Toyota pracuje nad samochodem elektrycznym zasilanym nowym rodzajem baterii, który znacząco zwiększy zasięg pojazdu i ograniczy czas ładowania do kilku minut. Wejście na rynek nowego samochodu jest zaplanowane na 2022 rok.
Obecnie w autach elektrycznych są stosowane najczęściej baterie litowo-jonowe. Ich ładowanie trwa co najmniej 20 minut przy zastosowaniu specjalnej szybkiej ładowarki, zaś przy użyciu zwykłego gniazdka proces ten wydłuża się do kilku godzin. Baterie z elektrolitami stałymi są bezpieczniejsze i wydajniejsze niż akumulatory litowo-jonowe.
Samochody elektryczne z elektrolitami stałymi
Toyota zamierza wprowadzić nowy typ samochodu elektrycznego najpierw w Japonii. Kayo Doi, rzecznik prasowy firmy, nie podał na razie szczegółów przedsięwzięcia, jednak jego zdaniem rozpoczęcie sprzedaży samochodów wyposażonych w baterie ze stałymi elektrolitami będzie możliwe już w 2022 roku. Będzie to zupełnie nowy model, zbudowany na opracowanej od nowa platformie. Nad podobnymi rozwiązaniami pracują także inni producenci – np. BMW przewiduje, że na komercjalizację własnych baterii nowego typu będzie potrzebował 10 lat.
Toyota do tej pory koncentrowała się głównie na rozwijaniu napędów hybrydowych oraz wodorowych ogniw paliwowych. Nie zaniedbując tych dwóch technologii, producent zamierza mocno wejść na rynek aut elektrycznych, na którym obecnie liderem jest Nissan.
Silniejsza obecność w Chinach
Pierwsza zapowiedź Toyoty, że zacznie w przyspieszonym tempie budować samochody elektryczne, pojawiła się w zeszłym roku. Koncern stworzył wówczas osobną spółkę do prac badawczych nas pojazdami elektrycznymi o dużym zasięgu, na której czele stanął prezydent Toyoty, Akio Toyoda.
Koncern zamierza najpierw uruchomić masową produkcję samochodów EV w Chinach – pierwsze elektryczne Toyoty pojawią się na tym największym rynku świata już w 2019 roku. Będzie to prawdopodobnie odmiana crossovera C-HR, który niedawno zadebiutował w salonach w wersji hybrydowej i benzynowej. Do zasilania silnika zostanie użyta bateria litowo-jonowa.
Źródło: autonews.com