Mogłyby służyć zabawie, lecz ich głównym przeznaczeniem jest ciężka praca. Codziennie pomagają osiągnąć swój cel niezliczonym małym, średnim i dużym firmom. Wożą pasażerów, towary, ekipy serwisowe i remontowe. Brutalna eksploatacja, najtrudniejsze warunki, często jazda niemal non-stop z przerwą wyłącznie na zamianę kierowcy. Maksymalne obciążenie, otarcia, pył, błoto, śnieg, deszcz. Słowem – nieustanna, mordercza eksploatacja. Wszystko to znoszą z godnością, ponieważ zostały stworzone właśnie w tym celu. Poznajcie 5 najciężej pracujących samochodów.

 

Wśród samochodów użytkowych, dysponujących liczbą co najmniej czterech lub więcej miejsc, znajdą się nie tylko duże furgony, lecz również samochody z nadwoziem typu pick-up. W 2018 roku łącznie zarejestrowano 11 517 takich pojazdów. Stanowią one zaledwie część z 68 790 nowych samochodów ciężarowych i specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oto pięć najpopularniejszych aut użytkowych ubiegłego roku.

Toyota Hilux to pick-up o ugruntowanej przez pięć dekad renomie bardzo trwałego, niemal niezniszczalnego auta o świetnych właściwościach terenowych. Model ten chętnie wybierają zarówno profesjonaliści, którzy potrzebują solidnego narzędzia pracy w trudnym terenie, jak i entuzjaści off-roadu. Hilux należy do ścisłej czołówki najpopularniejszych pick-upów w Polsce, a w ubiegłym roku jego sprzedaż wzrosła o 28%. 

Hilux 8. generacji jest dostępny od połowy 2016 roku. Jego debiut przyczynił się do zwiększenia popularności pickupów w Polsce. Samochód zbudowany na nowej ramie ma o 20% sztywniejszą konstrukcję i jeszcze lepsze możliwości terenowe, może być wyposażony w systemy elektroniczne ułatwiające off-roadową jazdę, a jego ładowność wzrosła do minimum 1000 kg. Auto ma większą, pojemniejszą skrzynię ładunkową o wzmocnionej konstrukcji i wyższych burtach.

Model przyciąga nabywców zarówno praktycznością i odpornością na trudne warunki, jak i wysokim komfortem i bogatym wyposażeniem, które obejmuje m.in. pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Hilux dysponuje dołączanym napędem na wszystkie koła z przekładnią rozdzielczą, umożliwiającą wybór przełożeń szosowych lub terenowych. Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest przystosowany do przenoszenia większego momentu obrotowego. Wersję 4x4 z reduktorami można zamówić z dodatkowym wyposażeniem ułatwiającym terenową jazdę – systemem aktywnej kontroli trakcji, funkcją wspomagania podczas zjazdu ze wzniesień i wspomagania ruszania pod górę. Uważany za niezwykle odporny i niezawodny pick-up Toyoty jest napędzany silnikiem D-4D 2.4 o najniższym w tej klasie zużyciu paliwa, spełniającym normę Euro 6. Jednostka wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek z intercoolerem generuje moc 150 KM.

Hilux zapewnia komfort osobówki i ma możliwości auta ciężarowego. Historia modelu sięga ponad 50 lat wstecz. Z auta o wyłącznie roboczym charakterze, Hilux ewoluował w kierunku bogato i nowocześnie wyposażonego samochodu do pracy w tygodniu i na rodzinne weekendy. Do wyboru mamy trzy rodzaje kabin: Single, Double i ExtraCab. Krótkiego Hiluxa i wersję ExtraCab można zamówić z napędem na tył. Odmiana DoubleCab jest oferowana wyłącznie z napędem na cztery koła i skrzynią manualną lub automatem. Wnętrze zostało wyposażone w standardzie aut osobowych, oferując m.in. system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, kamerą cofania i nawigacją. Na nowej tablicy rozdzielczej, pomiędzy zegarami mieści się kolorowy wyświetlacz TFT komputera pokładowego.

