Wypożyczalnia samochodów Europcar w Wielkiej Brytanii kupiła kilka sedanów Mirai napędzanych ogniwami paliwowymi, tworząc największą w tym kraju flotę wodorowych Toyot. Firma otrzymała na nowe zeroemisyjne pojazdy grant z Office of Low Emission Vehicles (OLEV).
Grant został przyznany z funduszu 35 milionów funtów, który rząd Wielkiej Brytanii przeznaczył na wzmocnienie sprzedaży samochodów o bardzo niskiej lub zerowej emisji spalin. Europcar UK jako jedyny przedstawiciel sektora prywatnego zakwalifikował się do tego finansowania. Jednocześnie firma podpisała umowę na dostarczanie wodoru z ITM Power, operatorem sieci stacji tankowania wodoru w Wielkiej Brytanii, który także jest beneficjentem funduszy OLEV.
„Wsparcie z funduszy OLEV przybliża nas do realizacji naszego celu, jakim jest stworzenie floty samochodów nieemitujących spalin. Toyoty Mirai zostaną włączone do parku samochodów niedawno otwartej przez nas spółki Brunel, z której usług korzystają klienci korporacyjni. Jest to dla nas ogromny krok naprzód, który stawia nas daleko przed konkurencją. Dysponujemy obecnie największą flotą samochodów na ogniwa paliwowe – powiedział Gary Smith, dyrektor Europcar UK Group. – Mirai oferuje takie same osiągi i komfort użytkowania jak wiele konwencjonalnych samochodów tej klasy. Wodorowy sedan spełnia oczekiwania naszych klientów i przyczynia się do poprawy jakości powietrza w Wielkiej Brytanii”.
Europcar nie jest pierwszym klientem instytucjonalnym w Wielkiej Brytanii, który zainwestował w Toyotę Mirai. Pierwszy egzemplarz kupiło miejskie przedsiębiorstwo Transport of London w 2015 roku. Mer Londynu podczas wizyty w Japonii zamówił na potrzeby miasta łącznie 12 egzemplarzy tego modelu. Jeden samochód do swojej floty włączyła także londyńska wypożyczalnia GreenTomatoCars, specjalizująca się w udostępnianiu klientom samochodów ekologicznych.
Toyota Mirai jest napędzana silnikiem elektrycznym, który czerpie energię z ogniw paliwowych zamontowanych w samochodzie. Prąd powstaje w wyniku reakcji wodoru z tlenem, której jedynym produktem ubocznym jest woda. Silnik elektryczny ma moc 154 KM i maksymalny moment obrotowy 335 Nm. Auto rozpędza się do 178 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w 9,6 s.
Wodór jest zmagazynowany pod ciśnieniem 700 barów w dwóch trójwarstwowych zbiornikach z kompozytów z włókna węglowego i szklanego o łącznej pojemności 122,4 l. Ich tankowanie trwa zaledwie 3 minuty i pozwala na pokonanie dystansu od 550 do maksymalnie 750 km. Do przejechania 100 km wystarcza 0,8 kg wodoru. Zbiorniki są bardzo mocne i gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa. Testy zderzeniowe, badania szczelności zbiorników oraz ich odporności na zapłon, a nawet na strzały z broni palnej potwierdziły, że Mirai jest bezpieczniejszy niż samochód zasilany LPG czy benzyną.
Toyota Mirai zadebiutowała w grudniu 2014 roku w Japonii, a następnie została wprowadzona do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii, Francji, Belgii, Holandii i Norwegii. Wprowadzanie modelu na rynki kolejnych krajów zależy od rozbudowy sieci stacji tankowania wodoru. W Polsce pierwsze stacje mają powstać już w ciągu kilku najbliższych lat w ramach europejskiego programu HIT-2-Corridors. Do tej pory polscy dziennikarze i entuzjaści motoryzacji mieli okazję zapoznać się z Mirai podczas kilku specjalnych pokazów.