Toyota Prius prowadzona przez aktualnych mistrzów świata, Artura Prusaka i Thierry’ego Benchetrita, zwyciężyła w 5. rajdzie Eco Rally della Mendola, trzecich eliminacjach tegorocznego sezonu FIA Alternative Energies Cup. Polsko-francuska załoga umocniła swoją przewagę nad pozostałymi zawodnikami i zajmuje pierwsze miejsce w tabeli, zaś Toyota jest pierwsza w klasyfikacji producentów.
„Na odcinkach specjalnych drugiego etapu zaliczyliśmy 10 razy mniej punktów karnych od konkurentów. Wygraliśmy bez najmniejszych problemów” – powiedział po rajdzie Artur Prusak.

Toyota Prius, którą Artur Prusak i Thierry Benchetrit wywalczyli mistrzostwo świata FIA Alternative Energies Cup 2015, powstała w 2006 roku. Jest to więc druga generacja modelu, który w tym roku doczekał się już czwartej generacji. Prius to pierwszy seryjny samochód hybrydowy w historii i jednocześnie najpopularniejsza hybryda na świecie. Każda kolejna generacja jest wydajniejsza od poprzedniej co najmniej o 10%, zaś obecny model osiąga o 15% niższe spalanie niż poprzednik.

„Skoncentrowaliśmy się całkowicie na próbach na regularność, pozostawiając walkę o jak najmniejsze zużycie paliwa nowszym i efektywniejszym modelom Toyoty. Klasyfikację spalania wygrała włoska załoga za kierownicą Toyoty Yaris, osiągając świetną średnią 3,4 l/100 km. Moglibyśmy z nią powalczyć, ale postępy nowych modeli są tak znaczne, że byłoby to bardzo trudne”.

Seria FIA Alternative Energies Cup to rajdy, w których liczy się regularność przejazdu i jak najniższe zużycie paliwa/energii. Oznacza to jazdę z możliwie stałą prędkością na całej trasie, złożonej z licznych zakrętów, serpentyn i dużej różnicy poziomów. W mistrzostwach mogą brać udział pojazdy hybrydowe i napędzane alternatywnymi źródłami energii: LPG, gazem ziemnym, etanolem, biodieslem, elektrycznością lub ogniwami paliwowymi. Po dwóch zwycięstwach w trzech do tej pory rozegranych rajdach załoga Prusak – Benchetrit i Toyota umacniają się na czele klasyfikacji FIA Alternative Energies Cup.

Klasyfikacja kierowców
1. Artur Prusak (Pol) - 46 pkt.
2. Massimo Liverani (Ita) – 34 pkt.
3. Joan Aymerich Roura (Esp) – 16 pkt.
6. Łukasz Nytko (Pol) – 10 pkt.

Klasyfikacja producentów
1. Toyota - 46 pkt.
2. Alfa Romeo - 34 pkt.
3. Abarth - 12 pkt.

 

Źródło: Toyota