Tech
10-05-2019
Pobierz DOC
Toyota rozpoczyna kolejny obiecujący projekt we współpracy z firmami technologicznymi, którego celem jest budowa systemu automatycznego generowania map o wysokiej rozdzielczości dla samochodów autonomicznych. System będzie się opierał na danych satelitarnych. Bez map HD niemożliwe jest wprowadzenie do użytku samochodów nawigujących bez kierowcy.
Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD), firma specjalizująca się w oprogramowaniu dla autonomicznych samochodów, podjęła współpracę ze spółką Maxar Technologies, która zajmuje się technologiami kosmicznymi, oraz NTT DATA Corporation, dostawcą usług internetowych. Ich nowy wspólny projekt ma na celu rozbudowę otwartej platformy Automated Mapping Platform (AMP) stworzonej przez TRI-AD, która służy do rozwijania oprogramowania dla autonomicznych samochodów. Platforma przyczyni się do szybkiego zwiększenia skali działania samoprowadzących się pojazdów. Na obecnym etapie projekt będzie miał charakter pilotażu testującego możliwości realizacji pomysłu.
Autonomiczne prowadzenie opiera się na współpracy wielu czujników, działających w czasie rzeczywistym. Pochodzące z nich dane muszą być weryfikowane przez porównanie z mapami HD, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Jak wynika z analiz TRI-AD, obecnie mapy HD pokrywają poniżej 1% globalnej sieci dróg.
„Mapy HD to kluczowy element, bez którego nie da się stworzyć bezpiecznego systemu nawigowania dla autonomicznych samochodów. Ten innowacyjny projekt to kolejny przykład rosnącego zapotrzebowania na wysokiej rozdzielczości zdjęcia satelitarne i zaawansowane analizy geoprzestrzenne” – skomentował Paul Granito, wiceprezydent Maxar.
Aby autonomiczne samochody mogły stać się mainstreamowym rozwiązaniem, trzeba odwzorować na mapach HD znacznie większą ilość terenów zurbanizowanych i lokalnych dróg. Mapy wysokiej rozdzielczości tworzone na podstawie szczegółowych obrazów satelitarnych umożliwiają oprogramowaniu autonomicznego samochodu porównywać wiele różnych źródeł danych i korygować zachowanie samochodu, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i innym uczestnikom dróg.
„Najnowsze rozwiązania w elektronice i technologiach kosmicznych pozwalają pobierać częstsze aktualizacje obrazów satelitarnych Ziemi w coraz wyższej rozdzielczości. Z kolei technologie uczenia się maszyn pomagają w automatyzacji rozpoznawania na zdjęciach elementów dróg” – powiedział Mandali Khalesi, wiceprezydent ds. zautomatyzowanego prowadzenia TRI-AD.
W pilotażowej fazie projektu trzej partnerzy stworzą model przetwarzania obrazów satelitarnych w przyjazne dla użytkownika mapy HD. Korzystając z opartej na chmurze platformie Geospatial Big Data (GBDX), obrazy z biblioteki zdjęć satelitarnych Maxara zostaną dostarczone do przetworzenia przez algorytmy NTT DATA oparte na sztucznej inteligencji, by otrzymać informacje niezbędne do generowania szczegółowych odwzorowań sieci dróg. Na tej podstawie TRI-AD będzie tworzyć mapy HD i udostępniać je w swojej chmurze, skąd będą pobierane przez samochody testowe Toyoty. Zespół skupi się najpierw na zautomatyzowanym tworzeniu map HD na ograniczonym terenie metropolii tokijskiej.
„NTT DATA współtworzy branżę obrazowania satelitarnego od 20 lat. Zajmujemy się m.in. tworzeniem szybko aktualizowanych map 3D. W tym projekcie wykorzystamy opracowaną przez nas sztuczną inteligencję oraz nasze doświadczenia w przetwarzaniu obrazów, by szybko rozszerzyć zasięg map HD przy niewielkich kosztach. W przyszłości zamierzamy tworzyć i aktualizować mapy HD globalnej sieci dróg przy pomocy technologii satelitarnych i zaawansowanego przetwarzania obrazów” – powiedział Katsuichi Sonoda, wiceprezydent NTT DATA i szef działu Social Infrastructure Solution Sector firmy.
Obecnie trwa tworzenie map HD rejestrujących autostrady w USA, Chinach, Niemczech i Japonii o łącznej długości 0,23 mln km, co będzie stanowiło mniej niż 1% wszystkich dróg na świecie. Kolejnym wyzwaniem będzie stworzenie i aktualizacja map miast i lokalnych dróg. Łączną długość wszystkich dróg na świecie szacuje się na 39,5 mln km.