Dostępnych jest wiele wersji specjalnych tego samochodu, m. in. przeznaczona dla myśliwych odmiana Hunter, a także mogąca wjechać dosłownie wszędzie, przygotowana przez firmę z Islandii wersja Arctic Trucks ze zmodyfikowanym zawieszeniem, podniesionym nadwoziem i poszerzonymi błotnikami, by pomieściły potężne koła z oponami All Terrain o wysokości 35 cali.

W Polsce dostępna jest także Toyota Hilux Hilly – limitowana wersja, przygotowana przez Toyota Motor Poland, wyposażona w system podnoszenia zawieszenia i poszerzone aluminiowe, 18-calowe obręcze kół, zmienione zderzaki i grill, poszerzone błotniki, patrolowe oświetlenie LED oraz tylny spojler, a także ozdobną grafikę nadwozia i tapicerkę ze skóry nappa. Jest nawet sportowy wydech ze sterowanym aplikacją systemem generującym sportowy dźwięk jednostki V8.

W czołówce aut użytkowych znalazł się także amerykański pick-up Ford Ranger. Do niedawna był oferowany z jednostkami Diesla 2.2 TDCi o mocach 130 i 160 KM oraz z jednostką 3.2 TDCi o mocy 200 KM. W nowej ofercie unowocześnionych jednostek napędowych znajduje się 2-litrowy silnik Diesla EcoBlue Bi-turbo o mocy 213 KM (500 Nm) oraz nowa, 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów. Występuje on również w słabszych odmianach o mocach 130 i 170 KM.

Po ostatnich zmianach otrzymał jako wyposażenie standardowe system wykrywania pieszych oraz inteligentny tempomat. Dostępny jest także system wspomagający parkowanie. Ford Ranger występuje w wersjach z pojedynczą, przedłużoną i podwójną kabiną. Standardowo jest wyposażony w napęd na cztery koła. Oferuje użytkownikom nowoczesne wyposażenie, jak np. system łączności i rozrywki SYNC 3 i wbudowany modem FordPass Connect. W standardzie ma także układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych, pomagający unikać kolizji lub zmniejszyć ich skutki oraz inteligentny ogranicznik prędkości.

Dostępny jest także system wspomagający parkowanie, a nawet - uwaga - system… wspomagający podnoszenie tylnej klapy. Głębokość brodzenia to 800 mm, prześwit to 230 mm. Kąt natarcia wynosi 29-stopni, kąt zejścia 21 stopni. Zdolnościom terenowym towarzyszy możliwość uciągu przyczepy o masie do 3 500 kg oraz ładowność do 1252 kg.

Fiat Ducato jest topowym modelem gamy Fiat Professional i bardzo popularnym w Polsce samochodem dostawczym. Od 1981 roku wciąż ulepszano jego wyposażenie. Model doczekał się sześciu generacji i przeszło 2,6 miliona sprzedanych egzemplarzy. Fiat Ducato to ponad 2000 możliwych konfiguracji, osiem pojemności ładunkowych od 8 do 17 m3. Ducato występuje jako Furgon do przewozu towarów, Kombi i Panorama, przeznaczone do przewozu osób oraz podwozie do zabudowy. Źródłem napędu są silniki Diesla Euro 6 MultiJet II o mocach od 115 do 180 KM oraz silnik na gaz ziemny (CNG) o pojemności 3 litrów i mocy 136 KM.

Ford Transit o ładowności 2 ton będzie wkrótce dostępny z układem hybrydowym mild hybrid (mHEV), bazującym na silniku Diesla. W ofercie jednostek napędowych znajduje się także unowocześniony 2.0-litrowy silnik Diesel EcoBlue z mocniejszym wariantem o mocy 185 KM (415 Nm) oraz 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów, dostępną w wersjach z napędem na tylne koła. Dostępne są również wersje napędu o mocach 105 KM, 130 KM oraz 170 KM.

