Rynek sprzedaży nowych samochodów niezmiennie napędzają zakupy klientów instytucjonalnych. Firmy coraz częściej wybierają lepiej wyposażone samochody – nie ograniczają się już tylko do klimatyzacji i zestawu audio, ale coraz częściej stawiają na komfort i bezpieczeństwo kierowców. Sprawdzamy, do których dodatkowych systemów bezpieczeństwa w popularnych hatchbackach należy dopłacić, a które są oferowane w standardzie.

Toyota Auris Hybrid

Ceny hybrydowej odmiany Toyoty Auris zaczynają się od 84 400 zł. Model może być wyposażony w cztery systemy bezpieczeństwa czynnego – układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, układ rozpoznawania znaków drogowych, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz światła drogowe automatycznie zmieniane na światła mijania, kiedy przed samochodem pojawi się inny pojazd. W podstawowej wersji Active są one dostępne w pakiecie Safety za 2 300 zł, dodatkowo z czujnikiem zmierzchu. Począwszy od drugiej wersji Premium wchodzą w standardowe wyposażenie Aurisa. Auris Hybrid Premium został wyceniony na 89 400 zł.

Odmiana hybrydowa napędzana jest silnikiem o pojemności 1,8 litra wspomaganym przez jednostkę elektryczną. Układ generuje moc 136 KM. Napęd przekazywany jest poprzez automatyczną skrzynię biegów E-CVT.

 

Opel Astra

W przypadku tego modelu odmiana Enjoy z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 136 KM kosztuje 86 800 zł.

Dodatkowe systemy bezpieczeństwa wymagają tutaj dopłaty na poziomie 2 600 zł. W tej cenie nabywca otrzyma Pakiet Asystent Kierowcy 1 składający się z wskaźnika odległości do pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, systemu ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z układem utrzymania pasa ruchu i systemu rozpoznawania znaków drogowych. Automatyczne sterowanie światłami wymaga kolejnej dopłaty 700 zł.

 

Ford Focus

Za kwotę 84 tys. zł można stać się właścicielem tego modelu w odmianie Sync Edition. W tym przypadku samochód jest wyposażony w silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra i mocy 95 KM.

Aby doposażyć samochód w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, należy zgodnie z cennikiem dokonać zakupu pakietu Driver Assistance. Kosztuje on w tym przypadku 4 800 zł i składa się między innymi z systemu monitorowania martwego pola w lusterkach z funkcją ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony oraz zestawu systemów Lane Keeping Alert. W jego skład wchodzi system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, system automatycznego sterowania światłami drogowymi, system monitorowania koncentracji kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, a także automatyczne reflektory.

 

Volkswagen Golf

W przypadku tego modelu dodatkowe systemy bezpieczeństwa oferowane są w najdroższej odmianie wyposażeniowej Highline. Najtańsza wersja wyposażona w automatyczną skrzynię biegów to 1,4 TSI o mocy 125 KM z 7-stopniową DSG. Kosztuje ona około 87 tys. zł.

Chcąc doposażyć ten model w dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo, trzeba dokonać zakupu Pakietu Drogowego Plus. Kosztuje on 4 100 zł i w jego skład wchodzi system monitorowania martwego pola, asystent toru jazdy, asystent hamujący w przypadku zasłabnięcia kierowcy, asystent jazdy w korku i system rozpoznawania znaków drogowych. Dodatkowo w standardzie znalazł się między innymi czujnik deszczu i funkcja automatycznego włączania świateł.

 

Seat Leon

Odmiana Full Led z silnikiem Diesla 1,6 litra o mocy 115 KM została wyceniona na 84 600 zł. Napęd przekazywany jest poprzez manualną skrzynię biegów o 5 przełożeniach.  Wersje z automatyczną skrzynią biegów wymagają w przypadku tego modelu wydatku powyżej 100 tys. zł.

Również dodatkowe systemy bezpieczeństwa wymagają dopłaty. Pakiet wspomagania jazdy został wyceniony na 3 142 zł. W jego skład wchodzi między innymi asystent świateł drogowych, asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, asystent jazdy w korku oraz aktywny tempomat z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych.

 

Hyundai i30

Koreański hatchback wyposażony w silnik Diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 110 KM kosztuje w wersji GO! od 83 000 zł. Napęd przekazywany jest w tym przypadku za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Odmiana z automatem kosztuje od 89 000 zł.

Na liście wyposażenia dodatkowych systemów zwiększających bezpieczeństwo znalazł się między innymi system autonomicznego hamowania, system utrzymania pasa ruchu i system kontroli uwagi kierowcy.

Dodatkowe układy – system monitorowania martwego pola, system ostrzegania o ruchu poprzecznym, system informujący o znakach ograniczenia prędkości – występują bez dopłaty w najdroższej odmianie Premium, której ceny zaczynają się od około 92 tys. zł.

 

Peugeot 308

Odmiana z silnikiem Diesla 1,5 BlueHDi o mocy 100 KM i napędem przekazywanym poprzez 6- biegową manualną skrzynię biegów kosztuje od 84 900 zł. Mocniejsza, bo 130-konna odmiana z automatem kosztuje od 99 400 zł.

Opisywana wersja wyposażenia może zostać doposażona w Pakiet Safety wyceniony na 3 900 zł. Składa się on z systemu wykrywania zmęczenia kierowcy, systemu monitorowania ograniczeń prędkości oraz systemu aktywnego monitorowania pasa ruchu. Za 5 700 zł pakiet powiększony jest także o system ostrzegania przed kolizją.

 

Renault Megane

Zgodnie z cennikiem odmiana Intens napędzana silnikiem 1,5 o mocy 110 KM kosztuje od 82 200 zł. Dopłata do automatycznej skrzyni biegów to 7 tys. zł.

Wersja ta może być doposażona w Pakiet Bezpieczeństwa – aktywny system nagłego hamowania i system kontroli bezpiecznej odległości, które kosztują 1 800 zł. Pakiet Bezpieczeństwa Premium został tymczasem wyceniony na 2 200 zł i w jego skład wchodzą aktywny system wspomagania nagłego hamowania, aktywny regulator prędkości oraz system kontroli bezpiecznej odległości.