Toyota jest znana przede wszystkim jako największy producent samochodów na świecie, jednak jej działalność nie ogranicza się do motoryzacji. Firma rozpoczęła sprzedaż luksusowego jachtu, w którym zadebiutowała innowacyjna hybrydowa struktura kadłuba Toyota Hybrid Hull, łącząca aluminium z włóknem węglowym i szklanym.
Ponam-28V to luksusowy sportowy jacht o świetnych osiągach, ogromnym komforcie jazdy i luksusowym wnętrzu. Łódź wprowadza na rynek zupełnie nowe rozwiązania – kadłub wykonany w nowatorskiej technologii Toyota Hybrid Hull oraz system wspomagania pracy sternika, oparty na technologii systemów bezpieczeństwa stosowanych w samochodach Toyoty.
Nowa łódź jest komercyjną wersją studyjnego jachtu Toyota-28 Concept, zaprezentowanego w marcu tego roku na targach Japan International Boat Show. Projekt otrzymał nagrodę Good Design Award 2016.
Dynamika i wsparcie sternika
Ponam-28V jest napędzana 3-litrowym, rzędowym, 4-cylindrowym turbodieslem z bezpośrednim wtryskiem paliwa, znanym z Land Cruisera Prado. Jednostka specjalnie przystosowana do wykorzystania w łodzi zapewnia dużą dynamikę i niskie zużycie paliwa. Ogranicza przy tym emisję CO2, poziom hałasu i wibracji do minimum.
Łódź jest bardzo sterowna dzięki nowej technologii automatycznego pilota, który utrzymuje ją w pozycji i umożliwia zaprogramowanie kierunku jazdy. System wyczuwa kierunek wiatru i prądu wody i dostosowuje do nich zachowanie łodzi.
Hybrydowy kadłub
Kadłub Toyota Hybrid Hull odznacza się siedmiokrotnie większą sztywnością od standardowego kadłuba z kompozytu zbrojonego włóknem szklanym. Połączenie elementów z aluminium oraz kompozytów wzmocnionych włóknem węglowym i szklanym wykonywane jest przez ich spajanie żywicą syntetyczną metodą tzw. infuzji próżniowej. Uniknięcie spawania aluminium i związanych z tym ograniczeń umożliwia przyspieszenie procesu produkcyjnego. W dnie kadłuba, gdzie występują największe naprężenia, umieszczono dodatkowe warstwy wypełniacza piankowego, co pozwala ograniczyć występowanie zmęczenia materiału. Użycie kompozytów ułatwia uzyskanie powierzchni o skomplikowanych krzywiznach, poprawiających manewrowość łodzi.
Kształt kadłuba motorówki zaprojektowano za pomocą zaawansowanego modelowania matematycznego, uzyskując niskie opory ruchu i wysoką stabilność. Dzięki temu nowa łódź znacznie przewyższa dotychczasowe modele pod względem dzielności morskiej, osiągów i sterowności, co potwierdziły testy w rzeczywistych warunkach.
Ponam-28V o długości 9,14 m kosztuje w wersji podstawowej 182 000 dolarów, zaś wersji premium 220 000 dolarów. Jacht będzie sprzedawany za pośrednictwem sieci 50 dostawców w Japonii. Za jego produkcję odpowiada partner Toyoty, firma Yanmar.