Kierowcy, którzy uwielbiają jazdę samochodem, często patrzą krzywym okiem na eksperymenty koncernów z samoprowadzącymi się pojazdami. Toyota opublikowała spot, który przekonuje, że nowa technologia także może dać sporo przyjemności – szczególnie jeśli wiezie nas sportowa Toyota S-FR.

Czy jest coś przyjemniejszego niż przejażdżka sportowym samochodem? Toyota chce umożliwić korzystanie z podobnych radości wszystkim ludziom – bez względu na wiek i stopień sprawności. Firma opublikowała krótki film, którego bohater przekonuje się, jak to jest jechać sportowym autem, które samo się prowadzi.

Technologia w służbie osobom starszym
W Japonii średnia długość życia jest najwyższa na świecie (87 lat dla kobiet i 81 dla mężczyzn). Stale zwiększająca się populacja starszych ludzi może przekładać się na coraz większe obciążenie dla społeczeństwa, które może mieć coraz większe trudności z zapewnieniem im opieki na przyzwoitym poziomie. Chyba że z pomocą przyjdzie nowoczesna technologia. Dlatego Toyota bardzo intensywnie inwestuje w samoprowadzące się samochody i roboty domowe, które zdejmą z Japończyków część ciężarów opiekowania się osobami nie w pełni sprawnymi. Zarówno jedne, jak i drugie wymagają znaczącego postępu w dziedzinie sztucznej inteligencji.

Toyota Research Institute
W tym celu firma powołała nową spółkę do wdrażania osiągnięć w dziedzinie sztucznej inteligencji i zainwestuje w nią miliard dolarów w ciągu 5 lat. Firma o nazwie Toyota Research Institute już działa w trzech ośrodkach w Stanach Zjednoczonych, ściśle współpracując z prestiżowymi uczelniami – Uniwersytetem Stanforda, Massachusetts Institute of Technology (MIT) oraz Uniwersytetem Michigan. W szeregach TRI znalazło się wielu wybitnych specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji, robotyki i wielkich baz danych, m.in. James Kuffner, wcześniej szef Google Robotics.

CEO Toyota Research Institute, dr Gill Pratt, podkreślił, że ma osobisty stosunek do kwestii użytkowania samochodów przez osoby starsze. „Kiedy mój ojciec skończył 83 lata, ja i moja siostra musieliśmy odebrać mu kluczyki do samochodu. To był bardzo przykry moment dla nas wszystkich” – powiedział Pratt podczas konferencji prasowej. Podobną troskę wyraził Akio Toyoda, prezydent i CEO Toyota Motor Corporation.
Oczywiście każda firma deklaruje, że jednym z celów rozwoju autonomicznych samochodów jest zwiększenie mobilności osób, które mają trudności z poruszaniem się, jednak Toyota szczególnie podkreśla ważność tego aspektu. Ma na to wpływ sytuacja demograficzna Japonii oraz polityka rządu tego kraju, ale wynika także z osobistych przekonań władz Toyoty. Nowe możliwości przedłużenia aktywnego życia osób starszych o kolejne lata daje powód, żeby z nadzieją czekać na komercjalizację tej rewolucyjnej technologii.

 

Źródło:
http://www.roadandtrack.com