Takie okazje trafiają się niezwykle rzadko. W internecie pojawiło się ogłoszenie z wyjątkową, historyczną rajdówką – wystawioną na sprzedaż Toyotą Celicą GT-Four ST185. To oryginalne auto przygotowane przez Toyota Team Europe, którym Carlos Sainz zdobył swój drugi tytuł Rajdowego Mistrza Świata.

 

Samochód mistrza świata

Kiedy w 1992 roku Carlos Sainz przystępował do kończącego sezon WRC Rajdu Wielkiej Brytanii, sytuacja w klasyfikacji generalnej kierowców nie była pewna. Owszem, kierowca Toyoty miał przewagę 12 punktów nad drugim Juhą Kankkunenem w Lancii, ale jak wiadomo, w rajdach samochodowych nie można być pewnym niczego. Hiszpański kierowca Toyoty Celiki GT-Four nie zawiódł, dojechał do mety z przewagą ponad dwóch minut nad drugim Arim Vatanenem oraz prawie trzech nad Kankkunenem i ostatecznie zdobył drugi tytuł Rajdowego Mistrza Świata. Oryginalny samochód, którym Sainz przypieczętował wtedy swój historyczny sukces – Toyota Celica GT-Four ST185 – trafił właśnie na sprzedaż.

Historia wyjątkowej Toyoty Celiki

Start w RAC Rally był ostatnim oficjalnym występem Hiszpana za kierownicą rajdowej Toyoty. Ale przenosiny kierowcy do innego zespołu wcale nie oznaczały końca historii zwycięskiej Celiki z numerem rejestracyjnym K-AM 2163. Samochód trafił do siedziby Toyota Team Europe w Kolonii, a w 1994 roku, przemalowany na barwy Castrola, służył jako auto testowe przed Rajdem Safari. Za jego kierownicę wsiadł wtedy niegdyś największy rywal Carlosa Sainza, Juha Kankkunen. Później auto znalazło się w Kenii, gdzie startowało w lokalnych rajdach, a następnie zostało kupione przez Toyota Paraguay, by trafić na odcinki specjalne paragwajskiego Rally del Chaco. Ostatecznie rajdowa Celica GT-Four powróciła do Europy, gdzie została dokładnie odrestaurowana i powtórnie otrzymała charakterystyczny wygląd z czasów Rajdu Safari. Dzisiaj ta oryginalna Toyota kosztuje 229 tys. euro, czyli niemal milion złotych.

Rajdowe Celiki i Carlos Sainz w Polsce

Toyoty Celiki GT-Four występowały z sukcesami również na odcinkach specjalnych w Polsce. Za kierownicą GT-Foura w wersji ST165 tytuł Rajdowego Mistrza Polski dwukrotnie zdobył Paweł Przybylski, a w odmianie ST185 również dwukrotnie najlepszym polskim kierowcą rajdowym okazał się Krzysztof Hołowczyc. W 1998 roku Polskę odwiedził sam Carlos Sainz, który wtedy startował za kierownicą Toyoty Corolli WRC. Pokazy mistrzowskich umiejętności Hiszpana można było obserwować na warszawskim lotnisku Bemowo.