Toyota
02-08-2016
Pobierz DOC
Komfortowy, wygodny w prowadzeniu i superoszczędny – tak Toyotę Prius ocenili uczestnicy długodystansowego testu flotowego. Nowa flagowa hybryda Toyoty spełnia najwyższe wymagania stawiane samochodom flotowym.
Toyota Motor Europe wybrała m.in. Polskę do przeprowadzenia długodystansowych testów flotowych Priusa 4. generacji we współpracy z wybranymi klientami flotowymi. Do projektu zaproszono korporację taksówkową Wawa Taxi, operatora flot Carefleet S.A. oraz sieć wypożyczalni PANEK Rent a Car.
Partnerem programu jest firma telematyczna Finder. Jej zadaniem było przeprowadzenie szczegółowych pomiarów i analiz działania układu hybrydowego oraz osiągów auta. Pomiary urządzeniem Finder Pro XP wykazały, że do prędkości 60 km/h nowy Prius w realnym użytkowaniu zużywa między 3,2 a 3,8 l/100 km, w zależności od stylu jazdy. Oficjalne dane to 3,6 l/100 km dla auta na 17-calowych kołach.
Dynamika i komfort jazdy
Test flotowy trwał 6 tygodni. Samochody były prowadzone przez wielu kierowców o różnych stylach i dynamice jazdy – managerów flotowych, pracowników oraz właścicieli trzech firm biorących udział w programie. Swoje opinie o samochodzie wyrazili także klienci firmy Wawa Taxi. Pasażerowie hybrydowej taksówki docenili auto za komfort jazdy, zaś kierowcy podkreślili, że Prius wykazuje się niskim spalaniem, dynamiką jazdy i wygodą prowadzenia oraz zapewnia wielostronne wsparcie podczas jazdy w mieście. W szczególności zwrócili uwagę na standardowe wyposażenie hybryd Toyoty w automatyczną skrzynię biegów, która w dużym stopniu ułatwia poruszanie się po mieście.
„Prius idealnie sprawdza się w ruchu miejskim. Jest naszpikowany elektroniką, ale całość jest spójna, a obsługa intuicyjna. Niesamowite wrażenia odczuwa się podczas ruszania silnikiem elektrycznym, słychać tylko szum wydobywający się spod opon” – skomentował Łukasz Karczyński, Kierownik Działu Analiz i Ryzyka Carefleet S.A.
„Toyota Prius zawsze bardzo mi się podobała. Nowa generacja pokazała, że Prius idzie z duchem czasu i ciągle rozwija się technologicznie. Na wyróżnienie zasługuje system ułatwiający parkowanie, który szczególnie sprawdził się w mieście. Zaskoczyła mnie bezprzewodowa ładowarka uwzględniająca także duże gabarytowo telefony, czego próżno szukać w innych autach” – podzieliła się swoją opinią Katarzyna Panek, rzecznik prasowy firmy PANEK Rent a Car.
„Hybrydowy test flotowy Toyoty Prius wypadł nad wyraz pozytywnie. Samochód okazał się ekonomiczny, ekologiczny i bardzo komfortowy dla naszych klientów, co zostało potwierdzone w ankietach” – podsumowała Agata Wieczorek, dyrektor strategiczny Wawa Taxi.
Najniższe spalanie potwierdzone badaniami
Systemy telematyczne firmy Finder dostarczyły analitykom obiektywnych danych o funkcjonowaniu napędu hybrydowego. Wynika z nich, że przy prędkościach miejskich, tj. do 60 km/h testowane Priusy zużywały średnio 3,2–3,8 l/100 km. Podczas jazdy z prędkością 60–90 km/h zużycie paliwa wzrastało nieznacznie i nie przekroczyło 5 l/100 km. Na autostradzie samochody rozpędzały się maksymalnie do ponad 180 km/h i wykazywały się zrywnością i dynamiczną jazdą, sprawiając kierowcom dużo przyjemności.
Z danych telemetrycznych wynika, że duże znaczenie dla oszczędności paliwa ma stopień wykorzystania silnika elektrycznego – im wyższy, tym mniejsze zużycie. Intensywne wykorzystywanie silnika elektrycznego jest możliwe dzięki wydajnemu systemowi odzyskiwania energii z hamowania. Według pomiarów testowane samochody odzyskiwały średnio 2 Wh na kilometr.
Choć nominalnie zasięg hybrydy nieładowanej z gniazdka, takiej jak nowy Prius, na silniku elektrycznym wynosi kilka km, to dzięki stałemu doładowywaniu akumulatorów uczestnikom programu udało się korzystać wyłącznie z jednostki elektrycznej przez większość czasu jazdy, jednocześnie nie rezygnując z dynamiki i znacznej prędkości.
„Mówiąc o samochodach hybrydowych we flotach, nie mówimy już o przyszłości, ale o teraźniejszości. Coraz więcej klientów sięga po to rozwiązanie, czego dowodem są kolejne kontrakty zawierane przez naszą firmę” – powiedział Mirosław Sochacki, Corporate Sales Manager Toyota Motor Poland.
Nowa Toyota Prius
Toyota Prius jest najpopularniejszym samochodem hybrydowym na świecie. Premiera tego modelu 19 lat temu otworzyła historię aut hybrydowych. Obecnie łączna sprzedaż zbliża się do 4 milionów. Czwarta generacja wprowadza największy postęp w rozwoju napędu hybrydowego od czasów premiery pierwszego Priusa. Bogate wyposażenie modelu obejmuje m.in. pakiet 8 systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, najnowocześniejszą wersję asystenta parkowania SIPA, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym oraz bezprzewodową ładowarkę do telefonu.
Toyota jest liderem technologii hybrydowej. Firma dysponuje najbogatszą ofertą samochodów hybrydowych, a łączna liczba sprzedanych hybryd wynosi ponad 9 milionów.