Toyota zajmuje wśród producentów aut pierwsze miejsce pod względem liczby modeli, które uzyskały najwyższą ocenę amerykańskiego Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego IIHS. Teraz listę wyróżnień uzupełniła najwyższa ocena za łatwość stosowania fotelików dla dzieci.
W roku 2015 IIHS wprowadził program oceny łatwości użycia zabezpieczeń dla dzieci o nazwie LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children), mający zachęcić producentów aut do ich ulepszania. Rzecz w tym, że im prostsza metoda poprawnego mocowania fotelika, tym mniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu, który w razie wypadku mógłby zmniejszyć skuteczność zabezpieczeń. Toyota natychmiast podjęła wyzwanie.
– „Dokonaliśmy przeglądu wszystkich modeli pod kątem łatwości korzystania z fotelików dla dzieci, a następnie określiliśmy możliwe rozwiązania i harmonogram ich wdrażania, nadając najwyższy priorytet tym, które są najskuteczniejsze i można je szybko zrealizować” – mówi Jennifer Pelky, starszy inżynier w Toyota Technical Center – „Musieliśmy pogodzić łatwość użycia z wymaganiami przepisów, a także wygodą i estetyką wnętrz”. Dzięki zaangażowaniu inżynierów, wiele modeli Toyoty zyskało wyższe oceny.
Ponieważ ogłoszenie programu LATCH zbiegło się w czasie z nadchodzącą premierą czwartej generacji Toyoty Prius, projektanci postanowili zmodyfikować siedzenia, nie zmieniając sprawdzonych i już certyfikowanych zamocowań dla fotelików. Trzeba było znaleźć sposób, by dolne zaczepy były tak łatwe do wykorzystania, jak w innych modelach, które uzyskały wysoką ocenę, jak Lexus RX. Ostatecznie ustalono, że z zaczepów osadzonych głęboko da się korzystać równie łatwo, jak z umieszczonych płytko, jeśli otwór, w którym się znajdują, jest wystarczająco duży. W ten sposób powstała wykorzystana w Priusie koncepcja otwartego dostępu, dzięki której flagowa hybryda Toyoty uzyskała za łatwość korzystania z zabezpieczeń dla dzieci najwyższą ocenę IIHS – Good+.
– „Jako specjalistka od bezpieczeństwa i matka dwóch małych chłopców doskonale rozumiem, że instalowanie fotelika nie zawsze jest łatwe” – mówi Jennifer Pelky – „Jestem dumna, że dzięki mojej pracy bycie rodzicem stało się trochę łatwiejsze”.
Toyota przywiązuje wielką wagę do bezpieczeństwa na drogach – jest ono, obok ekologii i przyjemności z jazdy, jednym z głównych założeń przy konstruowaniu samochodów firmy. Dotyczy to zarówno osób znajdujących się wewnątrz pojazdu, jak i pieszych. O zaangażowaniu Toyoty w kwestie bezpieczeństwa może świadczyć fakt, że od wielu lat nieprzerwanie rozwija program wirtualnego modelowania zachowania ciała człowieka w czasie wypadku, które przynosi znacznie bardziej dokładne i adekwatne dane, niż testy zderzeniowe wykorzystujące rzeczywiste manekiny. Opracowane przez Toyotę „wirtualne manekiny” THUMS (Total Human Model for Safety) są od 2000 roku są wykorzystywane przez dziesiątki firm, a kolejne generacje THUMS coraz dokładniej odzwierciedlają zachowanie ciała człowieka. Obecna, już piąta generacja obejmuje zarówno modele mężczyzn i kobiet o różnej budowie, jak i dzieci w wieku 3, 6 i 10 lat.