Na pokładzie znalazł się aktywny asystent parkowania i system pomagający utrzymać pojazd na pasie ruchu. Najnowsza wersja tego modelu zyskała również możliwość wyboru trybów jazdy: Eco, Śliska nawierzchnia i Błoto/koleiny w pojazdach z napędem na wszystkie koła oraz tryb holowania przyczepy. Ten ostatni zapewnia płynne przyrosty mocy podczas holowania dużych przyczep lub łodzi, gdy masa przyczepy przekracza masę własną samochodu.

Pokładowy modem umożliwia korzystanie z wielu funkcji dostępnych za pośrednictwem mobilnej aplikacji, co ułatwia użytkowanie i czyni eksploatację efektywniejszą i tańszą, zarówno z punktu widzenia kierowców, jak i operatorów flot pojazdów. Wśród tych rozwiązań i funkcji jest system informacji i rozrywki Ford SYNC 3, którym można sterować albo za pomocą prostych poleceń głosowych, albo przesuwając palcem po 8-calowym wyświetlaczu dotykowym. System Ford MyKey pozwala szefowi floty zaprogramować kluczyk, aby ograniczyć kierowcy maksymalną prędkość jazdy i głośność systemu audio, a także włączyć na stałe działanie układów zwiększających bezpieczeństwo czynne.

Inteligentny ogranicznik prędkości łączy funkcję systemu rozpoznawania znaków drogowych z adaptacyjnym tempomatem, dzięki którym kierowca uniknie przekraczania maksymalnej dopuszczalnej prędkości. Z przodu i z tyłu umieszczono szerokokątne kamery. Kamera cofania jest na tyle wysoko, by kierowca widział obszar za samochodem także podczas cofania z otwartymi drzwiami. Po bokach umieszczono dodatkowe czujniki parkowania. Samochód jest w stanie parkować automatycznie zarówno prostopadle, jak i równolegle. Wykrywa również poprzeczny ruch pojazdów.

Fiat Doblo jest sprzedawany w 29 krajach na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Doblo oferuje trzy wersje wyposażenia: Pop, Easy oraz Lounge, dwie wysokości dachu, dwa rozstawy osi i dwie konfiguracje siedzeń ¬– pięć w standardzie lub siedem na zamówienie, a także pięć rodzajów wnętrz oraz siedem wersji silnikowych.

Pod maską mogą się znaleźć jednostki benzynowe 1.4 o mocy 95 KM, 1.4 T-JET o mocy 120 KM oraz turbodiesle 1.6 MultiJet o mocy 90 KM (także ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic), 1.6 MultiJet o mocy 105 KM oraz 2.0 MultiJet o mocy 135 KM, a także dwupaliwowy silnik, zasilany benzyną lub metanem: 1.4 T-JET Natural Power o mocy 120 KM.

Dostawcza wersja Doblo Cargo ma przestrzeń transportową o pojemności do 5,4 m2 i ładowność powyżej 1 tony oraz długość wewnętrza sięgającą 3,4 m. Przedni fotel pasażera można zamienić w stolik. Fotele w 2. i 3. rzędzie siedzeń można całkowicie wyjąć, tworząc przestrzeń załadunkową. Bagażnik wersji z krótkim rozstawem osi ma pojemność 790 litrów i 1050 l w wersji z długim rozstawem osi. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do odpowiednio 3200 oraz 4000 l. Osłona przestrzeni bagażowej znosi obciążenie do 70 kg.

W wyposażeniu jest m.in. system multimedialny Uconnect z 5-calowym, kolorowym ekranem dotykowym, który na życzenie może zostać wyposażony we wbudowany system nawigacji oraz radio cyfrowe (DAB). Ciekawostką w tym samochodzie o dostawczym rodowodzie jest poprawiające walory jezdne, niezależne zawieszenie tylnej osi.