Pickupy to samochody, które kojarzą się nam przede wszystkim z Ameryką Północną i Południową. Funkcjonują tam one nie tylko jako pojazdy użytkowe, lecz często pod wpływem mody i tradycji zastępują auta osobowe. Inaczej jest na innych kontynentach, gdzie popularność pickupów została zbudowana przede wszystkim na ich możliwościach przewozowych, dzielności w terenie oraz odporności. Właśnie dlatego w tak wielu krajach sukcesy odnosi Toyota Hilux, która stała się wręcz synonimem niezniszczalnego pickupa do ciężkiej pracy.

 

Japoński model powstaje od 50 lat. Zadebiutował w 1968 roku i od tego czasu doczekał się już ósmej generacji. Każda z nich odnosiła sukcesy i była kolejną cegiełką, budującą legendę Toyoty Hilux. Dziś podróżując po świecie szybko przekonamy się, że pickup japońskiej marki to hit sprzedaży, popularny w bardzo wielu krajach. Po ulicach jeżdżą niezliczone egzemplarze – zarówno nowe, jak i te mające grubo ponad 20 lat, a mimo to cały czas świetnie spisujące się auta.

Toyota Hilux, choć dziś komfortem przypomina SUV-y, nie jest tylko modnym gadżetem, lecz prawdziwymi wołem roboczym, eksploatowanym do granic możliwości. Te auta nigdy nie zawiodą swoich właścicieli – zarówno rolników, jak i firmy transportowe i budowlane. Hilux to także doskonały samochód na weekendowe wypady, dalekie podróże i dla służb mundurowych.

Dwie twarze Hiluxa

Hilux produkowany jest w kilku wersjach nadwozia – z dwudrzwiową kabiną z fotelami dla kierowcy i pasażera, przedłużoną kabiną 4-miejscową oraz podwójną z czworgiem drzwi i miejscami dla pięciu osób. Wszystkie wersje Hiluxa mają tę samą długość 5330 mm, co oznacza, że wielkość przestrzeni bagażowej zależy od wersji nadwozia, dając wybór między bardziej użytkowym lub osobowym charakterem samochodu.

Pickupy swoją popularność zawdzięczają temu, że łączą dwa światy: terenowych aut dostawczych do pracy i off-roadowych aut do rekreacji. Przewiozą spory ładunek, ale też są w stanie zapewnić odpowiedni komfort podróżnym i sprawdzają się jako środek transportu po pracy.

Właściwości terenowe Hiluxa zapewniły mu światową renomę. Duży prześwit, sięgający nawet 293 mm, spore kąty natarcia (31 stopni), zejścia (26 stopni) i rampowy (23 stopnie) oraz głębokość brodzenia – równe 700 mm – to parametry, które pokazują, że japoński pickup świetnie sobie radzi po opuszczeniu asfaltu.

Toyota dostosowuje swojego najsłynniejszego pickupa do potrzeb konkretnych rynków. W Polsce Hilux oferowany jest jedynie z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,4 l i mocy 150 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym równym 400 Nm. Silnik ten zapewnia świetne właściwości użytkowe, do tego charakteryzuje się umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo i niską emisją spalin, która spełnia normę Euro 6. Może być połączony z 6-biegową przekładnią manualną lub automatem o takiej samej liczbie biegów. W obu przypadkach napęd może być przenoszony na tylną oś lub wszystkie cztery koła.

Luksus na co dzień i w terenie

Co prawda Hilux jest dostawczą terenówką, a nie modnym crossoverem, nie znaczy to jednak, że odbiega standardem wyposażenia od aut osobowych. Pick-up Toyoty może być wyposażony nawet w skórzaną tapicerkę, nawigację czy systemy bezpieczeństwa czynnego, wchodzące w skład pakietu Toyota Safety Sense. Posiada też dodatki, wpływające na jego cechy użytkowe. To między innymi orurowanie przestrzeni bagażowej czy boczne ze stopniami ułatwiającymi wsiadanie. Oprócz tego oferowane są zabudowy przestrzeni bagażowej, a także jej pokrywy, uniemożliwiające dostęp niepowołanych osób do przewożonych przedmiotów.

Dla osób szukających jednocześnie przygód w terenie i samochodu, który wyróżnia się wyglądem i komfortem podróży, przygotowano najwyższą wersję wyposażenia Hilux Selection, zaopatrzoną w czarne orurowanie przedniego pasa z aluminiową osłoną silnika, boczne szyny ochronne ze zintegrowanymi stopniami, orurowanie skrzyni ładunkowej z zamontowanymi na szczycie, mocnymi lampami LED, a także specjalne oklejenia maski, obudów lusterek, dachu, przedniego zderzaka i tylnej klapy.

Toyota Hilux w wersji Selection ma również dedykowane, 18-calowe felgi z polerowanymi krawędziami. Na liście wyposażenia znalazła się ponadto czarna, skórzana tapicerka i pokryte ochronną warstwą wnętrze skrzyni ładunkowej, na której można zainstalować czarną, aluminiową roletę. Całość można uzupełnić jednym z trzech metalizowanych kolorów nadwozia: perłowym białym, czerwonym lub niebieskim.

Nowoczesny pickup z tradycjami

Aktualna, 8. generacja Hiluxa została zbudowana całkowicie od podstaw. Nadwozie wpisuje się w standardy stylistyczne wszystkich współczesnych modeli Toyoty. By jeszcze lepiej spisywać się w terenie, rama została wzmocniona, podobnie jak konstrukcja skrzyni bagażowej. Model wyposażono w dołączany napęd na wszystkie koła oraz przekładnię, umożliwiającą wybór przełożeń szosowych lub terenowych. Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest przystosowany do przenoszenia dużego momentu obrotowego. Przeprojektowano także tylne zawieszenie z resorami piórowymi.

Model może być wyposażony w całą gamę systemów, wspomagających bezpieczeństwo i jazdę w terenie: aktywną kontrolę trakcji (Active Traction Control, A-TRC), ułatwiającą jazdę po śliskim i kamienistym podłożu, funkcję wspomagania zjazdu ze wzniesienia (Downhill Assist Control, DAC), która działa podczas jazdy do przodu i do tyłu, oraz funkcję wspomagania ruszania pod górę (Hill-start Assist Control, HAC). Jest również system elektronicznego rozdziału sił hamowania (Electronic Brakeforce Distribution, EBD).

Wzorem samochodów dostawczych, pickupa Toyoty można dostosować do własnych potrzeb - w zależności od tego, do jakiej pracy ma zostać oddelegowany. Uniwersalność połączona z legendarną już wytrzymałością Hiluxa – to właśnie przepis na sukces japońskiego auta.