...jaki jest najbardziej nowatorski samochód na świecie? – takie skojarzenie zainspirowało brytyjski oddział Toyoty do zorganizowania niezwykłej sesji fotograficznej niezwykłego auta: wodorowej Toyoty Mirai.
Przygotowując Toyotę Mirai do historycznej próby podjazdu na czas w Gurston Down w hrabstwie Wiltshire, aby podkreślić wyjątkowy charakter samochodu, oklejono jego karoserię lustrzaną folią. Był to pierwszy sportowy start seryjnego samochodu zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Toyota Mirai pokonała odcinek o długości 957 m, na którym Brytyjczycy ścigają się od półwiecza, w czasie 44,44 sekundy ze średnią prędkością 100,56 km/h, pokonując klasyczne Mini, Mazdę MX-5 oraz MGF i ustanawiając pierwszy rekord w swojej kategorii.
Wygląd lustrzanego auta był jednak tak niezwykły, że postanowiono zorganizować specjalną sesję fotograficzną w typowo brytyjskim plenerze. Droga skojarzeń od lustra przez czarownicę doprowadziła do zamku – a konkretnie do uważanego za najpiękniejszy zamek świata, położonego nad jeziorem wśród pięknych krajobrazów hrabstwa Kent tysiącletniego zamku Leeds, niegdyś domu Henryka VIII.
Sesja zdjęciowa trwała od świtu do zmierzchu, fotografik Phil Steinhardt starał się wykorzystać przede wszystkim poranne i wieczorne słońce, którego padające pod małym kątem dają najciekawsze efekty, a nienatarczywe światło pozwala uchwycić interesujące światłocienie. Do zdjęć wykorzystał pełnoklatkowy aparat Leica SL z obiektywami Leica M, w szczególności Leica M 50mm f/2 APO Summicron.
Czy warto było tego dnia wstać o 3:30 nad ranem? Spojrzenie na zdjęcia nie pozostawia wątpliwości...
Mirai to pierwszy w świecie sedan zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi, wykorzystujący wyniki badań nad technologią ogniw paliwowych rozwijaną przez Toyotę od ponad dwóch dekad oraz wiodące w świecie doświadczenia firmy w zakresie hybrydowego napędu pojazdów. Wytwarzając prąd w zachodzącej w ogniwach paliwowych reakcji wodoru z tlenem z powietrza, Mirai nie emituje do atmosfery żadnych substancji oprócz wody. Jednocześnie przekraczający 500 kilometrów zasięg na pełnym zbiorników jest porównywalny z zasięgiem samochodów z silnikami benzynowymi, a czas tankowania to około trzech minut.
Auto dostępne jest już w Japonii, USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii, Belgii, Szwecji i Norwegii, a jeszcze przed końcem tego roku trafi do salonów w Holandii. Data rozpoczęcia sprzedaży w Polsce zależy od szybkości rozwoju krajowej infrastruktury tankowania wodoru.