Co łączy Toyota Motor Poland i świeżo upieczonego absolwenta politechniki? Mają 25 lat i przed sobą obiecującą przyszłość.
Zmiana ustroju, hiperinflacja, ograniczenia kontyngentu na importowane auta, monopol FSO, dużych Fiatów, Polonezów i „maluchów”, sprzedaż za dolary – szalone lata 90. To był czas wielkich zmian i ogromnych szans. Wtedy rodził się w Polsce kapitalizm, a wraz z nim rynek samochodowy, którego jednym z pionierów była Toyota. Obszerna historia Toyoty w Polsce wraz ze zdjęciami i filmem są dostępne na stronie 25lat.toyotanews.pl.
Wszystko zaczęło się 31 grudnia 1990 roku, kiedy została zarejestrowana spółka Toyota Motor Poland jako jedno z pierwszych przedstawicielstw marek samochodowych w Polsce. W latach 90. kilkunastu młodych, ambitnych ludzi wykonało pionierską pracę, która przyczyniła się do stworzenia w Polsce nowoczesnego rynku motoryzacyjnego.
Kluczowa dla powodzenia przedsięwzięcia była decyzja 13 autoryzowanych serwisów Toyoty o rozstaniu z państwowym monopolistą Polmozbytem i wyłącznej współpracy z Toyota Motor Poland. Pierwszy prawdziwy salon samochodowy w kraju powstał w Radości, a jego otwarcie połączono z przekazaniem nowej Corolli laureatce konkursu Miss Polonia.
W marcu 1991 roku firma sprowadziła 300 samochodów. Były to 3-drzwiowe Corolle E90, które klienci rezerwowali jeszcze przed dotarciem transportu do kraju. Co ciekawe, Polska była bardzo bliska wprowadzenia do produkcji licencjonowanej Corolli już w latach 70. Niestety władze monopolistycznego FSO zdecydowały się ostatecznie na licencję Fiata 126p.
W 1992 roku o Toyocie nadal niewiele się mówiło. Aby przekonać dziennikarzy do marki, Toyota Motor Poland zorganizowała jazdy próbne Corollą i Cariną II na torze w Miedzianej Górze. Po pełnej emocji, unikalnej wówczas imprezie Toyota na stałe zagościła na łamach prasy motoryzacyjnej. W tamtych czasach firma musiała radzić sobie z promocją sama, a pierwsza reklama prasowa powstała na kserokopiarce.
„Z przewodnika po nowych produktach skopiowaliśmy zdjęcie Cariny II, napisaliśmy, że już jest w sprzedaży, zrobiliśmy ksero i z takim wzorem pobiegliśmy do Gazety Wyborczej” – opisuje pierwszą kampanię Witold Nowicki, obecnie dyrektor handlowy.
Najlepszą promocją marki są sukcesy sportowe. W latach 90. powstał profesjonalny zespół rajdowy Toyoty, który szybko zaczął odnosić sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Polski. W 1998 roku Robert Gryczyński wywalczył za kierownicą Corolli WRC tytuł rajdowego mistrza Polski.
25-letnia działalność przyniosła firmie ogromny sukces. Udział w rynku wzrósł w tym czasie z poniżej 1% do 10% i jest obecnie jednym z najwyższych w Europie. Toyota od lat utrzymuje się w pierwszej trójce najpopularniejszych marek w kraju. Polskiemu zespołowi udało się także stworzyć od podstaw rynek hybryd, na którym japońska marka od początku zajmuje pozycję niekwestionowanego lidera.
Bardzo dobre wyniki Toyota Motor Poland zyskały uznanie zarządu europejskiej centrali. W 2012 roku dr Jacek Pawlak został prezydentem polskiego oddziału jako pierwszy Polak na tym stanowisku, zaś 4 lata później objął równoległe stanowisko prezydenta Toyota Central Europe, przedstawicielstwa działającego na terenie Czech, Słowacji i Węgier.