Według danych PZPM najpopularniejszym segmentem samochodów pozostają niezmiennie modele kompaktowe (30 procent rynku), natomiast najpopularniejszym rodzajem nadwozia – z udziałem na poziomie 32 procent – jest hatchback. Dodatkowo, najczęściej wybieranym obecnie rodzajem napędu (64,3 procent) są silniki benzynowe. Przedstawiamy zestawienie 5 benzynowych kompaktów w wersji bazowej z najczęściej wybieranym w Polsce nadwoziem.
Toyota Auris
Ceny pięciodrzwiowego Aurisa zaczynają się od 62 400 zł za wersję specjalną Sprint. Pod maską znajduje się w tym przypadku benzynowy silnik o pojemności 1,33 litra i mocy 99 KM. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów o 6 przełożeniach.
Na liście wyposażenia bazowej wersji znalazło się 7 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej typu LED oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby przednie, a także jednostrefowa automatyczna klimatyzacja i tylne czujniki parkowania.
We wnętrzu samochodu można znaleźć system audio CD/MP3 z Bluetooth, czterema głośnikami i portem USB/Aux-In. Całością można sterować również z kierownicy, na której dodatkowo znalazły się przyciski służące do obsługi telefonu.
W przypadku tego modelu dodatkowe systemy bezpieczeństwa – czyli Pakiet Safety, w skład którego wchodzi układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, układ rozpoznawania znaków drogowych, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i automatyczne światła drogowe, a także czujnik zmierzchu i 4,2-calowy ekran TFT między zegarami – zostały wycenione na 2,3 tys. zł.
Hyundai i30
Kompaktowy hatchback oferowany przez koreańskiego producenta startuje od 62 tys. zł według cennika promocyjnego. Najtańszy model napędzany jest przez jednostkę benzynową o pojemności 1,4 litra i mocy 100 KM. W zestawie znalazła się 6-biegowa skrzynia manualna.
Na wyposażenie składa się 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne oraz elektryczne przednie i tylne szyby. W podstawie znalazła się manualna klimatyzacja – automatyczna dwustrefowa wymaga dopłaty na poziomie 3400 zł. Dopłaty w wysokości 1200 zł wymagają również światła do jazdy dziennej LED – wtedy w pakiecie otrzyma się również statyczne doświetlanie zakrętów i przednie światła przeciwmgielne. Obecność czujników parkowania z tyłu zwiększa cenę samochodu o 850 zł.
Wersja podstawowa oferuje system audio AUX/USB z 4 głośnikami i sterowaniem z kierownicy. System Bluetooth dostępny jest w pakiecie Business kosztującym 1100 zł.
Dodatkowe systemy dostępne są za dopłatą i oferowane są w najwyższych odmianach wyposażenia tego modelu (ceny od 88 tys. zł) – np. pakiet składający się z poduszki kolanowej kierowcy, systemu autonomicznego hamowania (tryb miejski z wykrywaniem pieszych), systemu monitorowania martwego pola i systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym został wyceniony na 4100 zł. Powiększenie listy o inteligentny tempomat daje kwotę 5500 zł. Dopłaty nie wymaga – również w odmianie podstawowej tego modelu – system automatycznego hamowania (tryb miejski) oraz system utrzymywania pasa ruchu i kontrola uwagi kierowcy.
Ford Focus
Podstawowa odmiana samochodu zaczyna się według cennika od 65 tys. zł – w tej cenie można kupić wersję Trend. Samochód w tym przypadku napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra i mocy 85 KM sprzężonym z 5-biegową skrzynią manualną.
Focus wyposażony jest w 6 poduszek powietrznych oraz manualną klimatyzację – dwustrefowa klimatyzacja automatyczna wymaga dopłaty w wysokości 2,5 tys. zł. Na liście zabrakło czujników parkowania (dopłata 1100 zł) oraz świateł do jazdy dziennej LED (dodatkowy koszt na poziomie 900 zł). W standardzie znajdują się sterowane elektrycznie lusterka boczne oraz elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi.
Radioodtwarzacz CD/MP3/USB wyposażony jest w 6 głośników oraz gniazdo USB, a całością można sterować również z poziomu kierownicy. Układ wyposażony między innymi w Bluetooth i sterowanie głosem to koszt na poziomie 2100 zł.
W przypadku tego modelu dodatkowe systemy bezpieczeństwa nie są dostępne w wersji podstawowej z najsłabszym silnikiem. Wybierając droższe auto, można doposażyć je w pakiet składający się między innymi z systemu zapobiegającego kolizjom przy małych prędkościach, systemu wspomagającego utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, automatycznego sterowania światłami drogowymi, rozpoznawania znaków drogowych oraz ze świateł przeciwmgielnych w cenie 5,6 tys. zł.
Volkswagen Golf
Samochód w wersji 5-drzwiowej został wyceniony od 68 tys. zł. Opcja ta jest napędzana silnikiem benzynowym o pojemności 1 litra i mocy 85 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o 5 przełożeniach.
Na liście wyposażenia, które nie wymaga dopłaty, znaleźć można między innymi światła do jazdy dziennej i tylne wykonane w technologii LED, a także 7 poduszek powietrznych, elektrycznie regulowane lusterka i manualną klimatyzację. Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa dostępna jest w wyższych wersjach wyposażenia tego modelu, a komplet czujników parkowania to koszt na poziomie 1090 zł.
W standardzie znajduje się system radiowy SD/Aux-In z kolorowym wyświetlaczem i 4 głośnikami. Możliwość sterowania audio z kierownicy wymaga dopłaty 640 zł.
Dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo są dostępne tylko w najdroższych (od 83,9 tys. zł) wersjach wyposażenia tego modelu. Można je dokupić za 4500 zł, a w ich skład wchodzi między innymi monitorowanie martwego pola, asystent toru jazdy, asystent hamujący w przypadku zasłabnięcia kierowcy oraz asystent jazdy w korku i system rozpoznawania znaków drogowych.
Opel Astra
Bazowa cena tego modelu zaczyna się od 59 900 zł. Pod maską znajduje się silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 100 KM. Napęd przekazywany jest poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów.
Samochód wyposażony jest w 6 poduszek powietrznych oraz w światła do jazdy dziennej LED, a także elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną (klimatyzacja automatyczna dostępna jest w wyższych pakietach wyposażenia tego modelu). Komputer pokładowy wymaga dopłaty na poziomie 600 zł, natomiast komplet czujników parkowania to koszt 1850 zł.
W standardzie znajduje się system audio z USB, Bluetooth i czterema głośnikami. Doposażenie kierownicy w przyciski sterujące kosztuje 200 zł.
Dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo nie są dostępne w wersji bazowej tego modelu. Pakiet oferowany jest w przypadku drugiej wersji Enjoy w cenie od 63,8 tys. zł (koszt to 2600 zł) i w jego skład wchodzi między innymi wskaźnik odległości do pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z układem utrzymania pasa ruchu, a także system rozpoznawania znaków drogowych. Najdroższe odmiany (od 73,7 tys. zł) mają w/w pakiet w cenie samochodu.