Modele segmentu B stanowią przy zakupach flotowych idealny kompromis pomiędzy niewielkimi autami miejskimi a droższymi kompaktami. Dzisiaj nawet te najtańsze wersje posiadają szereg udogodnień oraz cenione przez firmy dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Sprawdzamy, co oferują bazowe odmiany popularnych modeli subkompaktowych, a za co trzeba dopłacić.
Toyota Yaris
Zmodernizowana Toyota Yaris trzeciej generacji to nowość w salonach tej japońskiej marki. Samochód otrzymał nie tylko nowy silnik, ale również nowe pakiety wyposażeniowe i bardziej dynamiczna sylwetkę.
Ceny tego modelu w wersji trzydrzwiowej zaczynają się od 42 900 zł. Ile trzeba dopłacić za kolejną parę drzwi? Niewiele, bo równy 1 tys. zł! W obu przypadkach samochód wyposażony jest w litrowy silnik o mocy 69 KM i manualną skrzynię o pięciu przełożeniach.
Już najtańsza odmiana tego samochodu wyposażona jest w dodatkowe systemy bezpieczeństwa: automatyczne światła drogowe, układy wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia oraz wczesnego ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, a także 7 poduszek powietrznych (przednie i boczne kierowcy i pasażera, kolanowa kierowcy, kurtyny boczne) i system wspomagający pokonywanie podjazdu.
Ponadto na liście wyposażenia podstawowego znalazł się system monitorowania ciśnienia w oponach, halogenowe światła do jazdy dziennej i czujniki deszczu wraz z automatycznymi wycieraczkami.
To nie koniec udogodnień, które zaserwował producent. Toyota Yaris w bazowej odmianie Life jest również wyposażona w kilka poprawiających komfort rozwiązań. Nalezą do nich między innymi elektrycznie regulowane szyby przednie oraz lusterka, regulacja wysokości fotela, komputer pokładowy, wielofunkcyjna kierownica i system „Follow me home”.
Skoda Fabia
Ten czeski model nie występuje w odmianie trzydrzwiowej. Za najtańszą, pięciodrzwiową wersję należy natomiast zapłacić 41 tys. zł. Samochód również napędzany jest jednolitrowym motorem benzynowym o mocy 60 KM.
Co znajduje się na liście systemów poprawiających bezpieczeństwo? Sześć poduszek powietrznych oraz hamulec, który ma za zadanie dohamować samochód po wykryciu kolizji, a także system pokolizyjny ACS. Dopłaty wymaga system wspomagania ruszania pod wzniesienia (350 zł) oraz system wykrywający ryzyko wystąpienia kolizji (1200 zł).
Na liście najtańszej wersji tego modelu również można znaleźć światła do jazdy dziennej i tylne halogeny. Dopłaty na poziomie 150 zł wymaga system Coming Home/Leaving Home – ten w Yarisie jest w cenie podstawowej. Również za komputer pokładowy trzeba zapłacić – producent wycenił ten element na 250 zł.
Renault Clio
Ceny tego modelu zaczynają się od 42 400 zł. Za tę kwotę nabywca otrzymuje pięciodrzwiowe nadwozie – niedostępna jest opcja trzydrzwiowa – oraz silnik o pojemności 1,2 litra i mocy na poziomie 75 KM.
Dostępne bez dopłaty systemy bezpieczeństwa (oprócz obowiązkowych) to między innymi system wspomagania przy ruszaniu pod górę oraz przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Na liście opcji zabrakło natomiast elektronicznych asystentów, takich jak np. system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia oraz wczesnego ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Podstawowa wersja oferuje dodatkowo elektrycznie otwierane szyby przednie, światła do jazdy dziennej z diodami LED oraz komputer podkładowy i system kontroli ciśnienia w oponach.
Ford Fiesta
Najtańsza odmiana tego modelu to Ambiente w cenie 45 550 zł. Jest to wersja dostępna tylko dla klientów flotowych, natomiast klienci indywidulani za bazową odmianę Trend muszą zapłacić wg cennika 47 100. Samochód napędzany jest silnikiem o pojemności 1,25 l i mocy 60 KM. Dopłata do wersji pięciodrzwiowej to 1 tys. zł.
Samochód został wyposażony w siedem poduszek powietrznych, a oprócz obowiązkowych systemów bezpieczeństwa do dyspozycji kierowcy oddano IPS – system zarządzający innymi systemami odpowiedzialnymi za ochronę pasażerów.
Dodatkowe systemy bezpieczeństwa – układ zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach i funkcja wzywania pomocy w momencie wypadku dostępne są za dodatkową dopłatą. Pierwsza opcja kosztuje 1,6 tys. zł i można ją zamówić dopiero w wyższej wersji wyposażeniowej, druga to koszt na poziomie 1 tys. zł.
Na liście wyposażenia znalazły się ponadto reflektory halogenowe, system „Follow me home” oraz elektryczne sterowanie przednich szyb.
Mazda 2
Ceny podstawowej wersji tego modelu zaczynają się od 54 400 zł. W takiej konfiguracji otrzymuje się silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 75 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni pięciobiegowej.
Odmiana SkyGo wyposażona jest między innymi w boczne poduszki i kurtyny powietrzne. Dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo są dostępne tylko w wyższych wersjach wyposażeniowych, np. chcąc posiadać system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, trzeba wybrać wersję SkyEnergy kosztującą 62,4 tys. zł.
Ponadto na liście odmiany bazowej znalazły się elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby, a także manualna klimatyzacja i komputer pokładowy.