandatów za korzystanie z telefonów podczas prowadzenia. To skłoniło lokalne stacje telewizyjne i radiowe do wspólnych wysiłków dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. 2 sierpnia ruszyła akcja „AICHI: No Longer the Worst”, do której włączyły się Toyota i firma telekomunikacyjna KDDI.
Kilka tygodni później Toyota i KDDI we współpracy z siecią barów kawowych Komeda uruchomiły własną kampanię edukacyjną, która ruszyła 20 września w ramach rządowej akcji Autumn Traffic Safety Campaign. Kampania adresowana jest do wszystkich mieszkańców prefektury Aichi, którzy mogą za darmo pobrać aplikację Driving Barista, mierzącą liczbę kilometrów pokonanych w czasie, gdy telefon nie jest używany ani trzymany w ręku. Aplikacja wykorzystuje żyroskop do wykrywania nachylenia smartfona i GPS do określenia pokonanego dystansu. Za pierwsze 100 km oraz za każde następne 200 km uczestnik programu otrzyma darmową kawę w Komeda Coffee Shop.
Według badań przeprowadzonych przez KDDI 60% respondentów deklaruje, że korzystają z telefonu podczas prowadzenia. Połowa z nich w czasie rozmowy trzyma tylko jedną rękę na kierownicy. Toyota i jej partnerzy mają nadzieję, że nowa aplikacja zachęci kierowców do zmiany przyzwyczajeń.